Får jag montera sidvagn?

Får jag montera sidvagn?

Publicerad

Fråga: Har några frågor angående sidvagn till motorcyklar. Har försökt googla på det, men tycker att det är luddigt och jag hittar motsägande uppgifter.

Jag vill skaffa en motorcykel från 1940, 1950 eller 1960-talet och vill gärna ha en sidvagn. Har hört att det bara ska vara en del märken som är godkända – stämmer det? Har en Rex Roadmaster 200 cc från 1950 på gång, skulle det vara ok att montera sidovagn på den?

Kan man ta vilken sidvagn som helst och montera, eller finns det några krav på dessa?

Jag är även inne på att importera någon gammal hoj. Det finns ju lite udda fabrikat bland annat från Ukraina har jag förstått. Är dessa något att ha? Kan ni rekommendera vilket land som är bäst att köpa ifrån, både vad gäller utbudet och priset? Ni kanske känner till något företag som sysslar med det som man kan anlita? Har hört om folk som importerat mc och inte kunnat registrera den I Sverige. Stämmer det att det kan bli problem.

Tacksam för svar, så att man inte köper något som är omöjligt att registrera i Sverige

Mvh / Björn

Svar: Hej Björn. Jag har pratat med Transportstyrelsen men enligt dem finns inga lagkrav (cylindervolym, vikt med mera) som motorcykeln måste uppfyllas utan att en sidvagn ses som ett tillbehör till motorcykeln. En Rex 200cc skulle med andra ord vara helt okej.

Jag har även pratat med Per-Anders Blommefors, tekniker på Bilprovningen och han svarar så här:

För äldre motorcyklar (före 1974) som förses med sidvagn är vår tolkning att "äldre" regler kan tillämpas. Om motorcykeln uppfyller kraven nedan beskrivet så får monteringen ses som en ändring det vill säga du behöver inte registrera den som "ombyggt fordon".

Sidvagnen ska vara monterad på sådant sätt att den går att demontera och att motorcykeln kan användas fristående. Monteringen kan till exempel vara någon form av bult eller klämförband, med andra ord den får inte vara fastsvetsad. Vår erfarenhet är att det ofta finns fästen avsedda för sidvagnen.

För att sidvagnsmotorcykel sedan ska kunna godkännas vid registreringsbesiktning måste den ha acceptabla köregenskaper, kunna stanna på ett effektivt och säkert sätt (bromskrav*), viss beslyning** etc lite förenklat skall ekipaget vara trafiksäkert. Det är upp till besiktningsmannen vid besiktningstillfället att avgöra om motorcykeln kan godkännas och i vissa fall kan utlåtande från organisation för om-/amatörbyggda fordon begäras.

* Motorcykel av 1973 eller tidigare års modell skall ha bromsutrustning som kan ge en retardation av minst 3,5 m/s2. Färdbroms skall kunna minska farten på motorcykeln och få den att stanna säkert och snabbt.

** sidvagnen kan behöva kompletteras med ytterligare bakljus, reflex bak med mera.

Så långt Per-Anders Blommefors, Bilprovningen. På din fråga om du kan ta vilken sidvagn som helst är svaret i princip ja. De ska vara byggda för ändamålet och uppfylla gällande krav för belysning med mera.

När det gäller import från Ukraina har jag inte så bra koll. Du köper, enkelt förklarat, nytillverkade äldre motorcyklar och om det är något att ha är upp till var och en. Det finns både firmor som importerar den här typen av motorcyklar och klubbar för ägare/entusiaster. Där finns djupare kunskap i ämnet.

Din sista fråga om registrering av importerade motorcyklar får ett enkelt svar. Om inte alla papper är i ordning eller om det finns oklarheter kring identiteten, om det är anmält stulet eller likande – ja då blir det problem att registrera det i Sverige. Har du ordning på alla papper är det i allmänhet inga bekymmer. Mer information om detta finns på Transportstyrelsens hemsida.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206