Trött Puch trots nya delar

Trött Puch trots nya delar

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har nyligen inhandlat en ny tändplatta till min Puchmotor. Nu till problemet: motorn startar och går gött, men när jag ska köra iväg så är den trött som tusan och orkar ingenting och går ojämnt.

Har ställt tändningen samt testat att vrida plattan åt olika håll men den är fortfarande trött. Ny cylinder original inklusive kolv och ny förgasare Bing 12mm. Vad kan tänkas vara fel tro? Ställa tändning igen?

Tacksam för svar

Mvh Kolle

 

Svar: För att utesluta tändsystemet som orsak så bör du göra en sista justering av tändningen. Börja alltid med att justera brytaravståndet. Vrid svänghjulet så att brytarna öppnar maximalt och justera sedan detta avstånd med ett bladmått så att det blir 0,35 – 0,45 mm. Se även till att brytarkontakterna är kliniskt rena - nya brytare kan ha en fet hinna som man måste ta bort om det ska bli ordentlig kontakt.

Nästa steg är att justera förtändningen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till kolven står 2,5 mm före övre dödläget. Stick ner ett skjutmått eller liknande genom tändstiftshålet. Om förtändingen står rätt ska brytarna precis till att öppna när kolven har 2,5 mm kvar till topp.

Om så inte är fallet lossar man tändplattans skruvar och vrider plattan med- eller motsols till brytarna precis ska till att öppna – fortfarande med kolven 2,5 mm kvar till topp.

Om detta är gjort så ska tändningen vara okej och om motorn fortfarande går dåligt får man söka felet någon annanstans – troligtvis i förgasaren, avgassystemet eller hos packningarna runt vevhus och cylinder.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fel lamell i Husqvarna mod 27

1 kommentar

Frasse1: husqvarnas 60 tals 250 cross motor som härstammade i rakt nedstigande led från silverpilsmotorn hade (moderna)lameller som passade i silverpilen. silverpilens koppling härstammade i sin tur från...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206