Vilken ILO-cylinder har jag?

Fråga: Identifiering av cylinder – hur skiljer sig en ILO FP50-cylinder från en G50 Pianocylinder? Jag har en ILO G50 Piano med gjutjärnscylinder, utan plugg i insuget. Ytan i insuget är rå, dvs gjutyta i hela inloppet och inga spår av bearbetningar för plugg, så jag tror aldrig det suttit nån sådan. Diametern är ca 12 mm och något ovalt.

Utvändigt ser den ungefär ut som vilken ILO Pianocylinder som helst, formen stämmer mot topplock och pinnbultar. Troligen rör det väl sig inte om någon originalmonterad cylinder? Har jämfört med en annan ILO Piano gjutjärnscylinder, men den hade mycket mindre insug, runt koniskt om jag kommer ihåg rätt.

Läste här i några artiklar att FP 50-cylindern passar rakt av på Pianomotorn, kan det möjligen vara en sådan jag har? Stämmer den in på min beskrivning?

Monarpedisten

 

Svar: Det är troligtvis cylindern från den enväxlade motorn ILO FP 50 som du har. På dessa motorer hade man strypt ner effekten till lagliga 0,8 hästkrafter genom ett smalt insugningsrör. Insuget på dessa motorer var därför relativt stort – ofta runt 12 – 14 mm. Själva hålet var obearbetat från gjutningen och hålen kunde därför vara lite olika i formen med en rå gjutyta invändigt.

När Pianomotorn dök upp så var dessa istället strypta i insuget som då var betydligt mindre på dessa motorer. En del plockar på en FP 50-cylinder på sina Pianomotorer som då blir lite piggare. Inbyggnadsmåtten för dessa cylindrar är identiska så någon modifiering behövs inte.

Jim Lundberg

Vilken ILO-cylinder har jag?
ILO FP 50. En enväxlad motorn (endast friktionskoppling) som satt i Monark Monarped 1953 – 1955.
Vilken ILO-cylinder har jag?
ILO G50. En tvåväxlad motor som kom 1955. Motorn hade först gjutjärnscylinder, senare aluminiumcylinder med gjutjärnsfoder.
Rulla till toppen