Slirande koppling på JB 128

Slirande koppling på JB 128

Publicerad

Fråga: Hej. Har nyss köpt en NV med JB 128-motor. Men problemet jag har är att det slirade när jag skulle kicka igång den. Jag släppte på kopplingswire som var alldeles för sträckt. Går nu bra men slirar fortfarande lite på kopplingen när man kör.

Vad är fel? För lite olja eller för mycket? Vill samtidigt lovorda Jim för de lysande böckerna han skrivit. Helt ovärderliga tycker jag. Tack på förhand.

John-Erik

 

Svar: Det kan vara flera anledningar till att kopplingen slirar. Spänd kopplingsvajer är en anledning vilket nu är åtgärdat. Tyvärr så kan man "bränna" korkbitarna i lamellen om kopplingen slirar när man kör och det kan vara detta som har hänt innan den bytte ägare.

Sen kan ju för hög nivå av smörjmedlet i transmissionen också vara orsaken till slirandet. JB 128:an ska ha flytande fett i både växellåda och transmission och mängden fett i transmissionen ska bara vara så pass mycket att transmissionskedjan släpar i fettet på botten - cirka 1 deciliter är tillräckligt. Växellådan ska 2,5 deciliter.

Fettet i transmissionen får inte ha friktionsreducerande additiv som grafit, Teflon eller molybdendisulfid som då skulle få kopplingen att slira rejält. Ta bort transmissionskåpan och kolla hur det ser ut. Luktar det lite "skogsbrand" är korkarna brända och då måste de bytas.

Skruvarna till kopplingsfjädrarna kan i princip dras i botten – bara det finns så mycket "luft" mellan fjädervarven att dessa inte blir stumma. Om man byter korkar i lamellen ska dessa vara cirka 7 – 8 mm tjocka när lamellen är planslipad.

Roligt att böckerna kommit till nytta!

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842