Varför är det bara en enda kolvring i senare Zündappmotorer?

Fråga: Hej. Jag undrar varför äldre Zündappmotorer har två kolvringar och senare årsmodeller en kolvring? (två kolvringar borde väl täta bättre mellan cylinder/kolv?)

”Zündapp”

 

Svar: Jag har faktiskt inget bra svar på detta. Men Zündapp har alltid haft små kolvspel på 0,02 mm från fabrik då man hållit fast vid hårdförkromade aluminiumcylindrar med i stort sett samma värmeutvidgning som kolven. Andra mopedtillverkare har haft gjutjärnscylindrar och då haft det dubbla kolvspelet (0,04 – 0,05 mm) för att kolven inte ska nypa när motorn är varmkörd.

Det är möjligt att Zündapp kom fram till att det räcker med en enda kolvring för att det ska bli tillräckligt tätt. En ring ger mindre friktion och mindre slitage.

Någon som vet mer?

Jim Lundberg

Rulla till toppen