Växelproblem på fyrväxlad Zündapp

Fråga: Hej. Har i dagsläget en liten utmaning med renovering av 4-växlad Zündapp kantmotor som inköpts som renoveringsobjekt. Innan renovering startades motor upp och det fanns då endast friläge och ettans växel.

Sedvanliga slitdelar är utbytta samt ny växelklocka (yttre vals) är utbytt pga att denna var sliten och spår för växelförare skadat. Jag har nu monterat och shimsat motor efter specifikationer samt monterat växelmekanism enligt instruktion med synkning av frilägedragbil och växelklocka.

Har fortfarande endast en växel (tvåan) och friläge efter montage. Växelpedal rör sig rätt och fjädrar som den ska uppåt och nedåt. Det går tyvärr inte att hitta övriga växlar oavsett justering av växelklocka. Känns som om pedalen inte når övriga växlar trots bra rörelse upp och ned. Växeldrev med växellägen fungerar när jag växlar genom att dra dragkilen för hand med växelaxel urmonterad ur motor.

Då får jag alla växeldrev att greppa genom att manuellt dra dragkilen in och ut. Tacksam för tips på hur man kan gå vidare och lösa detta.

Mvh

Jocke

 

Svar: Sätt upp växelklockan i ett skruvstycke med aluminiumbackar och stick in en 6 mm stång/mejsel i den inre hylsans urtag (nedre bilden). Vrid nu runt hylsan med mejseln. Nu ska den yttre valsen röra sig ”klickvis” för varje växelläge – precis som den ska göra när man växlar under körning. Kanske det du redan gjort?

Det är lite knepigt att beskriva hur montering och kontroll av funktionen i textform så jag lägger in en film här som visar hur det går till. Tänk på att det finns lite olika varianter på delarna i Zündapps växelmekanismer och blandar man exempelvis årsmodeller kan det bli fel.

Jim Lundberg

Växelproblem på fyrväxlad Zündapp
Kontroll av funktionen hos växellägena.
Växelproblem på fyrväxlad Zündapp
Dragkilen till en treväxlad låda. Där finns spår där en fjäderbelastad tapp lägger sig för att hålla kvar vald växel.
Rulla till toppen