Hård koppling på Victoria MS 50

Hård koppling på Victoria MS 50

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Blev ägare till en Vicky 3 med MS50-motorn för ett tag sedan. Ett lagom vinterprojekt för att få den maskinellt fullt fungerande – totalrenovering blir senare. Reagerade på att kopplingen var ordentligt trög/hård. Motorn skulle ju ändå tas isär så det skulle nog fixa sig. Byte av p-boxar, kontroll av lager och eventuella skador är väl praxis på en motor som inte var körd på länge.

P-boxarna var hårda som bakelit, lager som nya och inga skador. Kopplingskorg, stål-lamellerna och fiberlameller ok men monterar ändå nya fiberlameller. Monterar ihop motorn – inga problem. Kopplingen fortfarande lika hård, konstigt att nipplarna sitter kvar på vajern tänkte jag. Monterar isär koppling igen, byter fjädrar till nya men det blev ingen förändring.

Samtliga fjädrar, gamla som nya är cirka 20 mm långa. Isär igen och för att testa monterar jag endast tre fjädrar för att se vad som händer. Blev bättre men inte bra – kanske inget att rekommendera att köra med. Har även provat Sachsfjädrar - ca 1 mm längre och mindre diameter (passar inte bra i fjäderskålen) ute att märka någon skillnad.

Kopplingsarmen i kåpan går lätt liksom vajern så där ligger inte problemet. Har reagerat på att tryckplattan ligger ganska långt ifrån de sex 4mm skruvarna när man börjar skruva in plattan med verktyget (tvingen) men längden på fjädrarna skall enligt Tyskland vara 20mm. En kortare/mjukare fjäder kanske är lösningen men var hittar man dom. Klippa fjädern känns inte bra då ändarna skall vara plana för att ligga rätt. Har Du någon lösning på detta vore jag tacksam

Med vänlig hälsning

Per

 

Svar: Kontrollmät de nya lamellernas tjocklek och jämför med de gamla. Det kan ju vara så att de nya är för tjocka. Sen kan de nya lamellerna eventuellt kärva i axiell led (utåt/inåt). Är motorn provkörd med de nya lamellerna? Det kan vara något som går till sig efter några mil.

Det som verkar lite märkligt är att kopplingen verkade vara trög redan innan byte om jag förstår rätt. Kolla att axeln till kopplingsarmen och dess hål i kåpan är fina i ytan. En axel som går lätt när den är obelastad kan gå väldigt tungt när den belastas av kraften från fjädrarna om inte ytorna är släta och fina.

Samma sak gäller vajrar. Är de torra, kraftigt böjda eller rostiga på insidan kan de ändå gå lätt så länge de är obelastade, men när de sitter på plats och får arbeta kan de kärva rejält. Sen kan man ju tänka att någon tidigare ägare stoppat i fel fjädrar – ett relativt vanligt fel på gamla fordon. Någon stoppar i en felaktig del och femtio år senare försöker nuvarande ägare få det att fungera med det som man tror är originaldelar. Tyvärr så har jag inga mått på korrekta fjäderlängder.

Sen kan det ju vara så att vinkeln mellan tryckstiftet i kopplingskorgen och excentern på kopplingsaxeln är väldigt fel så att det går tungt av den anledningen. Jag har inga uppgifter på lämpliga vinklar mellan stift och excenter, men det borde vara så att när kopplingshandtaget är halvvägs indraget så borde tryckstiftet och flatsidan på excentern ligga nära 90 grader relativt varandra.

Jim Lundberg

Spelet i kopplingsmekanismen justeras genom att ta bort eller lägga till shimsbrickor under skallen på tryckstiftet i centrum.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842