Lossa envis motorskruv på Honda 650

Lossa envis motorskruv på Honda 650

Publicerad

Fråga: Hej, jag håller på att bygga om min Honda 650 NTV Revere från 1990. Just nu så är det bara motorn kvar att demontera. jag har stött på ett problem när det gäller den nedre främre motorbulten. Muttern på ena sidan om motorn har jag fått loss men själva bulten vägrar att släppa. jag har provat att skruva runt den men bulten vägrar att röra sig överhuvudtaget.

Jag funderar på om det går att eventuellt knacka ut den. jag har inte lyckats hitta några videos eller något liknande där man kan se hur det går till och funderar på vad bästa sätt är att få bort bulten. Tacksam för svar.

mvh

Ruben

 

Svar: Jag är inte helt med på hur det ser ut, men jag tänker mig att den är en skruv i ett motorfäste i ramen som löper genom ett hål i aluminiumblocket. Aluminium kan oxidera rejält och då bildas ett vitt pulver (aluminiumoxid) som fyller ut spalten mellan skruven och dess hål i motorblocket. Är det dessutom det främre motorfästet så sitter ju det ofta mitt i sprutet från framhjulet och kommer det in vatten så börjar det bildas oxid som kan vara rena cementen.

Det är förmodligen så att skruven bara är inskjuten i sitt hål och sen har oxiden fyllt upp hålet. Testa med att värma området runt motorfästet och spreja på någon penetrerande olja typ WD40 eller 5-56. I brist på dessa kan man ta vanlig motorolja och späda ut med lacknafta tills den blir vattnig. Knacka på skruven med en kopparhammare så att dess ände inte skadas. Man får ofta knacka en sån här skruv fram och tillbaka ett antal gånger innan den släpper taget. Testa även med att försöka vrida den lite under arbetets gång.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brytarlöst tändsystem på flakmoped som tappat gnistan

10 kommentarer

Frasse1: Hej mekgoran jag håller Med, problemet är att dessa kinesiumsystem bara kostar några tior i tillverkningsledet jag skulle gissa att enbart en tysktillverkad boschbrytare eller kondensator är dyrare...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842