Varvräknare för VEC tändspole

Varvräknare för VEC tändspole

Publicerad

Fråga: Lite tankar kring varvräknare för moped med VEC tändspole. Det finns ju inget uttag på spolen för att koppla till varvräknare likt det på tex. Kokusan brytarlöst. Ett sätt skulle ju kunna vara att detektera strömpulserna i tändkabeln på samma sätt som en tändinställningslampa med en så kallad pickup. Man skulle ju kunna använda en spole till ett relä eller solenoid och trä den över tändkabeln. Om man kan få en spänningspuls på 1 V från spolen kan man enkelt förstärka den till nödvändig spänning (6 - 12 V) för att trigga varvräknaren.

Om nu detta fungerar så borde man kunna använda en varvräknare till Bil och eftersom VEC spolen ger två gnistor per varv så får man ställa varvräknaren på 4 cyl för att avläsa rätt varvtal på räknaren. För matning till det hela kan man använda batteri eller bygga om elsystemet till 12 V om man inte har en varvräknare som funkar på 6 V Vad tror du Jim? Kanske ett framtida projekt för dig att skriva om i tidningen?

Ulf Rosen

 

Svar: Jag har inte hållit på med VEC tändspolar, men en triggerpuls från tändkabeln från en pickup av något slag är ju en lösning. Men då krävs som sagt en förstärkare som ger varvräknaren rätt spänning.

En snikvariant kan vara att köpa en stroboskoplampa med induktiv pickup och inbyggd varvräknare som man kan plocka isär och ta bort lampan, höljet och annat "onödigt" Själva varvräknaren (mätaren) sätter man på styret och kretskortet kan man gömma på lämpligt ställe. Pickupen trär man avslutningsvis över tändkabeln.

En annan variant är att använda belysningsspolen. Äldre mopeder har varvräknare som mäter frekvensen på den växelström som spolen levererar till belysningen. Detta förutsätter dock att man har ett tändsystem med fyra magneter för att frekvensen relativt varvtalet ska bli korrekt.

En artikel om varvräknare i tidningen Classic Motor är planerad framöver, men som mer kommer att handla om reparation av varvräknare. Kan ju gå att bredda lite.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842