Husqvarna 120 cc som inte frikopplar

Kopplingsarmen ska ha en viss frigång och detta justeras med skruven i kopplingens centrum.

Husqvarna 120 cc som inte frikopplar

Publicerad

Fråga: Mitt problem är att min Husqvarna från 1953 (rödmyra) inte frikopplar riktigt. Upplever att det är mer när den är varm, Det rasslar mycket i kuggarna. Frikopplingsarmen har ett spel på ca 3,4 mm. Frikopplingshandtaget tar direkt. Vad göra?

Christer Johnsson

 

Svar: Om kopplingen tjuvdrar, och om detta ökar när motorn är varm, kan det bero på att lamellerna inte går isär tillräckligt mycket när man drar in kopplingshandtaget och när sedan korken i lamellen sväller lite av värmen så blir det ju ändå värre.

Börja med att kolla spelet i kopplingsmekanismen. Häng av vajern från kopplingsarmen. Armen ska ha en frigång på 10 millimeter ute vid vajerfästet. Detta justeras med skruven i kopplingens centrum enligt bilden ovan.

Häng sedan på vajern och justera längden på denna så att det blir ett spel uppe vid kopplingshandtaget på cirka 2 mm. Nu ska rörelsen i kopplingsmekanismen räcka till för att kopplingen frikopplar helt.

Husqvarnamotorn har väldigt tjocka stållameller och därför är risken liten att någon av dessa skulle ha slagit sig – något som också kan få kopplingen att tjuvdra. Ju tjockare olja man har, desto mer vill kopplingen tjuvdra. Växellådan ska ha 0,7 liter SAE 50 motorolja, men prova gärna med den något tunnare SAE 30-oljans som säljs under namnet gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842