Slirande koppling på JB 128

Fråga: Hej. Har nyss köpt en NV med JB 128-motor. Men problemet jag har är att det slirade när jag skulle kicka igång den. Jag släppte på kopplingswire som var alldeles för sträckt. Går nu bra men slirar fortfarande lite på kopplingen när man kör.

Vad är fel? För lite olja eller för mycket? Vill samtidigt lovorda Jim för de lysande böckerna han skrivit. Helt ovärderliga tycker jag. Tack på förhand.

John-Erik

 

Svar: Det kan vara flera anledningar till att kopplingen slirar. Spänd kopplingsvajer är en anledning vilket nu är åtgärdat. Tyvärr så kan man ”bränna” korkbitarna i lamellen om kopplingen slirar när man kör och det kan vara detta som har hänt innan den bytte ägare.

Sen kan ju för hög nivå av smörjmedlet i transmissionen också vara orsaken till slirandet. JB 128:an ska ha flytande fett i både växellåda och transmission och mängden fett i transmissionen ska bara vara så pass mycket att transmissionskedjan släpar i fettet på botten – cirka 1 deciliter är tillräckligt. Växellådan ska 2,5 deciliter.

Fettet i transmissionen får inte ha friktionsreducerande additiv som grafit, Teflon eller molybdendisulfid som då skulle få kopplingen att slira rejält. Ta bort transmissionskåpan och kolla hur det ser ut. Luktar det lite ”skogsbrand” är korkarna brända och då måste de bytas.

Skruvarna till kopplingsfjädrarna kan i princip dras i botten – bara det finns så mycket ”luft” mellan fjädervarven att dessa inte blir stumma. Om man byter korkar i lamellen ska dessa vara cirka 7 – 8 mm tjocka när lamellen är planslipad.

Roligt att böckerna kommit till nytta!

Jim Lundberg

Rulla till toppen