Justera hjullager på NV JB

Fråga: Hallå. Jag försöker få till hjullagret fram på min NV JB från 1949. Lagren är rengjorda, de ser bra ut, infettade och ihopsatta. När jag ställer in spelet så det blir bra på bänk. Men när jag ska montera bromskölden spänns hjullagret åt och blir för hårt spänt.

Jag håller på att förvärva psykisk sjukdom efter att stort antal försök… Jag vill inte använda Loctite för då tror jag att jag aldrig kan justera lagret igen, kanske…

Mvh

Hampus

 

Svar: Det här irriterande momentet beror på att det alltid finns ett visst spel i gängorna. Detta i sin tur har man gjort för att muttern och skruven inte ska kärva vid minsta ojämnhet, skada eller smuts – i och på gängorna.

När man drar in lagerkonan så att man får minimalt spel så kommer konan att tryckas utåt och ligga mot de gängflanker som vetter in mot hjulet/navet. Sedan tar man, glad i hågen, och trär på bromsskölden och drar åt muttern som håller skölden på plats. Det som då sker är att konan knuffas mot kulorna så mycket som spelet mellan gängorna tillåter och lagret börjar kärva. Nu ligger mutterns gängor istället mot flankerna som vetter ut mot axeländen.

Det man får göra är att dra in konan tills det är nollspel och sedan backa den exempelvis ett kvarts varv så att det uppstår ett för stort spel. Sedan lägger man på skölden och drar fast kontramuttern. Om lagret kärvar efter detta så får man ta bort skölden och backa konan lite till. Skulle det tvärtom vara för mycket spel så drar man åt konan en liten aning och monterar sköld och mutter igen.

Sen får man ta med i beräkningarna att när man monterar hjulet i ramen/svingen och drar åt hjulaxelmuttrarna så kan dessa trycka ihop ”paketet” av kontramutter/kona ytterligare så att det injusterade spelet krymper ytterligare en aning. Detta sker på grund av att materialet helt enkelt kan flexa lite.

Jim Lundberg

Justera hjullager på NV JB
Spelet som alltid finns i gängor gör att en mutter kan förskjutas axiellt på en skruv. Trycker man muttern till höger (1) så lägger sig dennes gängor mot skruvens vänstra gängflanker. Trycker man nu muttern åt vänster (2) så flyttas den åt det hållet tills dess gängflanker ligger mot skruvens högra flanker. Detta spel är tyvärr nödvändigt, men kan ställa till det när man ska justera hjul- och styrlager.
Rulla till toppen