Kopplingsschema till treväxlad Sachsmotor

Kopplingsschema till treväxlad Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Har en Sachs treväxlad mopedmotor: Frågor om tändplattans (troligen Bosch) olika spolar: Enligt något schema, kanske till fel moped, kopplas baklyset direkt till spole. Ska verkligen baklyset lysa jämt? Lysspolen har två lindningar - vilken till vart? En mindre spole sitter utanpå lysspolen – till vad? Finns på nätet något bra schema och beskrivning?

Mats Gustafsson

 

Svar: Det finns några olika varianter på dessa tändsystem, beroende på årsmodell. Den du har är en typ som kom på 60-talet och den har då en separat spole för baklyset med en grå kabel som ska dras direkt till baklyset. Man kan då undra varför baklyset inte lyser hela tiden då kabeln går direkt till glödlampan, men så här går det till:

Den lilla bakljusspolen parasiterar på den underliggande spolen som då är belysningsspolen. Det som händer är att bakljusspolen bara genererar ström när belysningsspolen är belastad av framlyset. Så fort man släcker framlyset så slutar bakljusspolen att leverera ström och då slocknar även baklyset i samma ögonblick.

Tanken med detta är att man inte ska bränna upp baklampan om framlampan går sönder eller om det uppstår något glapp till denna. På tidigare tändsystem var fram- och baklampa drivna av belysningsspolen och om framlampan gick sönder steg spänningen så högt att även baklampan brann ut – oftast inom några sekunder.

Skulle exempelvis halvljustråden i framlampan brinna av så slocknar bara baklampan om den har en separat bakljusspole. Då kan man slå på helljuset och då tänds baklampan igen och man syns bra bakifrån. Det är alltså en säkerhetsdetalj.

Det finns en standard för kabelfärger på svenska mopeder och de vanligaste kablarna är dessa fyra:

Svart:           Dödarkabel (jordas när man vill stänga av motorn)

Gul:              Belysning (endast till framlampan om man har en bakljusspole)

Grön:           Bromsljus (oftast en extra lindning som är lindad utanpå belysningsspolen)

Grå:             Baklyse (direkt från en bakljusspole – annars via ljusomkopplaren)

Jag lägger ut ett schema för en MCB E-Type som bör stämma med din motor. Enda skillnaden är varvräknaren som du bara kan bortse ifrån om du inte har en E-Type.

Jim Lundberg

Bakljusspolen ovanpå belysningsspolen får sin energi via järndistanserna där magnetismen leds över när belysningsspolen belastas av framlampan.

Bakljusspolens grå kabel kan därför dras direkt till baklampan utan att denne lyser hela tiden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842