Koppla blinker på motorcykel

Koppla blinker på motorcykel

Publicerad

Fråga: Jag är lite nyfiken på hur 6 v blinker ska kopplas. Har inte testat detta någon gång, på reläet finns tre stift. Jag skall sätta in 6 v blinkers på min Yamaha SR400 som har 6 volt och de gamla 12 v kablarna ska väl kunna användas. Jag har funderat på att montera ett extra 12 v batteri som bara går till blinkern och som man laddar någon gång under sommarmånaderna, men det skulle nog vara bättre att ha hela hojens elsystem på 6 volt.

Mekgöran

Svar: Hej Mekgöran. En 6 volts blinker kopplas på samma sätt som en 12 volts blinker. Yamaha körde med blinkrelä med två anslutningar på SR250 och jag antar att de använde samma system på SR400. Blinkreläet får ström från laddningsregulatorn och via ena stiftet. Det andra stiftet går till en 1-0-1 (vänster blinker-ingen blinker-höger blinker) omkopplare. Från omkopplaren går kablar till blinker vänster fram, blinker vänster bak och indikationslampa blinker vänster, samt till blinker höger fram, blinker höger bak och indikationslampa blinker höger.

Om din hoj har haft blinker tidigare bör du kunna använda 12 voltskablarna till även om du använder 6 volt då kablarna inte utsätts för någon större belastning under längre tid.

Vore det min motorcykel skulle jag leta rätt på ett 6 volts blinkrelä med två stift (fanns exempelvis på Volvo och Ford Taunus). Vill du använda ditt relä med tre stift bör du först ta reda på hur stiften ska kopplas då det kan variera.

Lycka till

Robert Gustavsson

 

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842