Växelproblem på fyrväxlad Zündapp

Växelproblem på fyrväxlad Zündapp

Publicerad

Fråga: Hej. Har i dagsläget en liten utmaning med renovering av 4-växlad Zündapp kantmotor som inköpts som renoveringsobjekt. Innan renovering startades motor upp och det fanns då endast friläge och ettans växel.

Sedvanliga slitdelar är utbytta samt ny växelklocka (yttre vals) är utbytt pga att denna var sliten och spår för växelförare skadat. Jag har nu monterat och shimsat motor efter specifikationer samt monterat växelmekanism enligt instruktion med synkning av frilägedragbil och växelklocka.

Har fortfarande endast en växel (tvåan) och friläge efter montage. Växelpedal rör sig rätt och fjädrar som den ska uppåt och nedåt. Det går tyvärr inte att hitta övriga växlar oavsett justering av växelklocka. Känns som om pedalen inte når övriga växlar trots bra rörelse upp och ned. Växeldrev med växellägen fungerar när jag växlar genom att dra dragkilen för hand med växelaxel urmonterad ur motor.

Då får jag alla växeldrev att greppa genom att manuellt dra dragkilen in och ut. Tacksam för tips på hur man kan gå vidare och lösa detta.

Mvh

Jocke

 

Svar: Sätt upp växelklockan i ett skruvstycke med aluminiumbackar och stick in en 6 mm stång/mejsel i den inre hylsans urtag (nedre bilden). Vrid nu runt hylsan med mejseln. Nu ska den yttre valsen röra sig "klickvis" för varje växelläge – precis som den ska göra när man växlar under körning. Kanske det du redan gjort?

Det är lite knepigt att beskriva hur montering och kontroll av funktionen i textform så jag lägger in en film här som visar hur det går till. Tänk på att det finns lite olika varianter på delarna i Zündapps växelmekanismer och blandar man exempelvis årsmodeller kan det bli fel.

Jim Lundberg

Kontroll av funktionen hos växellägena.

Dragkilen till en treväxlad låda. Där finns spår där en fjäderbelastad tapp lägger sig för att hålla kvar vald växel.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brytarlöst tändsystem på flakmoped som tappat gnistan

10 kommentarer

Frasse1: Hej mekgoran jag håller Med, problemet är att dessa kinesiumsystem bara kostar några tior i tillverkningsledet jag skulle gissa att enbart en tysktillverkad boschbrytare eller kondensator är dyrare...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842