Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Tidigare ILO-motorer hade en utdragen spets bakåt på vänster sida (inringat).
Fråga: Vad är det för skillnad på ILO 150cc med rund kåpa respektive spetsig kåpa? Jag har en Monark Blue Top Fighter från 1955. Har hört att storleken skiljer, det vill säga att en spetskåpe-motor är för stor för en hoj med originalmotor med rundkåpa! Stämmer det och är det något mer som skiljer?
Göran Hägglund
Svar: Nu vet jag inte exakt vad som menas med storleken på motorerna och jag har ingen koll på om det skiljer på motorfästena, men om det bara handlar om kåpan och blocket på vänster sida så skiljer det en hel del i bakkant.
De äldre motorerna har en utdragen spets bakåt. Tittar man inuti motorn så ser man att denna spets inte innehåller något utan är mest design. En gissning från min sida är att när bakhjulsfjädringen dök upp på motorcyklar i mitten av 50-talet så var spetsen i vägen för svingarmsaxeln. Man strävar efter att utgående axeln (där kedjedrevet sitter) och svingaxeln ska ligga så nära varann som det är fysiskt möjligt för att kedjespänningen inte ska påverkas så mycket när fjädringen arbetar.
Därför skulle man kunna tänka sig att man kortade av motorn i bakkant för att passa i de moderna ramarna med bakhjulsfjädring – men det är en gissning från min sida.
Jim Lundberg
Senare motorer har en mer avrundad kåpa i bakkant (inringat). Kanske för att inte krocka med svingaramsaxeln?
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.