Uppdaterad: Hade Chevrolet katalysator 1976?
Publicerad 2020-11-16 12:22
Fråga: Jag håller på och renoverar en Chevrolet Camaro LT från 1976 med 305 cui V8-motor. Nu undrar jag om den årsmodellen på motor hade katalysator och således hade härdade ventilsäten och var avsedd för blyfri soppa!? Det som talat emot att den hade/har härdade ventilsäten är att när jag lappat ventiler mot säten så ser jag inga inpressade ventilsäten utan det verkar bara som godset i topparna är homogent gjutjärn. Någon som vet hur det förhåller sig? Vill gärna köra på blyfri bensin och ha katalysator.
Jan
Svar: I USA fanns katalysatorrening på Chevrolet från 1975 års modell. Om alla bilar som såldes i USA hade katalysator, och därmed gick att köra på blyfri bensin, vet jag inte, och inte heller om katalysator fanns på övriga marknader. Mitt bästa råd är att ta med toppen till en motorrenoverare och be dem kolla upp topplocken om du är osäker.
Läsare som vet mer i frågan – lämna en kommentar nedan.
Ha det gott
Robert Gustavsson
Uppdaterad
Jag har forskat lite mer i saken och gjutnumret (se kommentar #7) på dina toppar visar att de började tillverkas 1975 och hängde med till 1979 eller 1980 beroende på källa. Därmed borde topparna med största sannolikhet klara av att köras på blyfri bensin.
Robert Gustavsson
Exempel på sidor som listar gjutnummer på toppar från Chevrolet Small Block V8:
1968ss.com
Outintheshop.com
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Eftersom man i USA beslutade att alla bilar från och med 1975års modell skulle köras på blyfri bensin så kan man nog även anta att man förberett motorerna med hårdare ventilsäten, Baserat på det så borde din motor ha originalutrustats med hårdare ventilsäten Men hur vet att ingen bytt topplock i din bil?
-
#2
Hej!
Det kan ju vara så att topparna är bytta...för om det skulle vara så att det är härdade ventisäten i topparna borde det väl synas?? Jag kan inte se någon separat ventilsäteskrans?!
-
#3
Hej jaka!
Här hittar du intressanta data om din bil bland annat att den har katalysator i USA versionen
https://www.automobile-catalog.com/car/1976/205445/chevrolet_camaro_type_lt_305_v-8.html
Den motorn ska ha aluminiumtopplock. https://itstillruns.com/v8-50l-305-engine-specs-7412843.html
har du gjutjärntopplock så har du 350 motorns topplock som passar rak av på din motor.
Och eftersom motorn var ny från och med 1975 och dom flesta delarna passar rakt av från 350 motorn, så kan man misstänka 1,att GM själva utrustade bilarna som skulle till marknader som inte hade krav på katalysator med gjutjärnstoppar från 350 motorn för att göra slut på lagret man hade på hyllan eller att 2,någon under åren som gått bytt topparna.
-
#4
Hej!
Den första länken funkar inte!
I den andra länken sägs det att det ska vara aluminiumtoppar med dubbla överliggande kamaxlar på 305" V8:an! Det Stämmer definitivt inte på Camaro 76:an. Alla 305" V8 hade gjutjärnstoppar.Enligt Hansen racing katalog kom 305" motorn 1976 så den borde ha härdade ventilsäten eftersom bilarna redan 1975 hade lagkrav på att kunna köras på blyfribensin. Så vad gäller? Hade de kat 1976??
-
#5
konstigt jag kan öppna länken, Hur som helst så står det bland annat, Emmision control catalyst
Engine manufacturer:GM Chevrolet Small-Block 305
Engine type:spark-ignition 4-stroke
Fuel type:gasoline (petrol)
Charge system:naturally aspirated
Valves per cylinder:2
Emission control: catalyst
Cylinders alignment:V 8
Displacement:5001 cm3 / 305.2 cui
Bore:94.89 mm / 3.736 in
Stroke:88.39 mm / 3.48 in
Compression ratio:8.5 : 1
Horsepower net:104.5 kW / 142 PS / 140 hp (SAE net)/ 3800
prova den här länken och klicka dig vidare till din bil
https://www.automobile-catalog.com
-
#6
Hej !
