Brytarlöst tändsystem på flakmoped som tappat gnistan
Publicerad 2020-11-26 19:59
Fråga: Hej Putte här (igen). Jo jag har flakmoped 1189 med Sachsmotor 50/3 som är totalrenoverad och i våras bytte jag till brytarlöst tändsystem 6V, moturs och motorn har gått klockrent – tills idag. Motorn hackade på höga varv och till slut dog den bara.
Kollade med två olika tändstift och jag får ingen gnista. Kan det vara tändspolen som har bränt? För jag tror inte på att det är glapp i kablar, eller vad kan det vara?
Hur kollar jag tändspolen och går det att köpa en lös tändspole till brytarlöst tändsystem? Sen är grejerna ca 6 månader gamla så jag tycker att garantin skall gälla?
Tacksam för hjälp
Mvh Putte
Svar: Jag har nästan ingen erfarenhet av denna typ av tändsystem, men om de går sönder så är felet sällan lätt att hitta eller mäta upp. Ofta byter man ut hela enheter eftersom det nästan aldrig går att komma åt de enskilda komponenterna då de brukar vara ingjutna i plast.
Jag har testat med att mäta upp tändspolar till CDI-system och har aldrig fått fram några vettiga mätvärden. Kolla med firman du köpte de av om de lämnar garanti på elektroniska produkter – det är inte alltid så.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Just denna modellen är det 3 lösa komponenter som går att byta. Och tyvärr så gäller inte garantin på el från just dom jag köpte det av.
https://www.ettansmopeder.se/product/tandsystem-brytarlost-6v-motur
-
#2
Oj, glömde att tacka för snabbt svar. Tack.
-
#3
Tillverkaren av ditt elektroniska tändsystem bör ha en hemsida. Kontakta dem och fråga efter ett felsökningsschema eller annan information. Detta borde ju även ha kommit tillsammans med apparatens installationsanvisningar.
Kolla att inga kablar har kommit i kläm eller lossat, både i det gamla kablaget och i den nyinstallerade anläggningen. En klämd kabel kan hålla ett bra tag innan den ger upp..
Det är ofta viktigt att man har jordat ordentligt.
-
#4
Jag skall kolla upp delarna nu i veckan, och något felsökningsschema fick jag inte med när jag köpte delarna, tyvärr tror jag inte att jag kan reklamera delarna om dom är trasiga. Och att det är jordat är jag helt säker på.
Tack för svaret.
-
#5
Det är nog bara att bita idet sura äpplet och gå vidare. men du ska definitivt påtala för dom att deras kines prylar inte håller måttet.
-
#6
Jag köpte en ny tändspole (Motoplat) till till min Husqvarna cross då gnisten hade försvunnit. Det blev ingen gnista med nya spolen heller så då ville jag lämna tillbaka spolen och istället köpa statordelen innanför svänghjulet.
Men det gick inte för sig. "Spolen innehåller elektronik och den kan ta skada om man testar den mot en trasig enhet", blev svaret.
-
#7
Ack ja dessa integrerade tändsystem... detta började för bra längesedan. En arbetskamrat frågade om jag kunde kolla hennes motorsåg, en Husqvarna (eller kanske Jonsered...) Ingen gnista. Kopplade på ett oscilloscope - inte en krusning på linjen ens med 10 millivolt per ruta. Så hon tog den till den auktoriserade verkstaden. Jaha - jo sånnadäringa hade dom på lager men den kostade 1024 kr som lös del, skulle dom montera den blev det litet dyrare. Men killen i verkstaden pekade på en pall motorsågar som stod i ett hörn. Extrapris på Husqvarna motorsåg av en utgående modell - 995:-. När mon berättade om detta så undrade jag om vi skulle flytta över tändspolen - nähä du - jag har ju garanti på den nya sågen. Vill du ha den gamla?
Slitoslängsamhället... // Ingvar, Borås
-
#8
Hej !
Putte :
Har kollat in bilderna på det tändsystem du monterat på din Sachs motor. Det är snarlikt det tändsystem som monterades på sena Sachs 505 och 50/5 AKF, Puch och Tomos motorer. Dessa system heter Iskra och förekommer vanligt med 12 V ac spänning och med uteffekter från mellan 65 – 80 W. De är precis som ditt system Bosch kopior. Till och med originalsvänghjulet passar. Men Iskras egna svänghjul har kraftigare magneter, då deras tändsystem ger högre uteffekt till bland annat lyset.
