Gaffelproblem på Crescent 1209

Fråga: Har frågat dig tidigare i ämnet Crescent 1209. Har blivit rent vansinnig på min stötdämpning i min framgaffel. Är ju fjädrar som sitter skruvade i pinnbultar och skruvlåsning med två bultar uppe vid styrfästet. Har provat att skruva fjädrarna åt båda hållen.

Bäst resultat var när dom skruvades upp mot styrfästets håll. Svårt att veta hur mycket man kan skruva innan den hoppar ur gängorna. Man ser inte hur mycket man vågar skruva. Kan sådana fjädrar ta slut helt enkelt och bli mjuka?

Fanns visst andra Crescent modeller som har samma konstruktion. Hittar inget rejält vettigt nånstans om dess konstruktion eller nåt mått på hur dom skall sitta rätt.

MVH Gunnar Jansson.

PS, fick när jag la en blänkare på Facebooks mopedsida. En massa olika påståenden vad som gällde. Gav inget för handen.

 

 

Svar: Jag vill inte spä på ytterligare spekulationer, men när jag har skruvat med snarlika MCB-gafflar så fungerar det på följande vis: Varje fjäder är pågängad på ett fäste i varje ände. För att lossa en fjäder ska man vrida den (motsols om jag minns rätt) för att den ska lossna. Problemet brukar dock vara att fjädrarna gärna ”kniper åt” fästet när man börjar vrida dem. Men fortsätter man vrida så brukar de släppa med ett ”knäpp”.

Alla fjädrar blir så småningom lite hoptryckta, men det brukar ta årtionden för att de ska krympa mer än ett par centimeter – givetvis beroende på körförhållanden. Min Monark Monarped med en snarlik gaffel hade bara säckat ihop någon dryg centimeter sedan 1953 och sedan jag drog ut fjädrarna för några år sedan är de snarare lite för långa trots att jag kört många mil sedan dess.

Det enda riktigt konstruktiva vi kan bidra med är sprängskisserna till 1209:ans framgaffel som syns här – hoppas de kan hjälpa dig med gaffeln.

Jim Lundberg

Gaffelproblem på Crescent 1209
Gaffelproblem på Crescent 1209
Delförstoring från översta bilden.
Rulla till toppen