Hur smörjer man vajrarna?

Vajersmörjare som man klämmer över änden av vajern. I hålet vid pilen sprutar man sedan i olja. (Biltema art.nr: 82-218)

Hur smörjer man vajrarna?

Publicerad

Fråga: Hej! Vad är bästa medlet och metoden att smörja vajrar med? Hänga upp dom och droppa i något så det får rinna igenom höljet? Och i så fall hälla i vad?

Mvh

Thomas

 

Svar: Vanlig motorolja fungerar utmärkt till vajersmörjning, men "allt som rinner" går att använda – transmissionsolja, ATF-olja, 5-56, WD40 och så vidare. Väljer man allt för tunna oljor så får man räkna med att merparten rinner ut i nedre änden så att man får smörja oftare.

Även flytande fett fungerar. Jag har testat Kronans vapenfett samt kedjesprej i vajrar som då är lite mer trögflytande. Men man bör undvika allt för tjocka smörjmedel i gasvajrar då trottelns returfjäder är väldigt klen och om smörjmedlet är för segt kan det ta lite extra tid för trottelfjädern att dra tillbaka vajern när man släppt gashandtaget – särskilt vintertid.

Det finns särskilda vajersmörjare (bilden ovan) som man klämmer runt vajeränden där man sedan kan pumpa in olja. Om plats finnes kan man låta själva vajern sitta kvar i handtaget. Har man tålamod så kan man droppa lite olja i änden på vajern uppe vid styret som då sugs in av kapillärkraften. Men det får man göra ett tiotal gånger med paus emellan. Fördelen med detta är att man inte behöver halka av vajern.

Om man hakar av vajern helt så kan man göra en tratt av tejp runt vajerhöljet. Sen hänger man vajern vertikalt och häller något kryddmått olja i den lilla tratten. Sen gör farbror Newtons gravitation resten så att oljan rinner ner i vajern medan man pysslar med annat. Om vajrarna har en nylonslang inne i höljet ska de normalt inte behöva någon smörjning då denna slang i sig är hal och minskar friktionen.

Jim Lundberg

"Gravitationssmörjare". Man sätter en enkel tratt av tejp runt höljet, hänger vajern vertikalt och droppar i lite olja. Sedan sköter gravitationen resten medan du tar en fika.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206