Jan :
Jag har alltid haft för mig att 1973 var det årtal som gäller för införandet av hårda stålventilsäten som anpassning till den nya blyfria bensinen. Vet i alla fall att Chrysler / Mopar bilar var garanterat byggda för den nya blyfria bensinen 1974. Har egen erfarenhet av detta. Har svårt att tänka mig att inte såväl GM, Ford som AMC hängde med på detta.
Utdrag ur en Amerikansk artikel här:
Länk: https://www.eesi.org/papers/view/fact-sheet-a-brief-history-of-octane
Leaded Gasoline Phase-out in the United States
Congress passed the Clean Air Act in 1970, setting in motion the formation of the EPA and, ultimately, the removal of lead from gasoline. EPA estimates that between 1927 and 1987, 68 million children were exposed to toxic levels of lead from leaded gasoline alone. The phase-out of lead from gasoline subsequently reduced the number of children with toxic levels of lead in their blood by 2 million individuals a year between 1970 and 1987.
Timeline of Lead Phase-out
1970: Congress passes the Clean Air Act. The EPA is formed and given the authority to regulate compounds that endanger human health.
1973: EPA mandates a phased-in reduction of lead content in all grades of gasoline.
1974: EPA requires availability of at least one grade of unleaded gasoline, in order to be compatible with 1975 make and model year vehicles. Lead damages the catalytic converters used in these new vehicles to control tailpipe emissions. Catalytic converters are still used in vehicles today.
1996: EPA bans the use of leaded fuel for on-road vehicles (leaded gasoline was down to 0.6 percent of 1996 gasoline sales). Lead is still used in some aviation fuels.
Thanks to coordinated efforts, lead is now absent from gasoline in most of the world. Following the lead phase-out in the United States, the oil refining industry chose to construct additional refining capacity to produce octane from other petroleum products, rather than from renewable sources such as ethanol.
// Bengt
-
#7
Hej!
En liten uppdatering om min 305" V8 i Camaron från 1976.
Ingjutet i bägge topparna (mellan ventillyftarna) står dels nr 75 dels nr 354434. Detta betyder enligt de motorlistor jag kollat på nätet topparna är 305" toppar med 60cc förbränningsrum gjorda för 305" V8:an som kom i och med 1976 år Chevrolet Camaro (och användes alla andra Chevrolet modeller också för den delen).
Jag tolkar "75" som att motorn är tillverkad 1975 men att man på Chevrolet hade ett lager med motorer som man "pytsade ut" när man behövde.Därav en motor tillverkad 1975 i min Camaro från 1976.
Trots rengöring undersökande med lupp kan jag inte se att det finns inpressade ventilsäten utan ventilsätet "ser ut" att vara fräst direkt i gjutjärnet... Konstigt!?
På min Camaro satt det urprungligen en katlysator eftersom det är en 76:a!
1975 krävde amerikanska myndigheter att all bilbensin skulle vara blyfri och att alla tillverkade (sålda ?)bilar i USA skulle ha kat!!-Stämmer det?
-
#8
Hej Jaka.
Dom amerikanska myndigheterna krävde 1974 att oljebolagen skulle tillhandahålla blyfri bensin inför modellåret 1975 Obs förväxla inte modellår med kalenderår, på grund av det då införda kravet på katalysator. därför borde din bil vara tillverkad för blyfri bensin och det är inget konstigt att delarna i din 1976a är tillverkade 1975, Bilar av modellåret 1976 kan ha börjat säljas hösten 1975 och tillverkats några månader tidigare, https://sverigesradio.se/artikel/1169924
-
#9
Hej!
Tack för alla som engagerat sig! Jag ringde Firman Enebybergs Motorrenovering som håller på med motorrenoveringar sedan tre generationer tillbaka och fick besked att min, 1975 års 305" V8 från Chevrolet har härdade ventilsäten och kan köras på blyfri bensin och att den ursprungligen var försedd med kat (och ska så få i framtiden). Slutet gott allting gott! 
