Oljepåfyllning på Husqvarna 40 cc

Oljepåfyllning på Husqvarnamotorn sker vid pilen. Där sitter det en påfyllningsplugg (inringad). Allt som krävs är att det ska finnas någon mängd med olja så lagren inte går torra.

Oljepåfyllning på Husqvarna 40 cc

Publicerad

Fråga: Jag har en remdriven Fram med Husqvarna 40cc-motor. samma motor som Novolette 1952 har. På motorn sitter en oljepåfyllningsplugg men ingen avtappningsplugg. Ska man fylla på olja och i så fall hur mycket och vilken typ av olja?

Tacksam för svar.

Prolle Swahn

 

Svar: Det finns två smörjställen på din motor. Det ena är en fettnippel på insidan av remskivan där det ska tryckas in lite fett med jämna mellanrum. Det andra är det som du har uppmärksammat. Det är bara det lilla utrymmet mellan lagren till den utgående axeln som det handlar om. Om man vill tappa ur den gamla oljeskvätten måste tyvärr hela mopeden vändas upp och ner – något som möjligtvis kan vara bra i samband med renovering eller liknade eftersom det här inte uppstår några större slitpartiklar som kontaminerar oljan.

Det anges ingen oljemängd, utan man ska bara se till att det finns olja i utrymmet (stick ner en tändsticka eller ståltråd) och behöver man fylla på så är det motorolja SAE 50 man rekommenderar. Men eftersom det bara handlar om att ge två spårkullager smörjning så fungerar den med nästan vilken olja som helst – exempelvis SAE 30 som säljs under namnet Gräsklipparolja på mackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842