Trött efter byte av givare

Fråga: Undrar om någon har en idé om vad det kan vara för fel på min VW Jetta 1990. Jag frågade tidigare om den här på Fråga Experten och fick tipset att byta gummifoten till förgasaren då min tomgång krånglade.

Hade dessförinnan bytt tempgivare (den blå) och bilen var rapp fram till nyligen. Nu vill bilen inte varva på som tidigare trots nya stift, tändkablar, rotor och lock. Jag prövade att montera tillbaka den gamla givaren men då gick den ännu sämre.

Tacksam för allt

Peter

Svar: Jag tycker att du börjat bra genom att byta tillbaka till den gamla och konstaterat att bilen gick ännu sämre med den. Vore det min bil skulle jag prova med en annan givare. Hade själv liknande problem med de billigare givarna som man kan köpa på nätet och därför skulle jag lägga till några kronor och köpa en från VW eller varför inte en original från den lokala skroten. Jag skulle även kontrollera anslutningarna ordentligt och göra rent dem från oxid.

Börja där så tror jag att du är en bit på väg. Läsare som har andra tips – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

Uppdaterad: Vår läsare Peter hörde av sig och nu funkar bilen som den ska. Lösningen var att köpa en  givare från skroten. Den som krånglade var en billig som köpts på nätet och som började krångla när det blev svalare ute.

Rulla till toppen