-
#10
Hej !
Jag skrev i en tidigare kommentar # 6 att 1973 var det år då i alla fall Mopar / Chrysler bilar hade hårdare ventilsäten som möjliggjorde körning på blyfritt bränsle. Detta stämmer enligt Allpar en hemsida om dessa motorer.
Länk: https://www.allpar.com/threads/mopar-la-series-v8-engines-318-340-360-and-273.229971/#post-1085224069
Utdrag från sidan " Starting in 1973, Chrysler started using hardened valve seats to prepare for unleaded gasoline, since lead was being phased out of fuel. They did this by heating the seats to 1700°F and allowing them to air-cool."
Det betyder således att de hårdare ventilsätena inte nödvändigtvis måste vara av rostfritt stål. Det verkar som att det även finns andra material som kan härdas för att åstadkomma. Samma effekt.
// Bengt
Eftersom man i USA beslutade att alla bilar från och med 1975års modell skulle köras på blyfri bensin så kan man nog även anta att man förberett motorerna med hårdare ventilsäten, Baserat på det så borde din motor ha originalutrustats med hårdare ventilsäten Men hur vet att ingen bytt topplock i din bil?
Hej!
Det kan ju vara så att topparna är bytta...för om det skulle vara så att det är härdade ventisäten i topparna borde det väl synas?? Jag kan inte se någon separat ventilsäteskrans?!
Hej jaka!
Här hittar du intressanta data om din bil bland annat att den har katalysator i USA versionen
https://www.automobile-catalog.com/car/1976/205445/chevrolet_camaro_type_lt_305_v-8.html
Den motorn ska ha aluminiumtopplock. https://itstillruns.com/v8-50l-305-engine-specs-7412843.html
har du gjutjärntopplock så har du 350 motorns topplock som passar rak av på din motor.
Och eftersom motorn var ny från och med 1975 och dom flesta delarna passar rakt av från 350 motorn, så kan man misstänka 1,att GM själva utrustade bilarna som skulle till marknader som inte hade krav på katalysator med gjutjärnstoppar från 350 motorn för att göra slut på lagret man hade på hyllan eller att 2,någon under åren som gått bytt topparna.
Hej!
Den första länken funkar inte!
I den andra länken sägs det att det ska vara aluminiumtoppar med dubbla överliggande kamaxlar på 305" V8:an! Det Stämmer definitivt inte på Camaro 76:an. Alla 305" V8 hade gjutjärnstoppar.Enligt Hansen racing katalog kom 305" motorn 1976 så den borde ha härdade ventilsäten eftersom bilarna redan 1975 hade lagkrav på att kunna köras på blyfribensin. Så vad gäller? Hade de kat 1976??
konstigt jag kan öppna länken, Hur som helst så står det bland annat, Emmision control catalyst
Engine manufacturer:GM Chevrolet Small-Block 305
Engine type:spark-ignition 4-stroke
Fuel type:gasoline (petrol)
Charge system:naturally aspirated
Valves per cylinder:2
Emission control: catalyst
Cylinders alignment:V 8
Displacement:5001 cm3 / 305.2 cui
Bore:94.89 mm / 3.736 in
Stroke:88.39 mm / 3.48 in
Compression ratio:8.5 : 1
Horsepower net:104.5 kW / 142 PS / 140 hp (SAE net)/ 3800
prova den här länken och klicka dig vidare till din bil
https://www.automobile-catalog.com
Hej !
Jan :
Jag har alltid haft för mig att 1973 var det årtal som gäller för införandet av hårda stålventilsäten som anpassning till den nya blyfria bensinen. Vet i alla fall att Chrysler / Mopar bilar var garanterat byggda för den nya blyfria bensinen 1974. Har egen erfarenhet av detta. Har svårt att tänka mig att inte såväl GM, Ford som AMC hängde med på detta.
