Irriterad på opålitlig Mustang Mamba

Irriterande moped?

Irriterad på opålitlig Mustang Mamba

Publicerad

Fråga: Halloj. Jag börjar bli lite irriterad på min Mustang Mamba.

Problemen började för en månad sen när den plötsligt började rycka och gå orent i en hastighet av 50 knyck (ungefär som när den feltänder). Förvånad, eftersom den gått helt perfekt under väldigt lång tid, stannade jag för att kolla vad som var på gång. Den fixade inte att gå på tomgången utan la av. Hur mycket jag än kickade så var den stendöd. Jag fick gå hem.

Hur som... det första jag gjorde när jag kommit hem var att kolla tändstiftet. Därefter brytarna och sist förgasaren eftersom jag misstänkte skräp i soppan från tanken. Jag hade nämligen bytt kran några veckor innan och lyckades inte få med hela filtret (som var helt "ruttet" och gick sönder).

Men soppan var ren som vodka. Nu har det som sagt gått en månad och mopeden har stått stilla, fram tills häromdan. Jag lyckades då få i gång den efter mycket om och men. Jag tog mig till en polare som har mc-verkstad och han sa att gnistan hoppade på stiftet så vi bytte ut det. Kanon! Nu gick den perfekt igen - i en kvart. Sen var det likadant igen.

Symptom:

Oerhört svårstartad. Efter 10-20 kick börjar den småtända. Dvs går i gång nån sekund. Det spelar ingen roll om den är kall eller varm.

Efter ytterligare 10-20 kick kan jag ha den i gång som vanligt, då är den ur jävla pigg som helst. Men så plötsligt .... Pang – död! Som att dra ur kontakten.

Hinner jag peta i en växel och åka, då går den problemfritt - tills jag stannar. Eller?

Ja, så har den varit i flera dagar nu fram till i går. Då låg jag där i mina 50-55 knyck och den gick som den ska. Så plötsligt, ja som att dra bort tändhatten, så bara gick den å la sig igen. Och efter det har jag inte fått i gång den. Har gnista, men får inte liv i den.

Har du nån idé? Alltså, ofta visar den inte några tecken alls på att vilja starta, helt död, men så på 17:e kicken går den i gång och är hur pigg som helst. Som att "vad väntar du på, gubbe, nu åker vi" " ...Jaha?!"

Sen drar man i väg och efter 30 sekunder, fem minuter eller en halvtimma – ja, som ett lotteri, så bara lägger den av mitt under körningen. Och är lika j@vla tjurig igen.

Frasse

 

Svar: När en motor dör blixtsnabbt – som att trycka på en knapp – är det oftast tändsystemet som är boven. Vid bränsleproblem brukar motorn "förvarna" lite genom att rycka lite innan den stannar.

Därför tror jag att ett byte av tändspole och/eller kondensator löser dina problem. Men innan du klickar på "Köp" så bör du kolla så ingen kabel i tändsystemet ligger i kläm eller skaver mot svänghjul eller vevaxeltapp. Kika också på brytarna så att brytararmen inte har förskjutits så att den rör vid gods (=jord) och att alla isolerbrickor vid armens anslutning sitter som de ska.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842