Irriterad på opålitlig Mustang Mamba

Fråga: Halloj. Jag börjar bli lite irriterad på min Mustang Mamba.

Problemen började för en månad sen när den plötsligt började rycka och gå orent i en hastighet av 50 knyck (ungefär som när den feltänder). Förvånad, eftersom den gått helt perfekt under väldigt lång tid, stannade jag för att kolla vad som var på gång. Den fixade inte att gå på tomgången utan la av. Hur mycket jag än kickade så var den stendöd. Jag fick gå hem.

Hur som… det första jag gjorde när jag kommit hem var att kolla tändstiftet. Därefter brytarna och sist förgasaren eftersom jag misstänkte skräp i soppan från tanken. Jag hade nämligen bytt kran några veckor innan och lyckades inte få med hela filtret (som var helt ”ruttet” och gick sönder).

Men soppan var ren som vodka. Nu har det som sagt gått en månad och mopeden har stått stilla, fram tills häromdan. Jag lyckades då få i gång den efter mycket om och men. Jag tog mig till en polare som har mc-verkstad och han sa att gnistan hoppade på stiftet så vi bytte ut det. Kanon! Nu gick den perfekt igen – i en kvart. Sen var det likadant igen.

Symptom:

Oerhört svårstartad. Efter 10-20 kick börjar den småtända. Dvs går i gång nån sekund. Det spelar ingen roll om den är kall eller varm.

Efter ytterligare 10-20 kick kan jag ha den i gång som vanligt, då är den ur jävla pigg som helst. Men så plötsligt …. Pang – död! Som att dra ur kontakten.

Hinner jag peta i en växel och åka, då går den problemfritt – tills jag stannar. Eller?

Ja, så har den varit i flera dagar nu fram till i går. Då låg jag där i mina 50-55 knyck och den gick som den ska. Så plötsligt, ja som att dra bort tändhatten, så bara gick den å la sig igen. Och efter det har jag inte fått i gång den. Har gnista, men får inte liv i den.

Har du nån idé? Alltså, ofta visar den inte några tecken alls på att vilja starta, helt död, men så på 17:e kicken går den i gång och är hur pigg som helst. Som att ”vad väntar du på, gubbe, nu åker vi” ” …Jaha?!”

Sen drar man i väg och efter 30 sekunder, fem minuter eller en halvtimma – ja, som ett lotteri, så bara lägger den av mitt under körningen. Och är lika j@vla tjurig igen.

Frasse

 

Svar: När en motor dör blixtsnabbt – som att trycka på en knapp – är det oftast tändsystemet som är boven. Vid bränsleproblem brukar motorn ”förvarna” lite genom att rycka lite innan den stannar.

Därför tror jag att ett byte av tändspole och/eller kondensator löser dina problem. Men innan du klickar på ”Köp” så bör du kolla så ingen kabel i tändsystemet ligger i kläm eller skaver mot svänghjul eller vevaxeltapp. Kika också på brytarna så att brytararmen inte har förskjutits så att den rör vid gods (=jord) och att alla isolerbrickor vid armens anslutning sitter som de ska.

Jim Lundberg

Rulla till toppen