Rusande motor på Monark Monarped från 1953

Rusande motor på Monark Monarped från 1953

Publicerad

Fråga: Hej igen Jim. Min Monark Monarped från 1953 med ILO FP 50-motor går upp i varv som bara den när jag trycker in kopplingen. Vad kan det bero på? För övrigt blev elen bra, tack.

Mvh

Joakim

 

Svar: Det kan bero på åtminstone två saker. Antingen så drar motorn tjuvluft vid någon packning eller packbox runt vevhus och cylinder eller så går inte trotteln ner direkt när du släpper gasen.

Originalhandtaget för gasen på en Monarped från denna årgång är av den typen som har en liten slid som löper i ett spår i handtaget. Dessa handtag fungerar bra, men till skillnad på ett vanligt rullgashandtag så går det lite trögare så när man släpper på gasen orkar sällan den lilla trottelfjädern dra tillbaka handtaget.

Är det dessutom lite slitet är det inte säkert att den lilla sliden glider tillbaka helt – trots att man vridit av gasen helt. Rusandet kan också bero på kärvande vajer – antingen osmord, klämt hölje (ofta vid styrstoppet) eller att vajern går i för skarpa böjar någonstans. Som sagt – trottelfjädern är väldigt liten och klen på dessa förgasare.

Testa med att ta bort slangen mellan förgasaren och ramröret. Stick in en liten spegel i utrymmet för förgasaren och kolla så att trotteln verkligen går ända ner när gasen dras av. Förgasaren saknar dessutom tomgångsskruv så för att kunna justera till en lagom tomgång får man vrida på vajerjusteringen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842