Varför smälte Grållens brytare?
Publicerad 2020-11-25 19:34
Fråga: Jag skulle hjälpa en kompis att få igång hans Grålle-traktor (en bensinare). Plockade ur fördelaren, och fixade iordning den. Traktorn startade och gick fint, men började misstända efter någon minut, för att därefter inte vilja starta igen.
Den tände inte längre. Plockade av fördelarlocket och konstaterade att plastdetaljen på brytarspetsen hade smält. Har aldrig sett något sådant tidigare, funderar på vad som har hänt. Jag antar att den har en 12 V tändspole, men det kan kanske vara en 6V spole.
Vad kan det finnas för någon annan anledning till att brytaren har blivit överhettad (defekt konding, defekt spole, eller annat)?
Erik
Svar: Brytare kan värmas upp på i huvudsak två vis – antingen friktionsvärme mellan klacken och nockarna, eller på grund av strömmen mellan kontakterna. På bilderna ser man att värmen har uppstått vid kontakten och inte vid klacken.
Jag tippar att det gått för hög ström genom kontakterna – alternativt att det varit föroreningar mellan kontakterna som ökat resistansen, och därmed värmen. Det senare kan uppstå om kondensatorn är defekt. Då blir det rejäl gnistbildning mellan kontakterna och detta ger massor av sot mellan dem.
Kan det vara så att traktorn har ett 12-voltsbatteri och en 6-volts tändspole? I så fall blir strömmen dubbelt så hög som det är tänkt och då ligger brytarna risigt till – särskilt om de är lite smutsiga. Är det bra kontakt mellan dem brukar istället tändspolen brännas, eller explodera, om det drar ut på tiden.
Jim Lundberg


-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hejsan,
När jag plockade loss brytarna, så reagerade jag på att returfjädern för brytarna inte hade speciellt bra spänst, har för mig att jag böjde till den lite för att öka dess förspänning
Nu ser jag på nämnda fjäder att den är lite blånerad av värme, och det är nog inte omöjligt att dess tidigare dåliga spänst kan ha kommit ifrån en redan då urhärdad fjäder.
Jag har en tångamperemeter som mäter likström.
Är det någon som vet hur mycket ström en riktig 12V spole skall dra när brytarna har kontakt ?
Jag antar att jag borde kunna kolla kondingens kondition på samma sätt som man kollar en moppekonding med multimeter, eller ?
Jag putsade till brytarna lite lätt med en dremel innan jag startade motorn, så vid starttillfället så var det i alla fall bra kontakt...
-
#2
Hej Erik. Om man kör spolen "statiskt" - alltså med avstängd motor och stängda kontakter kan strömmen bli rätt hög men jag minns inte hur mycket.
Medelströmmen när motorn är igång blir däremot ca 2 ampere om jag minns rätt.
En blå kontaktfjäder kan betyda att den löpt ur, även om många fjädrar är blåa efter den värmebehandling (anlöpning) som man gör efter härdning av fjädern vid tillverkningen.
Men har den tappat spänsten kan kontakterna bli varma på grund av dålig kontakt. Såg en bil där det började ryka om batteriets pluspol vid start för att någon glömt att dra fast batteripolskon.
Det är bra att ibland känna på eldosorna i huset då det kan bli rejält hett om man inte dragit åt alla skruvar ordentligt - har sett kulodosor som blivit bruna av värmen.
-
#3
Jag tänker att jag aldrig har hört talas om att det skulle vara skadligt för en bil att ha tändningen på även om motorn är stillastående, och i ett sådant fall så blir det ju en statisk (och hög) ström som belastar brytaren ganska så länge.
Jag har inte längre någon bil med brytarspetsar, så jag kan inte kolla upp vad som är en rimlig förbrukning i nuläget, därav frågan.
Men jag får väl se om jag kan komma på någon bekant som har en 12V bil med brytare, och hoppas att jag kan mäta strömförbrukning på den.
-
#4
Skulle det kunna vara så att en alldeles för svag returfjäder ger en förhöjd kontaktresistans över brytaren, och därmed en högre värmeutveckling ?
