Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

Många signalhorn har en justerskruv som man vrider på tills man erhåller högsta (o)ljud.

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monarped 1956 med NSU-motor. Elektriska signalhornet funkar bara när lyset är avstängt. Jag hade problem med tändningen vilket slutade i att jag gjorde om originaltändspolen till 6 Volt för utanpåliggande tändspole. Helt enligt din fina bok. Nu funkar det perfekt.

Till min fråga: Kan man parallellkoppla ordinarie ljusspole med min hemlindade 6 Volts-spole så man får mer effekt och signalhornet funkar med lyse på? Kanske det stör funktionen av den utanpåliggande tändspolen? Får man kanske problem med frekvensfaserna? En fråga till: kan man sätta en bakljusspole på nuvarande ljusspole på NSU-motorn för att slippa sabba baklyset om strålkastaren går sönder?

Med vänlig hälsning

Torbjörn Leo

 

Svar: Om ditt signalhorn har en justerskruv i centrum så kan du börja med att vrida på den samtidigt som du trycker på tutknappen. Väldigt ofta kan man få igång ett tyst signalhorn genom att vrida lite på denna justering.

Att parallellkoppla tändspolens matarspole med belysningsspolen förutsätter två saker: dels att bägge spolarna ligger i fas, dels att de har något så när samma utspänning. Konstigt nog så stör inte alltid tutan tändspolens funktion. På exempelvis Zündapp KS 50 är tutan kopplad till brytarkontakterna och får alltså sin ström från tändspolens primärlindning. Denna koppling ger dessutom en lite mer distinkt signal då tutan matas med något som påminner om fyrkantsvåg. Kan vara värt att testa.

Att montera en separat bakljusspole gör att baklampan klarar sig från att brinna upp om framlampan går sönder – eller om det uppstår glapp i någon anslutning till framlampan. Om det finns plats mellan belysningsspolen och svänghjulet så går det utmärkt att montera en sådan spole. Man får byta till längre skruvar samt montera distanserna av järn (leder magnetism) mellan spolarna.

Bakljusspolen jordas i och med att den skruvas fast på belysningsspolen och den grå kabeln drar man direkt till bakljuslampan. Bakljusspolen fungerar så att den endast levererar ström när den underliggande belysningsspolen belastas av framlampan. Stänger man av framlampan (eller om den går sönder) så slutar bakljusspolen att leverera ström i samma ögonblick.

Jim Lundberg

Den lilla bakljusspolen parasiterar på den underliggande belysningsspolen via järndistanserna "D" som leder över magnetismen.

Exempel på tändsystem med separat matning av baklampan.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206