Oljeblandning Saab tvåtakt

Oljeblandning Saab tvåtakt

Publicerad

Fråga: Jag är nybliven ägare till en Saab 96 från 1962. Då jag köpte bilen var det nästintill full tank, så först nu har det blivit aktuellt att tanka för första gången. I instruktionsboken och på skylten i tanklocket står det föreskrivet en procentsats mellan 3 och 4 procent. Är denna procent något som man ska tänka annorlunda kring med tanke på dagens kvalitet på oljor och bensin? Spelar procentsatsen någon roll beroende på om man tankar 95 eller 98 oktan? Vilken oktan är att förresten föredra? Mår maskin bättre av någon särskild? Har ni några särskilda oljor som är att föredra? Vilken viskositet bör användas?

Den tidigare ägaren hade en bränsleblandning med knappt 3 procent olja i bensinen (95 oktan). Han använde sig av oljan Valvoline "Durablend" semi syntetic. En period i början då tidigare ägaren köpt bilen (ca en månad knappt 25 mil) hade han bara en blandning på lite drygt 2 procent. Är detta något som motorn kan ha tagit skada av? Vilka delar och eventuella missljud bör man vara uppmärksam på som kan vara symtom kopplat till för snål blandning?

Tack på förhand

Jakob

Svar: Om jag minns rätt rekommenderade Saab tre procent om du blandade i tvåtaktsolja i bensinen och fyra procent om du använde vanlig motorolja samt under inkörningsprocessen. För egen del har jag hållit mig runt tre procent eller strax därunder i modern tid. Jag har köpt olja dunkvis och tappat upp i literflaskor samt att jag tankat när bränslevarningslampan lyst ett tag. Då har jag tömt i en flaska (ungefär en liter) och fått i allt mellan 31 och 36 liter.

Med dagens förbättrade oljekvalitet tror jag att procentsatsen kan minskas en aning men för egen del håller jag mig till tre procent eller däromkring mest för att det blir praktiskt vid tankningen.

En så kort sträcka som 25 mil med två procents inblandning tror jag inte har påverkat motorn. Dålig smörjning märks exempelvis på att temperaturen går upp ovanligt mycket.

Vilket fabrikat av tvåtaktsolja du köper spelar inte så stor roll, men till en bil ska du undvika oljor avsedda för båtmotorer då de är framtagna för svala motorer och i varmare motorer är de inte det bästa valet, bland annat lär oljans rengörande additiv få svårt att hålla så rent som det är tänkt. Renodlade racingoljor är inte heller det bästa valet då de är avsedda att smörja vid väldigt höga motortemperaturer. Vid vanlig körning kan det leda till att oljan inte förbränns och kan på sikt sätta igen avgasröret. Ibland påstås att viss askinblandning i oljan (brukar stå lågaskig eller motsvarande på förpackningen) gör att motorn inte sotar lika mycket som olja utan askinblandning. Jag har ingen koll på om det stämmer eller inte.

När det gäller oktantalet rekommenderade Saab minst 80 oktan. Du kan med andra ord lugnt köra på 95 oktan.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842