Olika storlek på ILO 150 cc motorer?

Tidigare ILO-motorer hade en utdragen spets bakåt på vänster sida (inringat).

Olika storlek på ILO 150 cc motorer?

Publicerad

Fråga: Vad är det för skillnad på ILO 150cc med rund kåpa respektive spetsig kåpa? Jag har en Monark Blue Top Fighter från 1955. Har hört att storleken skiljer, det vill säga att en spetskåpe-motor är för stor för en hoj med originalmotor med rundkåpa! Stämmer det och är det något mer som skiljer?

Göran Hägglund

 

Svar: Nu vet jag inte exakt vad som menas med storleken på motorerna och jag har ingen koll på om det skiljer på motorfästena, men om det bara handlar om kåpan och blocket på vänster sida så skiljer det en hel del i bakkant.

De äldre motorerna har en utdragen spets bakåt. Tittar man inuti motorn så ser man att denna spets inte innehåller något utan är mest design. En gissning från min sida är att när bakhjulsfjädringen dök upp på motorcyklar i mitten av 50-talet så var spetsen i vägen för svingarmsaxeln. Man strävar efter att utgående axeln (där kedjedrevet sitter) och svingaxeln ska ligga så nära varann som det är fysiskt möjligt för att kedjespänningen inte ska påverkas så mycket när fjädringen arbetar.

Därför skulle man kunna tänka sig att man kortade av motorn i bakkant för att passa i de moderna ramarna med bakhjulsfjädring – men det är en gissning från min sida.

Jim Lundberg

Senare motorer har en mer avrundad kåpa i bakkant (inringat). Kanske för att inte krocka med svingaramsaxeln?

Spetsen i motorblock och kåpa har ingen funktion. Närmast är de ingjutna ändlägesstoppen för kickaxeln, men själva spetsen är "tom".

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842