Justera hjullager på NV JB

Det finns alltid ett visst spel i gängor. När man drar åt kontramuttern "A" så knuffar den konan "B" åt vänster så långt spelet i gängorna tillåter.

Justera hjullager på NV JB

Publicerad

Fråga: Hallå. Jag försöker få till hjullagret fram på min NV JB från 1949. Lagren är rengjorda, de ser bra ut, infettade och ihopsatta. När jag ställer in spelet så det blir bra på bänk. Men när jag ska montera bromskölden spänns hjullagret åt och blir för hårt spänt.

Jag håller på att förvärva psykisk sjukdom efter att stort antal försök... Jag vill inte använda Loctite för då tror jag att jag aldrig kan justera lagret igen, kanske...

Mvh

Hampus

 

Svar: Det här irriterande momentet beror på att det alltid finns ett visst spel i gängorna. Detta i sin tur har man gjort för att muttern och skruven inte ska kärva vid minsta ojämnhet, skada eller smuts – i och på gängorna.

När man drar in lagerkonan så att man får minimalt spel så kommer konan att tryckas utåt och ligga mot de gängflanker som vetter in mot hjulet/navet. Sedan tar man, glad i hågen, och trär på bromsskölden och drar åt muttern som håller skölden på plats. Det som då sker är att konan knuffas mot kulorna så mycket som spelet mellan gängorna tillåter och lagret börjar kärva. Nu ligger mutterns gängor istället mot flankerna som vetter ut mot axeländen.

Det man får göra är att dra in konan tills det är nollspel och sedan backa den exempelvis ett kvarts varv så att det uppstår ett för stort spel. Sedan lägger man på skölden och drar fast kontramuttern. Om lagret kärvar efter detta så får man ta bort skölden och backa konan lite till. Skulle det tvärtom vara för mycket spel så drar man åt konan en liten aning och monterar sköld och mutter igen.

Sen får man ta med i beräkningarna att när man monterar hjulet i ramen/svingen och drar åt hjulaxelmuttrarna så kan dessa trycka ihop "paketet" av kontramutter/kona ytterligare så att det injusterade spelet krymper ytterligare en aning. Detta sker på grund av att materialet helt enkelt kan flexa lite.

Jim Lundberg

Spelet som alltid finns i gängor gör att en mutter kan förskjutas axiellt på en skruv. Trycker man muttern till höger (1) så lägger sig dennes gängor mot skruvens vänstra gängflanker.

Trycker man nu muttern åt vänster (2) så flyttas den åt det hållet tills dess gängflanker ligger mot skruvens högra flanker.

Detta spel är tyvärr nödvändigt, men kan ställa till det när man ska justera hjul- och styrlager.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får jag montera sidvagn?

3 kommentarer

mekgoran: jb 128 borde vara den perfekta hojen för sidovagn, bra vrid, urstark ,m.m.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842