Storknande Husqvarna Cornette

Storknande Husqvarna Cornette

Publicerad

Fråga: Hej! Cornetten storknar fortfarande. Jag är ledsen att plåga forumet med ännu en Cornettefråga, men jag irrar i blindo.

Originalmunstycke till min förgasare (1/12/79) ska vara 64 vid inkörning och därefter 62. Men den storleken fungerar bara till halvgas, sedan tjöver den sig rejält. Alldeles för mycket luft! Jag har fått tag på ett munstycke 66, men det ger ingen större skillnad :-( Med ställbart får jag den att varva ur hyfsat, men då får jag istället en 'kickback' när jag släpper gasen. Motorn varvar upp igen en kort stund. Lite skum känsla inför stopp.

Vad kan orsaka denna större törst än originalmunstyckena ger? Den är väldigt lättstartad, både varm och kall. Jag har nu finfin gnista (bra brytare, konding och nylindad generatorspole med ny tändspole). Ingen tjuvluft (testat blåsa med kolven i topp via en slang och bubbelvatten i skarvar/packboxar). Jag har ny flottör, ny trottelnål, nytt nålmunstycke, ren förgasare och bra soppatillförsel.

Den enda blänkande delen på Cornetten är min nya avgaskrök, och moppen är testad utan ljuddämpare utan större framgång. Det jag har märkt är att vänster blockhalva har kvar alla kanaler för slidmatning i vevhuset (min är cylindermatad). Förgasarfästet på ovansidan är kvar, men är solitt och oborrat. Garanterat gjort så från fabrik.

Det här ger ju en hel del extra volym i vevhuset, och jag undrar försiktigt om det är någon slags prototyp jag far omkring med? Och om det kan orsaka mitt huvudbry ovan?

Hoppas någon vet?

/Knut

 

Svar: Har du kontrollerat så ingen har varit och karvat med borrmaskinen i förgasaren? Det brukat framgå av förgasarbeteckningen vilket borr förgasaren har. Är det en Bingförgasare så är det den mellersta siffergruppen som anger borrningen, exempelvis X/9,5/XX – då ska borrningen vara 9,5 mm vilket man kollar med ett skjutmått eller änden av en metallborr.

Det bästa vore att du fick låna en fungerande förgasare så du kan utesluta förgasaren som orsak.

Jim Lundberg

Bild från Knut.

Bild från Knut.

Bild från Knut.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842