Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Fråga: Vilken blandning av citronsyra och vatten ska man ha till aluminiumblock?
Arne Olsson
Svar: Generellt ska man undvika syror på aluminium då det är en väldigt korrosiv metall, men jag misstänker att det här handlar om att ta bort oxider på ytan som ofta uppstår på grund av vatten och vägsalt. Låter man en aluminiumdetalj ligga tillräckligt länge i ett syra bad så försvinner den.
Citronsyra fräter bort allehanda oxider som exempelvis rost och blandas med vatten. Blandningsförhållandet är okritiskt. Har man i mer syra går processen fortare och man i mindre syra så går det långsammare. Samma sak gäller lösningens temperatur. Varmare = fortare – kallare = långsammare.
Jag brukar dock ha i cirka 10 procent citronsyra när jag tar bort rost som då är järnoxid. En annan syra som man kan använda för att beta aluminium är fosforsyra som bland annat finns i rengörings/avkalkningsmedlet Kalcinex.
Men man får ha koll på vad som händer i badet. Vissa aluminiumlegeringar kan bli missfärgade av syror. Sen måste all olja och fett tas bort innan man sätter igång. Finns det en oljefläck som kommer syran inte åt metallen under fläcken.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.