Trött Puch trots nya delar

Trött Puch trots nya delar

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har nyligen inhandlat en ny tändplatta till min Puchmotor. Nu till problemet: motorn startar och går gött, men när jag ska köra iväg så är den trött som tusan och orkar ingenting och går ojämnt.

Har ställt tändningen samt testat att vrida plattan åt olika håll men den är fortfarande trött. Ny cylinder original inklusive kolv och ny förgasare Bing 12mm. Vad kan tänkas vara fel tro? Ställa tändning igen?

Tacksam för svar

Mvh Kolle

 

Svar: För att utesluta tändsystemet som orsak så bör du göra en sista justering av tändningen. Börja alltid med att justera brytaravståndet. Vrid svänghjulet så att brytarna öppnar maximalt och justera sedan detta avstånd med ett bladmått så att det blir 0,35 – 0,45 mm. Se även till att brytarkontakterna är kliniskt rena - nya brytare kan ha en fet hinna som man måste ta bort om det ska bli ordentlig kontakt.

Nästa steg är att justera förtändningen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till kolven står 2,5 mm före övre dödläget. Stick ner ett skjutmått eller liknande genom tändstiftshålet. Om förtändingen står rätt ska brytarna precis till att öppna när kolven har 2,5 mm kvar till topp.

Om så inte är fallet lossar man tändplattans skruvar och vrider plattan med- eller motsols till brytarna precis ska till att öppna – fortfarande med kolven 2,5 mm kvar till topp.

Om detta är gjort så ska tändningen vara okej och om motorn fortfarande går dåligt får man söka felet någon annanstans – troligtvis i förgasaren, avgassystemet eller hos packningarna runt vevhus och cylinder.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842