Däckdimension på Monark M 75

Avståndet r (=radien) gånger 2 ger den teoretiskt största diametern ett däck kan ha. Utifrån detta mått väljer man ett däck som ger minst 1,5 cm frigång (ännu mer om man har fjädring) mellan däck och skärm.

Däckdimension på Monark M 75

Publicerad

Fråga: Hej! jag håller på och gör iordning en Monark M 75 med en JB 128 från 1949. Ramnummer: 7659XX Motornummer: 34XX Jag undrar vilken däckdimension det ska vara. Har hittat uppgifter på 2,50-19 och 2.75-19. Fram sitter det 2.25-23 och bak 2.75-19 men det är trångt mellan skärm och hjul, nästan omöjligt att ta bort bakhjulet. Jag har en kopia på gammalt REG-bevis men där finns inga uppgifter.

Lars-Göran Cedergren

 

 

Svar: Monark M71 (BSA 125 cc-motor), M75 (JB 128 cc-motor) samt M 80 (Husqvarna 120 cc-motor) ska samtliga ha däckdimensionen 2.75-19 fram och bak. Att ditt framdäck heter "23" beror på att det förmodligen är ett äldre mopeddäck då dessa först räknade ytterdiametern i tum för att senare göra likadant som på motorcyklar – räkna innerdiametern i tum. Ett 23-tums mopeddäck är alltså 23 tum utvändigt och 19 tum invändigt och passar därför på en 19-tumsfälg.

Men sedan kan däckhöjden (profilen) skilja sig åt rätt mycket. 2.75 anger att däckets bredd är 2,75 tum – eller ca 70 mm, men höjden kan vara olika utifrån däcktyp och mönster. Ett däck med hög profil kan alltså göra så att det blir trångt mellan däck och skärm. Något som det redan kan vara på denna typ av hojar med ofjädrat bakhjul.

Ta en tumstock och mät radien från centrum på hjulaxeln ut till bakskärmens mitt i sidled räknat – alltså där skärmen är som djupast. Tag detta mått gånger 2 så får du fram det absolut största diametern som däcket kan ha (teoretiskt). Kolla sedan med din däckhandlare så att du får ett däck som ger minst 1,5 cm frigång till skärmen – eller så mycket att du kan få ut hjulet baktill utan att lossa skärmen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

1 kommentar

Rodge: Scoter restorations i england enormt snabb leverans 3-4 dagar på sin höjd Marcello om du över huvud taget får tag i honom så tar det extremt lång tid att få grejorna alltid var det något som gick...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206