Vilken ILO-cylinder har jag?

ILO mopedcylindrar. På den äldre FP 50-motor satt strypningen i insuget medan Pianomotorn var styrpt i cylinderns insug.

Vilken ILO-cylinder har jag?

Publicerad

Fråga: Identifiering av cylinder - hur skiljer sig en ILO FP50-cylinder från en G50 Pianocylinder? Jag har en ILO G50 Piano med gjutjärnscylinder, utan plugg i insuget. Ytan i insuget är rå, dvs gjutyta i hela inloppet och inga spår av bearbetningar för plugg, så jag tror aldrig det suttit nån sådan. Diametern är ca 12 mm och något ovalt.

Utvändigt ser den ungefär ut som vilken ILO Pianocylinder som helst, formen stämmer mot topplock och pinnbultar. Troligen rör det väl sig inte om någon originalmonterad cylinder? Har jämfört med en annan ILO Piano gjutjärnscylinder, men den hade mycket mindre insug, runt koniskt om jag kommer ihåg rätt.

Läste här i några artiklar att FP 50-cylindern passar rakt av på Pianomotorn, kan det möjligen vara en sådan jag har? Stämmer den in på min beskrivning?

Monarpedisten

 

Svar: Det är troligtvis cylindern från den enväxlade motorn ILO FP 50 som du har. På dessa motorer hade man strypt ner effekten till lagliga 0,8 hästkrafter genom ett smalt insugningsrör. Insuget på dessa motorer var därför relativt stort – ofta runt 12 – 14 mm. Själva hålet var obearbetat från gjutningen och hålen kunde därför vara lite olika i formen med en rå gjutyta invändigt.

När Pianomotorn dök upp så var dessa istället strypta i insuget som då var betydligt mindre på dessa motorer. En del plockar på en FP 50-cylinder på sina Pianomotorer som då blir lite piggare. Inbyggnadsmåtten för dessa cylindrar är identiska så någon modifiering behövs inte.

Jim Lundberg

ILO FP 50. En enväxlad motorn (endast friktionskoppling) som satt i Monark Monarped 1953 - 1955.

ILO G50. En tvåväxlad motor som kom 1955. Motorn hade först gjutjärnscylinder, senare aluminiumcylinder med gjutjärnsfoder.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Lysande utsikt

3 kommentarer

UffeT: Min bror hade en dekal på bilen där det stod: Här åker en som ser bra ut. Det var reklam för vindrutetorkare.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842