Enda skillnaden är att du har en 6 V spole för lyset och tutan. Rent funktionsmässigt är systemen lika. Kabelfärgerna skiljer dock mellan Iskras system som har röd eller blå till CDI tändspolen emedan detta från "Ettansmopeder.se" hör en grön kabel.
Funktion: (sannolikt).
Här utgår jag ifrån att systemet DVS Tändplattan med spolarna är inkopplade till CDI tändspolen. Svänghjulet har 4 magneter 2 st Syd och 2 st Nord poler som gör att man först laddar upp CDI ns kondensator till ca 400 V när motorn går. När sedan nästa magnet kommer typ 90 ° senare laddas kondensatorn ur genom CDI tändspolens primärlindning. Då uppstår en gnista på tändstiftet. Det unika med dessa system är att de alstrar 2 st gnistor per motorvarv med 180 ° mellan dem.
Så mäter du tändningsläget med en stroboskoplampa erhåller du 2 st tändpunkter. Den 1:a och rätta vid ca 30 °före ÖD (övre dödpunkt)vilket motsvarar ca 2 mm förtändning. Den 2:a "wasted" (förlorade) tändpunkten sker då vid ca 30 ° före motorns ND (nedre dödpunkt).
• Den positiva halvperioden från HSP generator spolen laddar upp kondensatorn i CDI enheten ca 200 - 400 V. Grön kabel som kopplas från magneten till CDI enheten / CDI tändspolen (och vidare till dödare/tändningslås).
• Den negativa halvperioden genereras ca - 6 V (negativ 6 V) som triggar tyristorns gate via ett antal dioder och kondensatorn laddar ur en snabb högspänningspuls genom den integrerade tändspolen.
• Gul kabel är systemspänningsmatning som kopplas till ac regulator och vidare till elsystemet.
Kuriosa, men bra att veta:
Alla de systemen fungerar i bägge rotationsriktningarna, men tändpunkten kan hamna fel då motorn roterar baklänges. Dessa system ger 2 st gnistor per varv med 180 vevaxel grader emellan dem.
För att kunna reda ut vilken enhet som är felaktig koppla loss CDI tändspolen och mät:
• Grön kabel skall nu ge en snarast triangel liknande utspänning som bör ligga på 100 – 400 V ac, beroende av hur fort motorn roterar när du trampar runt den.
• Har du 0 V redan här är primärspolen med det svarta tygomslaget kass. DVS fel på tändplattan.
• Gul kabel har enbart med lyset och tutan att göra och påverkar ej själva tändsystemet
• Gul kabel skall kopplas in till sen medföljande regulatorn annars går lamporna sönder.
// Bengt
-
#9
vad är det för fel på brytare igentligen
om man tittar över dom 1 gång om året,
blir jävligt trött på dom här moderna brytar
lösa, hur många fiddy och fyrhjulingar som
ballar ur tack vare undermåliga tändsystem,
ska det vara så svårt att tillverka ett
säkert tändsystem, men man tjänar nog inga
pengar på ett som håller...
-
#10
Hej mekgoran jag håller Med, problemet är att dessa kinesiumsystem bara kostar några tior i tillverkningsledet jag skulle gissa att enbart en tysktillverkad boschbrytare eller kondensator är dyrare att tillverka in än ett komplett kinesiumsystem och då får man nog inte att lägga ner någon störretid på vare sig materialval eller slutkontroll
-
#11
jag betalar gärna 100-150 kr för en bosch
brytare, eller löder om en gammal med nya
kontaktytor, lite kul ska man nog ha..
-
#12
Hej !
Frasse1 och mekgoran :
Måhända att det är ganska vanligt med problem med billiga "Kina" system, men alla system som är brytarlösa håller inte usel kvalité och är dessutom inte "Kinesiska".
Iskra systemen jag talade om i kommentar # 8 är visserligen en Bosch kopia i alla fall de som sitter på "moderna" Sachs motorer. De tillverkas i Europa i Slovenien. Sen finns Tjeckiska Vape Power Dynamo, Italienska Ducati samt en uppsjö Japanska system bland annat Kokosan.
