Nyrenoverad Royal Enfield som börjat blåryka

Fråga: Hej! Har renoverat en Royal Enfield 350 från 1951 med nya lager packboxar och packningar men nu efter ca: 10 mil så har den börjat ryka blått och stiftet är oljigt. Vad kan ha hänt och var börjar jag leta.

Mvh

T. Bandh

 

Svar: Det kan bero på flera saker. Det kan vara returpumpen som inte fungerar som den ska. Royal Enfield har en lite speciell konstruktion på motorn där oljetanken (A) är inbyggd i blocket, men samtidigt frånskild från själva vevhuset. Oljepumpen, eller egentligen pumparna, sitter i registerkåpan och drivs av vevaxeln via en snäckväxel.

Pumparna är av kolvtyp och den bakre (B) är den som matar olja (matarpump) till vevaxeln samt cylindern (skottsmörjning). När den oljan hamnat på botten av vevhuset är det den främre pumpen (E) som ser till att oljan sugs ur vevhuset och returneras till oljetanken (returpump). Innanför oljepåfyllningshålet sitter en liten reduceringsventil (G) som ser till att trycket upp till topplocket ligger inom rimliga gränser.

Om returpumpen inte arbetar som den ska kommer oljenivån i vevhuset att stiga så mycket att vevaxeln doppar i oljan och då kommer stora mängder olja att stänka upp i cylindern vilket oljeringen inte orkar hålla tillbaka. Då kommer oljan upp i förbränningsrummet med de symtom du nämner. Starta motorn och ta av oljepåfyllningslocket. Nu ska det komma olja ur reduceringsventilen initialt. Efter en kort stund kommer det bara oljeskum vilket betyder att returpumpen har tömt vevhuset – den har större kapacitet än matarpumpen.

Om det inte kommer olja ur ventilen så har antingen returpumpen lagt av eller så har reduceringsventilen fastnat i stängt läge. Det senare innebär att stora mängder olja kommer att pumpas upp till topplocket vilket kan leda till att olja sugs ner via insugningsventilens styrning vilket också leder till blårök och oljigt tändstift.

Reduceringsventilen består av en kula och en fjäder och man kan justera trycket genom att lägga till eller ta bort shimsbrickor under själva ventilen vilken ser ut som ett förgasarmunstycke. Det är lätt att mäta trycket. Ta bort oljeröret till topplocket och anslut en genomskinlig slang till röranslutningen i blocket. Håll slangen vertikalt och starta motorn. Om reduceringsventilen är rätt inställd ska oljan stiga i röret till en nivå som ligger 45 till 61 centimeter högre än ventilerna i topplocket.

Sen kan ju oljeringen ha brustit även om det är ovanligt. Kolla även att vevhusventilationen arbetar som den ska. Det är ett litet rör innanför transkåpan som det ska blåsa ur när motorn går.

Jim Lundberg

Nyrenoverad Royal Enfield som börjat blåryka
Reduceringsventilen som sitter innanför påfyllningslocket. Ventilens öppningstryck regleras med shimsbrickor under ventilens skalle (pilen). Fler brickor ger lägre tryck och omvänt. Oljepelaren ska stiga till 45 till 61 cm över ventilmekanismen i topplocket vid korrekt öppningstryck,
Rulla till toppen