Hur sitter gas- och chokevajer på Puch Maxi?

Hur sitter gas- och chokevajer på Puch Maxi?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag undrar om det finns någon instruktion/bild på hur gaswire och chokewire ska vara ihopkopplade med länksystemet som sitter på toppen av Bingförgasaren till en Puch maxi ca 1985 års modell.

Med vänlig hälsning

Christer

 

Svar: Jag vet inte hur förgasaren ser ut på just 1985 års Puch Maxi. Jag har en skiss (ovan) som visar en typ av Puchförgasare som bör vara till bland annat Maxi. Själva chokespjället (C) ska hakas in i ett spår i chokereglaget (B) och tungan på spjället ska vändas mot trotteln så att den lyfter upp chokespjället. För att chokespjället ska stanna uppe vid körning så har reglaget ytterligare ett spår där en liten fjäder (A) klickar in så att spjället stannar uppe.

Men som sagt – jag vet inte om detta är rätt förgasare.

Jim Lundberg

 

Uppdaterad 2020-11-08:

Erik A har skickat in bilder på den aktuella förgasaren.

Hejsan

Har tagit tre bilder på arrangemanget.
I vanliga fall, så sitter det en "fjädrande klämma" inuti trottel-locket, vilken klämmer åt pinnen och håller chokeblecket i öppnat läge när man har dragit upp trotteln till maxöppet läge, men på den här förgasaren så saknas den funktionen (ersätts av en returfjäder som sitter monterad på det yttre arrangemanget).
 
Hoppas att bilderna ger tillräcklig input.
 
Erik

Bild från Erik.

Bild från Erik.

Bild från Erik.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Mopedåterfallet - vilken moped fick dig på fall?

9 kommentarer

Johan N: Fick en Husqvarna Novolette -55 av en kompis år 1978. Körde lite med den men blev utskrattad av i stort sett alla så den ställdes undan. Ryktet gick att jag hade en sådan veritabel töntmoppe med rem...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842