Dra elsystem på Zündapp KS 50 från 1978

Fråga: Hej! Jag har en Zündapp KS 50 från 1978 som jag försöker dra nytt elsystem på. Blir lite förbryllad över färgerna som kommer upp ifrån tändplattan bara. Jag har: gul, svart, grön, lila och typ lite ljusare lila med svart rand. Hittar inget system som har den färgkombon hur jag än letar.

Zündapps kopplingsschema har helt andra färger och svensk standard verkar det inte heller vara. Har ett brytarsystem på nu med en spole på var sida om axeln och tändspole bakom den ena. Gul borde vara ström till lyse osv men resten då? Försöker även dra extra jord som jag läst många rekommenderar. Nu har jag typ blivit färgblind av alla kablar som byter färg mellan tyskt och svenskt och säkert något land till. Hjälp!

Pigge

 

Svar: Zündapp hade en annan standard på kabelfärger än vad vi hade i Sverige. Blå på en Zündapp brukar antingen vara dödarkabel eller ström till utanpåliggande tändspole. På schemat ovan syns en variant på hur Zündapp drog sina kablar.

När det gäller jordningen så är ju Zündappmotorn gummiupphängd och därför kan det vara lämpligt att se till att motorblocket får ordentlig kontakt med ramen. Jag har gjort så att jag satt en större ringkabelsko på insidan av det övre motorfästet, alltså nere vid motorn (se bild nedan), och dragit en kabel därifrån till en jordpunkt inne vid utrymmet för luftburken.

Jim Lundberg

Dra elsystem på Zündapp KS 50 från 1978
Motorn på en Zündapp KS 50 är gummiupphängd och i princip isolerad från ramen. Återledningen sker då via kedjan och vajrarna. En kabelsko kläms in mellan motorn och motorfästet (pilen) och kabeln dras sedan vidare till en jordanslutning på ramen. Ett enkelt sätt för att minska spänningsfall till lyset.
Rulla till toppen