Motorolja i Husqvarna Novolette?

Vänster blockhalva till Rex-motorn. Vevhus och transmissionshus är sammanbyggda (1 = lager till utgående axel - 2 = ramlager till vevaxel). Reduceringsväxeln får därför sin smörjning från oljan i bensinen.

Motorolja i Husqvarna Novolette?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Tack för dina mycket givande och lärorika kommentarer runt veteranmopeder. Har en Husqvarna Novolette från 1953 med REX-motor (RMW40) som nu genomgår renovering. Mina frågor är: Har inte denna motor någon motorolja, och i så fall var/hur fyller man på rätt mängd och vilken sorts olja ska det vara?

/Mvh Lennart

 

Svar: Rex-motorn som sitter i den första årsmodellen av Husqvarna Novolette har ingen olja. Den enväxlade motorn innehåller bara en reduceringsväxel och den smörjs av oljan i bensinen då reduceringsväxeln och vevaxeln sitter i ett gemensamt utrymme. En konsekvens av detta är att packboxen bakom remskivan måste vara absolut tät – annars tappar motorn vevhuskompressionen och slutar fungera.

Efterföljande motor var av Husqvarnas egen konstruktion och den ska faktiskt ha en liten skvätt olja i utrymmet för kullagren till den utgående axeln.

Kul att kunna hjälpa till.

Jim Lundberg

Reduceringsväxeln får smörjningen genom att den oljeblandade bensinen tränger ut genom ramlagret. Dreven och lagren smörjs alltså enbart av den lilla oljemängden (4 procent) i bensinen.

Något att tänka på när diskussionerna går heta om vilken transmissionsolja man absolut "måste ha" för att undvika slitage och haverier på växellådan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får jag montera sidvagn?

3 kommentarer

mekgoran: jb 128 borde vara den perfekta hojen för sidovagn, bra vrid, urstark ,m.m.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842