Dra elsystem på Zündapp KS 50 från 1978

Kopplingsschema till Zündapp KS 50.

Dra elsystem på Zündapp KS 50 från 1978

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Zündapp KS 50 från 1978 som jag försöker dra nytt elsystem på. Blir lite förbryllad över färgerna som kommer upp ifrån tändplattan bara. Jag har: gul, svart, grön, lila och typ lite ljusare lila med svart rand. Hittar inget system som har den färgkombon hur jag än letar.

Zündapps kopplingsschema har helt andra färger och svensk standard verkar det inte heller vara. Har ett brytarsystem på nu med en spole på var sida om axeln och tändspole bakom den ena. Gul borde vara ström till lyse osv men resten då? Försöker även dra extra jord som jag läst många rekommenderar. Nu har jag typ blivit färgblind av alla kablar som byter färg mellan tyskt och svenskt och säkert något land till. Hjälp!

Pigge

 

Svar: Zündapp hade en annan standard på kabelfärger än vad vi hade i Sverige. Blå på en Zündapp brukar antingen vara dödarkabel eller ström till utanpåliggande tändspole. På schemat ovan syns en variant på hur Zündapp drog sina kablar.

När det gäller jordningen så är ju Zündappmotorn gummiupphängd och därför kan det vara lämpligt att se till att motorblocket får ordentlig kontakt med ramen. Jag har gjort så att jag satt en större ringkabelsko på insidan av det övre motorfästet, alltså nere vid motorn (se bild nedan), och dragit en kabel därifrån till en jordpunkt inne vid utrymmet för luftburken.

Jim Lundberg

Motorn på en Zündapp KS 50 är gummiupphängd och i princip isolerad från ramen. Återledningen sker då via kedjan och vajrarna. En kabelsko kläms in mellan motorn och motorfästet (pilen) och kabeln dras sedan vidare till en jordanslutning på ramen.

Ett enkelt sätt för att minska spänningsfall till lyset.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842