Kopplingsschema till treväxlad Sachsmotor

Fråga: Har en Sachs treväxlad mopedmotor: Frågor om tändplattans (troligen Bosch) olika spolar: Enligt något schema, kanske till fel moped, kopplas baklyset direkt till spole. Ska verkligen baklyset lysa jämt? Lysspolen har två lindningar – vilken till vart? En mindre spole sitter utanpå lysspolen – till vad? Finns på nätet något bra schema och beskrivning?

Mats Gustafsson

 

Svar: Det finns några olika varianter på dessa tändsystem, beroende på årsmodell. Den du har är en typ som kom på 60-talet och den har då en separat spole för baklyset med en grå kabel som ska dras direkt till baklyset. Man kan då undra varför baklyset inte lyser hela tiden då kabeln går direkt till glödlampan, men så här går det till:

Den lilla bakljusspolen parasiterar på den underliggande spolen som då är belysningsspolen. Det som händer är att bakljusspolen bara genererar ström när belysningsspolen är belastad av framlyset. Så fort man släcker framlyset så slutar bakljusspolen att leverera ström och då slocknar även baklyset i samma ögonblick.

Tanken med detta är att man inte ska bränna upp baklampan om framlampan går sönder eller om det uppstår något glapp till denna. På tidigare tändsystem var fram- och baklampa drivna av belysningsspolen och om framlampan gick sönder steg spänningen så högt att även baklampan brann ut – oftast inom några sekunder.

Skulle exempelvis halvljustråden i framlampan brinna av så slocknar bara baklampan om den har en separat bakljusspole. Då kan man slå på helljuset och då tänds baklampan igen och man syns bra bakifrån. Det är alltså en säkerhetsdetalj.

Det finns en standard för kabelfärger på svenska mopeder och de vanligaste kablarna är dessa fyra:

Svart:           Dödarkabel (jordas när man vill stänga av motorn)

Gul:              Belysning (endast till framlampan om man har en bakljusspole)

Grön:           Bromsljus (oftast en extra lindning som är lindad utanpå belysningsspolen)

Grå:             Baklyse (direkt från en bakljusspole – annars via ljusomkopplaren)

Jag lägger ut ett schema för en MCB E-Type som bör stämma med din motor. Enda skillnaden är varvräknaren som du bara kan bortse ifrån om du inte har en E-Type.

Jim Lundberg

Kopplingsschema till treväxlad Sachsmotor
Bakljusspolen ovanpå belysningsspolen får sin energi via järndistanserna där magnetismen leds över när belysningsspolen belastas av framlampan. Bakljusspolens grå kabel kan därför dras direkt till baklampan utan att denne lyser hela tiden.
Rulla till toppen