ILO Vattenskoter

ILO Vattenskoter

Publicerad

Fråga: God middag! Jag har ett minne av att ILO tillverkade en motor för simmare! Förmodligen höll man motorn framför sig i vattnet och den drev simmaren! Vad vet Du/ni om den?

Hälsningar!

Willy Nilsson

 

Svar: Det stämmer och manicken kallades för "Aqua Scooter". Historien bakom denna vattenskoter är minst sagt dramatisk. Det började på 60-talet då den östtyske kemiingenjören Bernd Böttger till varje pris ville lämna det socialistiska DDR och han hade då valt att försöka fly vattenvägen.

Bernd tillverkade en vattenskoter i sin bilverkstad som skulle dra honom över vattnet och till Danmark. Motorn var en tvåtaktsmotor från en motorcykel där han monterat på en propeller samt tätat från vatten med polyesterplast. Funktionen var så att man hade skotern framför sig och blev då dragen framåt i vattnet.

Första flyktförsöket skedde hösten 1967 men misslyckades då regimens polis, Stasi, grep honom på stranden och trots att han bedyrade att han inte skulle rymma, utan bara prova en uppfinning, så fick han tre månaders fängelse.

Efter detta var han än mer beslutsam att fly och ett år efter det första försöket lyckades han ta sig till Danmark med sin hemmagjorda vattenskoter. En resa på 24 sjömil som tog närmare fem timmar. Rymningen fick stor publicitet i västvärlden och det amerikanska företaget Rockwell International erbjöd då Bernd att utveckla en vattenskoter åt dem.

Rockwell ägde vid denna tid ILO så valet av motor var enkelt. 1974 lade man dock ner tillverkningen av sin Aqua Scooter. Mer fakta om denna finns på Wikipedia (engelska). Där finns även bild på underverket.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842