-
#5
Hej igen! Det skulle kunna vara den klena fjädern som ger en högre övergångsresistans och därmed högre temperatur även om jag aldrig varit med om detta på just brytarkontakter. En klen fjäder brukar även fungera som ett "övervarvningsskydd" då den inte hinner stänga kontakterna vid högre motorvarv - fast det är nog inte så aktuellt på en traktor 
En kompis jobbade som bilmekaniker och för att få lite underhållning på jobbet vred han på tändningen på kundbilen han jobbade med för att kunna lyssna på bilradion.
Efter en bra stund så small det - det var tändspolen som exploderade. Ur spolens hölje hängde en lång "korv" med koppartråd och längst ut på denna korv satt spolens bakelitlock. Såg rätt kul ut. Motorn hade stannat i ett sådant läge att brytarna var slutna...
-
#6
Hehe,Anno 1976 hade jag en Volvo 142-72 .
Stor med tändningen på en stund,vid korvmojen varför minns jag inte,men av någon orsak så öppnade jag motorhuven ,och där satt det en tändspole som var lite varm kan man säga!!! Sedan dess så har jag aldrig tändningen på nån längre stund,även om det inte har någon betydelse numera..
-
#7
Hej
Om motorn stannar med brytaren stängd uppstår snart värme i tändspolen om strömmen inte bryts
(motorn startar inte)Kan det vara så att tändningslåset inte bryter strömmen på traktorn?
/Roland
-
#8
Det saknas en massa grejor på traktorn, däribland tändlåset.
Men det kan ju mycket väl vara så att den har stått med tändningen på en lång tid, så att härdningen i brytarens fjäder har börjat släppa.
Försökte mäta strömflrbrukningen i en 12 V tändspole igår med en tångamperemeter, och mätningen sa att den drog ca 11 ampere statiskt med båda dess anslutningar dragna till ett bilbatteri.
Det kan ju bli ganska mycket värme med 11 ampere och lite halvtaskig övergångsresisrans...
-
#9
Hej Erik! 11 ampere låter rätt troligt då en primärlindning bara håller något Ohm i resistans och med Ohms lag så blir det I = U/R eller på svenska: 12 volt och 1 Ohm ger 12 ampere.
Räknar vi sedan effekten så blir den 12 x 12 = 144 Watt - undefär som en mindre frostvakt 
-
#10
Tror jag har hittat felet :
Spolen (rostig och omärkt, men en Boschspole av locket att döma) som satt på traktorn drog 16,5 A.
Kollade då några andra spolar som jag hittade i gömmorna.
En Bosch-spole för transistortändning drog 16 A, en Denso spole för transistor drog 11 A och en Biltema "Högeffekt" (deras billigaste spole) drog 4.5 A.
Så det blir på med Biltemaspolen, så skall nog dom nya brytarspetsarna leva ett anständigt liv i framtiden.
Tack för alla tips och förslag i alla fall, mycket värdefullt.
Erik
-
#11
Ok - tack för rapporten!
-
#12
biltema högeffektspole 145 kr går att köra
på en omlindad mopedtändspole, jag har gjort
detta fast spolen är på 12 v, minns att
jag linda ganska friskt, problemet är att den
är lite stor, ungefär som en halv falukorv
på 600 gram...
Hejsan,
När jag plockade loss brytarna, så reagerade jag på att returfjädern för brytarna inte hade speciellt bra spänst, har för mig att jag böjde till den lite för att öka dess förspänning
Nu ser jag på nämnda fjäder att den är lite blånerad av värme, och det är nog inte omöjligt att dess tidigare dåliga spänst kan ha kommit ifrån en redan då urhärdad fjäder.
Jag har en tångamperemeter som mäter likström.
Är det någon som vet hur mycket ström en riktig 12V spole skall dra när brytarna har kontakt ?
Jag antar att jag borde kunna kolla kondingens kondition på samma sätt som man kollar en moppekonding med multimeter, eller ?
Jag putsade till brytarna lite lätt med en dremel innan jag startade motorn, så vid starttillfället så var det i alla fall bra kontakt...
Hej Erik. Om man kör spolen "statiskt" - alltså med avstängd motor och stängda kontakter kan strömmen bli rätt hög men jag minns inte hur mycket.
Medelströmmen när motorn är igång blir däremot ca 2 ampere om jag minns rätt.
En blå kontaktfjäder kan betyda att den löpt ur, även om många fjädrar är blåa efter den värmebehandling (anlöpning) som man gör efter härdning av fjädern vid tillverkningen.
Men har den tappat spänsten kan kontakterna bli varma på grund av dålig kontakt. Såg en bil där det började ryka om batteriets pluspol vid start för att någon glömt att dra fast batteripolskon.
Det är bra att ibland känna på eldosorna i huset då det kan bli rejält hett om man inte dragit åt alla skruvar ordentligt - har sett kulodosor som blivit bruna av värmen.
Jag tänker att jag aldrig har hört talas om att det skulle vara skadligt för en bil att ha tändningen på även om motorn är stillastående, och i ett sådant fall så blir det ju en statisk (och hög) ström som belastar brytaren ganska så länge.
Jag har inte längre någon bil med brytarspetsar, så jag kan inte kolla upp vad som är en rimlig förbrukning i nuläget, därav frågan.
Men jag får väl se om jag kan komma på någon bekant som har en 12V bil med brytare, och hoppas att jag kan mäta strömförbrukning på den.
Skulle det kunna vara så att en alldeles för svag returfjäder ger en förhöjd kontaktresistans över brytaren, och därmed en högre värmeutveckling ?
Hej igen! Det skulle kunna vara den klena fjädern som ger en högre övergångsresistans och därmed högre temperatur även om jag aldrig varit med om detta på just brytarkontakter. En klen fjäder brukar även fungera som ett "övervarvningsskydd" då den inte hinner stänga kontakterna vid högre motorvarv - fast det är nog inte så aktuellt på en traktor
En kompis jobbade som bilmekaniker och för att få lite underhållning på jobbet vred han på tändningen på kundbilen han jobbade med för att kunna lyssna på bilradion.
Efter en bra stund så small det - det var tändspolen som exploderade. Ur spolens hölje hängde en lång "korv" med koppartråd och längst ut på denna korv satt spolens bakelitlock. Såg rätt kul ut. Motorn hade stannat i ett sådant läge att brytarna var slutna...
Hehe,Anno 1976 hade jag en Volvo 142-72 .
Stor med tändningen på en stund,vid korvmojen varför minns jag inte,men av någon orsak så öppnade jag motorhuven ,och där satt det en tändspole som var lite varm kan man säga!!! Sedan dess så har jag aldrig tändningen på nån längre stund,även om det inte har någon betydelse numera..
Hej
Om motorn stannar med brytaren stängd uppstår snart värme i tändspolen om strömmen inte bryts
(motorn startar inte)Kan det vara så att tändningslåset inte bryter strömmen på traktorn?
/Roland
Det saknas en massa grejor på traktorn, däribland tändlåset.
Men det kan ju mycket väl vara så att den har stått med tändningen på en lång tid, så att härdningen i brytarens fjäder har börjat släppa.
Försökte mäta strömflrbrukningen i en 12 V tändspole igår med en tångamperemeter, och mätningen sa att den drog ca 11 ampere statiskt med båda dess anslutningar dragna till ett bilbatteri.
Det kan ju bli ganska mycket värme med 11 ampere och lite halvtaskig övergångsresisrans...
Hej Erik! 11 ampere låter rätt troligt då en primärlindning bara håller något Ohm i resistans och med Ohms lag så blir det I = U/R eller på svenska: 12 volt och 1 Ohm ger 12 ampere.

Räknar vi sedan effekten så blir den 12 x 12 = 144 Watt - undefär som en mindre frostvakt
Tror jag har hittat felet :
Spolen (rostig och omärkt, men en Boschspole av locket att döma) som satt på traktorn drog 16,5 A.
Kollade då några andra spolar som jag hittade i gömmorna.
En Bosch-spole för transistortändning drog 16 A, en Denso spole för transistor drog 11 A och en Biltema "Högeffekt" (deras billigaste spole) drog 4.5 A.
Så det blir på med Biltemaspolen, så skall nog dom nya brytarspetsarna leva ett anständigt liv i framtiden.
Tack för alla tips och förslag i alla fall, mycket värdefullt.
Erik
Ok - tack för rapporten!
biltema högeffektspole 145 kr går att köra
på en omlindad mopedtändspole, jag har gjort
detta fast spolen är på 12 v, minns att
jag linda ganska friskt, problemet är att den
är lite stor, ungefär som en halv falukorv
på 600 gram...