Men visst, det elsystem som Putte har på sin Sachs motor från Ettans mopeder kanske är av en sämre kvalité. Brytarlösa system har ju funnits sedan i alla fall 1971 Motoplat made in Spain, vanliga På Sachs och de flesta Spanska Trial och Cross / Enduromaskiner från samma tidsepok. Det är ju lättare att leta på ett modernt system än att hitta ett gammalt brytarsystem i bra skick numera.
Jag monterar nästan alltid brytarlösa system på mina Sachs motorer. Bara skruva dit och köra. Det finns gott om skrotade moderna mopedmotorer.
Men tycke och smak är ju olika.
// Bengt
Just denna modellen är det 3 lösa komponenter som går att byta. Och tyvärr så gäller inte garantin på el från just dom jag köpte det av.
https://www.ettansmopeder.se/product/tandsystem-brytarlost-6v-motur
Oj, glömde att tacka för snabbt svar. Tack.
Tillverkaren av ditt elektroniska tändsystem bör ha en hemsida. Kontakta dem och fråga efter ett felsökningsschema eller annan information. Detta borde ju även ha kommit tillsammans med apparatens installationsanvisningar.
Kolla att inga kablar har kommit i kläm eller lossat, både i det gamla kablaget och i den nyinstallerade anläggningen. En klämd kabel kan hålla ett bra tag innan den ger upp..
Det är ofta viktigt att man har jordat ordentligt.
Jag skall kolla upp delarna nu i veckan, och något felsökningsschema fick jag inte med när jag köpte delarna, tyvärr tror jag inte att jag kan reklamera delarna om dom är trasiga. Och att det är jordat är jag helt säker på.
Tack för svaret.
Det är nog bara att bita idet sura äpplet och gå vidare. men du ska definitivt påtala för dom att deras kines prylar inte håller måttet.
Jag köpte en ny tändspole (Motoplat) till till min Husqvarna cross då gnisten hade försvunnit. Det blev ingen gnista med nya spolen heller så då ville jag lämna tillbaka spolen och istället köpa statordelen innanför svänghjulet.
Men det gick inte för sig. "Spolen innehåller elektronik och den kan ta skada om man testar den mot en trasig enhet", blev svaret.
Ack ja dessa integrerade tändsystem... detta började för bra längesedan. En arbetskamrat frågade om jag kunde kolla hennes motorsåg, en Husqvarna (eller kanske Jonsered...) Ingen gnista. Kopplade på ett oscilloscope - inte en krusning på linjen ens med 10 millivolt per ruta. Så hon tog den till den auktoriserade verkstaden. Jaha - jo sånnadäringa hade dom på lager men den kostade 1024 kr som lös del, skulle dom montera den blev det litet dyrare. Men killen i verkstaden pekade på en pall motorsågar som stod i ett hörn. Extrapris på Husqvarna motorsåg av en utgående modell - 995:-. När mon berättade om detta så undrade jag om vi skulle flytta över tändspolen - nähä du - jag har ju garanti på den nya sågen. Vill du ha den gamla?
Slitoslängsamhället... // Ingvar, Borås
Hej !
Putte :
Har kollat in bilderna på det tändsystem du monterat på din Sachs motor. Det är snarlikt det tändsystem som monterades på sena Sachs 505 och 50/5 AKF, Puch och Tomos motorer. Dessa system heter Iskra och förekommer vanligt med 12 V ac spänning och med uteffekter från mellan 65 – 80 W. De är precis som ditt system Bosch kopior. Till och med originalsvänghjulet passar. Men Iskras egna svänghjul har kraftigare magneter, då deras tändsystem ger högre uteffekt till bland annat lyset.
Enda skillnaden är att du har en 6 V spole för lyset och tutan. Rent funktionsmässigt är systemen lika. Kabelfärgerna skiljer dock mellan Iskras system som har röd eller blå till CDI tändspolen emedan detta från "Ettansmopeder.se" hör en grön kabel.
Funktion: (sannolikt).
