Uppdaterad: Hade Chevrolet katalysator 1976?

Uppdaterad: Hade Chevrolet katalysator 1976?

Publicerad

Fråga: Jag håller på och renoverar en Chevrolet Camaro LT från 1976 med 305 cui V8-motor. Nu undrar jag om den årsmodellen på motor hade katalysator och således hade härdade ventilsäten och var avsedd för blyfri soppa!? Det som talat emot att den hade/har härdade ventilsäten är att när jag lappat ventiler mot säten så ser jag inga inpressade ventilsäten utan det verkar bara som godset i topparna är homogent gjutjärn. Någon som vet hur det förhåller sig? Vill gärna köra på blyfri bensin och ha katalysator.

Jan

Svar: I USA fanns katalysatorrening på Chevrolet från 1975 års modell. Om alla bilar som såldes i USA hade katalysator, och därmed gick att köra på blyfri bensin, vet jag inte, och inte heller om katalysator fanns på övriga marknader. Mitt bästa råd är att ta med toppen till en motorrenoverare och be dem kolla upp topplocken om du är osäker.

Läsare som vet mer i frågan – lämna en kommentar nedan.

Ha det gott

Robert Gustavsson

 

Uppdaterad

Jag har forskat lite mer i saken och gjutnumret (se kommentar #7) på dina toppar visar att de började tillverkas 1975 och hängde med till 1979 eller 1980 beroende på källa. Därmed borde topparna med största sannolikhet klara av att köras på blyfri bensin.

Robert Gustavsson

Exempel på sidor som listar gjutnummer på toppar från Chevrolet Small Block V8:

1968ss.com

Outintheshop.com

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842