Vilken toppfart på omdrevad Villiers?

Demontering av framdrev på Villiers 197 cc.

Vilken toppfart på omdrevad Villiers?

Publicerad

Fråga: Har en Villiers 6E, det främre drevet är ett 15 kugg och det bakre är på 44 kugg, tycker den är för högt växlad, hur mycket kan jag förvänta mig att hastigheten minskar om jag sätter ett 13 kugg fram?

Niklas

 

Svar: Det beror helt på motorns effektkurva. Om du monterar ett mindre framdrev, från 15 till 13 tänder, så kommer motorn visserligen att varva mer vid en given hastighet men toppfarten kan i vissa fall öka när man monterar ett mindre framdrev om den tidigare utväxlingen var så hög att motorn inte orkar varva ur (uppnå maxeffekten). Det går alltid att räkna rent teoretiskt på motorvarv kontra hastighet, men det är inte så intressant eftersom motorer är olika starka på olika varvtal.

Om din motor orkar att varva ut helt med ett 15-drev som kommer toppfarten troligtvis att minska om du monterar ett 13-drev. Men om motorn inte orkar varva ur med ett 15-drev så kanske den gör det med ett 13-drev och då kan toppfarten till och med öka.

Jag råkade ut för detta på min Maraton med tvåväxlad JB-motor. På tvåan (högsta växeln) orkade motorn inte varva ur, alltså nå maxeffekten, med ett 13-drev fram vid minsta motlut eller motvind. Det krävdes en längre nerförsbacke för att motorn skulle komma upp i det varvtalsområde där den ger maxeffekt.

Botemedlet blev att montera ett 12-drev och nu orkar den varva ut även vid (måttlig) motvind och motlut. Summa summarum så går den fortare med ett 12-drev än ett 13-drev. I ditt fall kan jag bara säga: prova. Om du upplever att motorn känns ansträngd med ett 15-drev kan ett 13-drev (eller 14) leda till att motorcykeln går lika fort som innan men med en mindre ansträngd motor.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842