Utdrag ur en Amerikansk artikel här:
Länk: https://www.eesi.org/papers/view/fact-sheet-a-brief-history-of-octane
Leaded Gasoline Phase-out in the United States
Congress passed the Clean Air Act in 1970, setting in motion the formation of the EPA and, ultimately, the removal of lead from gasoline. EPA estimates that between 1927 and 1987, 68 million children were exposed to toxic levels of lead from leaded gasoline alone. The phase-out of lead from gasoline subsequently reduced the number of children with toxic levels of lead in their blood by 2 million individuals a year between 1970 and 1987.
Timeline of Lead Phase-out
1970: Congress passes the Clean Air Act. The EPA is formed and given the authority to regulate compounds that endanger human health.
1973: EPA mandates a phased-in reduction of lead content in all grades of gasoline.
1974: EPA requires availability of at least one grade of unleaded gasoline, in order to be compatible with 1975 make and model year vehicles. Lead damages the catalytic converters used in these new vehicles to control tailpipe emissions. Catalytic converters are still used in vehicles today.
1996: EPA bans the use of leaded fuel for on-road vehicles (leaded gasoline was down to 0.6 percent of 1996 gasoline sales). Lead is still used in some aviation fuels.
Thanks to coordinated efforts, lead is now absent from gasoline in most of the world. Following the lead phase-out in the United States, the oil refining industry chose to construct additional refining capacity to produce octane from other petroleum products, rather than from renewable sources such as ethanol.
// Bengt
Hej!
En liten uppdatering om min 305" V8 i Camaron från 1976.
Ingjutet i bägge topparna (mellan ventillyftarna) står dels nr 75 dels nr 354434. Detta betyder enligt de motorlistor jag kollat på nätet topparna är 305" toppar med 60cc förbränningsrum gjorda för 305" V8:an som kom i och med 1976 år Chevrolet Camaro (och användes alla andra Chevrolet modeller också för den delen).
Jag tolkar "75" som att motorn är tillverkad 1975 men att man på Chevrolet hade ett lager med motorer som man "pytsade ut" när man behövde.Därav en motor tillverkad 1975 i min Camaro från 1976.
Trots rengöring undersökande med lupp kan jag inte se att det finns inpressade ventilsäten utan ventilsätet "ser ut" att vara fräst direkt i gjutjärnet... Konstigt!?
På min Camaro satt det urprungligen en katlysator eftersom det är en 76:a!
1975 krävde amerikanska myndigheter att all bilbensin skulle vara blyfri och att alla tillverkade (sålda ?)bilar i USA skulle ha kat!!-Stämmer det?
Hej Jaka.
Dom amerikanska myndigheterna krävde 1974 att oljebolagen skulle tillhandahålla blyfri bensin inför modellåret 1975 Obs förväxla inte modellår med kalenderår, på grund av det då införda kravet på katalysator. därför borde din bil vara tillverkad för blyfri bensin och det är inget konstigt att delarna i din 1976a är tillverkade 1975, Bilar av modellåret 1976 kan ha börjat säljas hösten 1975 och tillverkats några månader tidigare, https://sverigesradio.se/artikel/1169924
Hej!
Tack för alla som engagerat sig! Jag ringde Firman Enebybergs Motorrenovering som håller på med motorrenoveringar sedan tre generationer tillbaka och fick besked att min, 1975 års 305" V8 från Chevrolet har härdade ventilsäten och kan köras på blyfri bensin och att den ursprungligen var försedd med kat (och ska så få i framtiden). Slutet gott allting gott!
Hej !
Jag skrev i en tidigare kommentar # 6 att 1973 var det år då i alla fall Mopar / Chrysler bilar hade hårdare ventilsäten som möjliggjorde körning på blyfritt bränsle. Detta stämmer enligt Allpar en hemsida om dessa motorer.
Länk: https://www.allpar.com/threads/mopar-la-series-v8-engines-318-340-360-and-273.229971/#post-1085224069
Utdrag från sidan " Starting in 1973, Chrysler started using hardened valve seats to prepare for unleaded gasoline, since lead was being phased out of fuel. They did this by heating the seats to 1700°F and allowing them to air-cool."
Det betyder således att de hårdare ventilsätena inte nödvändigtvis måste vara av rostfritt stål. Det verkar som att det även finns andra material som kan härdas för att åstadkomma. Samma effekt.
// Bengt