Trött Puch trots nya delar

Fråga: Hej Jim. Jag har nyligen inhandlat en ny tändplatta till min Puchmotor. Nu till problemet: motorn startar och går gött, men när jag ska köra iväg så är den trött som tusan och orkar ingenting och går ojämnt.

Har ställt tändningen samt testat att vrida plattan åt olika håll men den är fortfarande trött. Ny cylinder original inklusive kolv och ny förgasare Bing 12mm. Vad kan tänkas vara fel tro? Ställa tändning igen?

Tacksam för svar

Mvh Kolle

 

Svar: För att utesluta tändsystemet som orsak så bör du göra en sista justering av tändningen. Börja alltid med att justera brytaravståndet. Vrid svänghjulet så att brytarna öppnar maximalt och justera sedan detta avstånd med ett bladmått så att det blir 0,35 – 0,45 mm. Se även till att brytarkontakterna är kliniskt rena – nya brytare kan ha en fet hinna som man måste ta bort om det ska bli ordentlig kontakt.

Nästa steg är att justera förtändningen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till kolven står 2,5 mm före övre dödläget. Stick ner ett skjutmått eller liknande genom tändstiftshålet. Om förtändingen står rätt ska brytarna precis till att öppna när kolven har 2,5 mm kvar till topp.

Om så inte är fallet lossar man tändplattans skruvar och vrider plattan med- eller motsols till brytarna precis ska till att öppna – fortfarande med kolven 2,5 mm kvar till topp.

Om detta är gjort så ska tändningen vara okej och om motorn fortfarande går dåligt får man söka felet någon annanstans – troligtvis i förgasaren, avgassystemet eller hos packningarna runt vevhus och cylinder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen