Gaffelproblem på Crescent 1209

Gaffelproblem på Crescent 1209

Publicerad

Fråga: Har frågat dig tidigare i ämnet Crescent 1209. Har blivit rent vansinnig på min stötdämpning i min framgaffel. Är ju fjädrar som sitter skruvade i pinnbultar och skruvlåsning med två bultar uppe vid styrfästet. Har provat att skruva fjädrarna åt båda hållen.

Bäst resultat var när dom skruvades upp mot styrfästets håll. Svårt att veta hur mycket man kan skruva innan den hoppar ur gängorna. Man ser inte hur mycket man vågar skruva. Kan sådana fjädrar ta slut helt enkelt och bli mjuka?

Fanns visst andra Crescent modeller som har samma konstruktion. Hittar inget rejält vettigt nånstans om dess konstruktion eller nåt mått på hur dom skall sitta rätt.

MVH Gunnar Jansson.

PS, fick när jag la en blänkare på Facebooks mopedsida. En massa olika påståenden vad som gällde. Gav inget för handen.

 

 

Svar: Jag vill inte spä på ytterligare spekulationer, men när jag har skruvat med snarlika MCB-gafflar så fungerar det på följande vis: Varje fjäder är pågängad på ett fäste i varje ände. För att lossa en fjäder ska man vrida den (motsols om jag minns rätt) för att den ska lossna. Problemet brukar dock vara att fjädrarna gärna "kniper åt" fästet när man börjar vrida dem. Men fortsätter man vrida så brukar de släppa med ett "knäpp".

Alla fjädrar blir så småningom lite hoptryckta, men det brukar ta årtionden för att de ska krympa mer än ett par centimeter – givetvis beroende på körförhållanden. Min Monark Monarped med en snarlik gaffel hade bara säckat ihop någon dryg centimeter sedan 1953 och sedan jag drog ut fjädrarna för några år sedan är de snarare lite för långa trots att jag kört många mil sedan dess.

Det enda riktigt konstruktiva vi kan bidra med är sprängskisserna till 1209:ans framgaffel som syns här – hoppas de kan hjälpa dig med gaffeln.

Jim Lundberg

Delförstoring från översta bilden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Mopedåterfallet - vilken moped fick dig på fall?

9 kommentarer

Johan N: Fick en Husqvarna Novolette -55 av en kompis år 1978. Körde lite med den men blev utskrattad av i stort sett alla så den ställdes undan. Ryktet gick att jag hade en sådan veritabel töntmoppe med rem...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842