Olika storlek på ILO 150 cc motorer?

Fråga: Vad är det för skillnad på ILO 150cc med rund kåpa respektive spetsig kåpa? Jag har en Monark Blue Top Fighter från 1955. Har hört att storleken skiljer, det vill säga att en spetskåpe-motor är för stor för en hoj med originalmotor med rundkåpa! Stämmer det och är det något mer som skiljer?

Göran Hägglund

 

Svar: Nu vet jag inte exakt vad som menas med storleken på motorerna och jag har ingen koll på om det skiljer på motorfästena, men om det bara handlar om kåpan och blocket på vänster sida så skiljer det en hel del i bakkant.

De äldre motorerna har en utdragen spets bakåt. Tittar man inuti motorn så ser man att denna spets inte innehåller något utan är mest design. En gissning från min sida är att när bakhjulsfjädringen dök upp på motorcyklar i mitten av 50-talet så var spetsen i vägen för svingarmsaxeln. Man strävar efter att utgående axeln (där kedjedrevet sitter) och svingaxeln ska ligga så nära varann som det är fysiskt möjligt för att kedjespänningen inte ska påverkas så mycket när fjädringen arbetar.

Därför skulle man kunna tänka sig att man kortade av motorn i bakkant för att passa i de moderna ramarna med bakhjulsfjädring – men det är en gissning från min sida.

Jim Lundberg

Olika storlek på ILO 150 cc motorer?
Senare motorer har en mer avrundad kåpa i bakkant (inringat). Kanske för att inte krocka med svingaramsaxeln?
Olika storlek på ILO 150 cc motorer?
Spetsen i motorblock och kåpa har ingen funktion. Närmast är de ingjutna ändlägesstoppen för kickaxeln, men själva spetsen är ”tom”.
Rulla till toppen