Rikta buckla i bensintank

Är det tuffa bucklor får man sätta en stång i skruvstycket med en kula eller rundad dyna i änden.

Rikta buckla i bensintank

Publicerad

Fråga: Hej Jim jag undrar om du har något tips på hur man kan rikta en bula på sidan på en motorcykels bensintank utan att behöva skära upp botten.

Med vänlig hälsning

Åke

 

Svar: Det finns lite olika trick beroende på hur bucklan ser ut. Är det en mjuk och rätt så grundbuckla kan det räcka med att man trycker ut den med tryckluft eller vattentrycket i kranen. Men man ska vara försiktig så att tanken inte ändrar form med dessa metoder. Dra gärna ett par spännband runt tanken innan trycket släpps på.

Djupare bucklor kan man ibland rycka ut genom att man limmar på en liten platta med smältlim i bucklan och sedan rycker man i platta ´n med en glidhammare. Limmet lossar man sedan med en varmluftspistol.

Är det riktigt illa sätter man en stång med en kula i skruvstycket som man sedan trär tanken över genom hålet för tanklocket. Sedan trycker man och masserar bucklan mot kulan. För att veta var kulan befinner riggar man upp en liten laserpekare som får lysa mot kulans centrum.

Vill du veta mer så finns dessa metoder mer grundligt beskrivna i Stora renoveringsboken.

Jim Lundberg

Genom att rigga upp en laserpekare som lyser mot kulans centrum vet man exakt var den befinner sig. Sedan gäller det att pressa bucklan mot kula och massera den tills den pressats upp.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842