Vilken toppfart på omdrevad Villiers?

Fråga: Har en Villiers 6E, det främre drevet är ett 15 kugg och det bakre är på 44 kugg, tycker den är för högt växlad, hur mycket kan jag förvänta mig att hastigheten minskar om jag sätter ett 13 kugg fram?

Niklas

 

Svar: Det beror helt på motorns effektkurva. Om du monterar ett mindre framdrev, från 15 till 13 tänder, så kommer motorn visserligen att varva mer vid en given hastighet men toppfarten kan i vissa fall öka när man monterar ett mindre framdrev om den tidigare utväxlingen var så hög att motorn inte orkar varva ur (uppnå maxeffekten). Det går alltid att räkna rent teoretiskt på motorvarv kontra hastighet, men det är inte så intressant eftersom motorer är olika starka på olika varvtal.

Om din motor orkar att varva ut helt med ett 15-drev som kommer toppfarten troligtvis att minska om du monterar ett 13-drev. Men om motorn inte orkar varva ur med ett 15-drev så kanske den gör det med ett 13-drev och då kan toppfarten till och med öka.

Jag råkade ut för detta på min Maraton med tvåväxlad JB-motor. På tvåan (högsta växeln) orkade motorn inte varva ur, alltså nå maxeffekten, med ett 13-drev fram vid minsta motlut eller motvind. Det krävdes en längre nerförsbacke för att motorn skulle komma upp i det varvtalsområde där den ger maxeffekt.

Botemedlet blev att montera ett 12-drev och nu orkar den varva ut även vid (måttlig) motvind och motlut. Summa summarum så går den fortare med ett 12-drev än ett 13-drev. I ditt fall kan jag bara säga: prova. Om du upplever att motorn känns ansträngd med ett 15-drev kan ett 13-drev (eller 14) leda till att motorcykeln går lika fort som innan men med en mindre ansträngd motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen