Varför smälte Grållens brytare?

Varför smälte Grållens brytare?

Publicerad

Fråga: Jag skulle hjälpa en kompis att få igång hans Grålle-traktor (en bensinare). Plockade ur fördelaren, och fixade iordning den. Traktorn startade och gick fint, men började misstända efter någon minut, för att därefter inte vilja starta igen.

Den tände inte längre. Plockade av fördelarlocket och konstaterade att plastdetaljen på brytarspetsen hade smält. Har aldrig sett något sådant tidigare, funderar på vad som har hänt. Jag antar att den har en 12 V tändspole, men det kan kanske vara en 6V spole.

Vad kan det finnas för någon annan anledning till att brytaren har blivit överhettad (defekt konding, defekt spole, eller annat)?

Erik

 

Svar: Brytare kan värmas upp på i huvudsak två vis – antingen friktionsvärme mellan klacken och nockarna, eller på grund av strömmen mellan kontakterna. På bilderna ser man att värmen har uppstått vid kontakten och inte vid klacken.

Jag tippar att det gått för hög ström genom kontakterna – alternativt att det varit föroreningar mellan kontakterna som ökat resistansen, och därmed värmen. Det senare kan uppstå om kondensatorn är defekt. Då blir det rejäl gnistbildning mellan kontakterna och detta ger massor av sot mellan dem.

Kan det vara så att traktorn har ett 12-voltsbatteri och en 6-volts tändspole? I så fall blir strömmen dubbelt så hög som det är tänkt och då ligger brytarna risigt till – särskilt om de är lite smutsiga. Är det bra kontakt mellan dem brukar istället tändspolen brännas, eller explodera, om det drar ut på tiden.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206