Här utgår jag ifrån att systemet DVS Tändplattan med spolarna är inkopplade till CDI tändspolen. Svänghjulet har 4 magneter 2 st Syd och 2 st Nord poler som gör att man först laddar upp CDI ns kondensator till ca 400 V när motorn går. När sedan nästa magnet kommer typ 90 ° senare laddas kondensatorn ur genom CDI tändspolens primärlindning. Då uppstår en gnista på tändstiftet. Det unika med dessa system är att de alstrar 2 st gnistor per motorvarv med 180 ° mellan dem.
Så mäter du tändningsläget med en stroboskoplampa erhåller du 2 st tändpunkter. Den 1:a och rätta vid ca 30 °före ÖD (övre dödpunkt)vilket motsvarar ca 2 mm förtändning. Den 2:a "wasted" (förlorade) tändpunkten sker då vid ca 30 ° före motorns ND (nedre dödpunkt).
• Den positiva halvperioden från HSP generator spolen laddar upp kondensatorn i CDI enheten ca 200 - 400 V. Grön kabel som kopplas från magneten till CDI enheten / CDI tändspolen (och vidare till dödare/tändningslås).
• Den negativa halvperioden genereras ca - 6 V (negativ 6 V) som triggar tyristorns gate via ett antal dioder och kondensatorn laddar ur en snabb högspänningspuls genom den integrerade tändspolen.
• Gul kabel är systemspänningsmatning som kopplas till ac regulator och vidare till elsystemet.
Kuriosa, men bra att veta:
Alla de systemen fungerar i bägge rotationsriktningarna, men tändpunkten kan hamna fel då motorn roterar baklänges. Dessa system ger 2 st gnistor per varv med 180 vevaxel grader emellan dem.
För att kunna reda ut vilken enhet som är felaktig koppla loss CDI tändspolen och mät:
• Grön kabel skall nu ge en snarast triangel liknande utspänning som bör ligga på 100 – 400 V ac, beroende av hur fort motorn roterar när du trampar runt den.
• Har du 0 V redan här är primärspolen med det svarta tygomslaget kass. DVS fel på tändplattan.
• Gul kabel har enbart med lyset och tutan att göra och påverkar ej själva tändsystemet
• Gul kabel skall kopplas in till sen medföljande regulatorn annars går lamporna sönder.
// Bengt
vad är det för fel på brytare igentligen
om man tittar över dom 1 gång om året,
blir jävligt trött på dom här moderna brytar
lösa, hur många fiddy och fyrhjulingar som
ballar ur tack vare undermåliga tändsystem,
ska det vara så svårt att tillverka ett
säkert tändsystem, men man tjänar nog inga
pengar på ett som håller...
Hej mekgoran jag håller Med, problemet är att dessa kinesiumsystem bara kostar några tior i tillverkningsledet jag skulle gissa att enbart en tysktillverkad boschbrytare eller kondensator är dyrare att tillverka in än ett komplett kinesiumsystem och då får man nog inte att lägga ner någon störretid på vare sig materialval eller slutkontroll
jag betalar gärna 100-150 kr för en bosch
brytare, eller löder om en gammal med nya
kontaktytor, lite kul ska man nog ha..
Hej !
Frasse1 och mekgoran :
Måhända att det är ganska vanligt med problem med billiga "Kina" system, men alla system som är brytarlösa håller inte usel kvalité och är dessutom inte "Kinesiska".
Iskra systemen jag talade om i kommentar # 8 är visserligen en Bosch kopia i alla fall de som sitter på "moderna" Sachs motorer. De tillverkas i Europa i Slovenien. Sen finns Tjeckiska Vape Power Dynamo, Italienska Ducati samt en uppsjö Japanska system bland annat Kokosan.
Men visst, det elsystem som Putte har på sin Sachs motor från Ettans mopeder kanske är av en sämre kvalité. Brytarlösa system har ju funnits sedan i alla fall 1971 Motoplat made in Spain, vanliga På Sachs och de flesta Spanska Trial och Cross / Enduromaskiner från samma tidsepok. Det är ju lättare att leta på ett modernt system än att hitta ett gammalt brytarsystem i bra skick numera.
Jag monterar nästan alltid brytarlösa system på mina Sachs motorer. Bara skruva dit och köra. Det finns gott om skrotade moderna mopedmotorer.
Men tycke och smak är ju olika.
// Bengt