Söker delar till Lambretta TV 175
2 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.
Fråga: Hej Jim! Först vill jag tacka för din hjälp sist med elfrågorna jag hade angående min Zündapp KS 50. Nu till förgasarbryderier! Dellorto 21mm på 70cc. Hur jag än byter mellan munstycken hög, låg större, mindre, ändrar nålen upp å mer på alla 4 punkter så får jag motorn att starta och gå på tomgång men bara brölar och ökar inte det minsta vid gaspådrag. Ingen som helst skillnad! Hög har 88, 90, 92 att välja emellan och låg 40, 42, 45 å 50. Luft har 60. Vad gör jag för fel? Allt är nytt i kartong kan tilläggas. Mega tacksam för svar!
Pigge
Svar: Jag är ingen direkt mopedtrimmare och har inte testat delarna du har skaffat. Generellt kan man däremot säga att alla delar måste lira ihop. Porttider (duration), munstycken, avgasrör och så vidare måste samverka för att det ska fungera bra.
En kompis moped vägrade fungera med en flång ny Mikuni 16 eller 19 mm trots att jag till och med tillverkade egna huvudmunstycken som låg långt utanför storlekarna i normala utbudet. Vad vi än testade så gick den illa – orsaken? Luftfiltret! Vi testade ett annat luftfilter med en annan anslutning till förgasaren och då fungerade motorn direkt som den skulle.
Vad som kan vara fel i ditt fall får jag lämna över till våra läsare att tipsa om – kanske avgassystemet?
Kul att du fick till elen!
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Söker delar till Lambretta TV 175
2 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Håller fullständigt med föregående talare :
Jobbade mig på att trimma ungarnas Zundapp för en herrans massa år sedan, och kommer ihåg att jag kom fram till att tryckfallet på insugssidan var väldigt känsligt för hur motorn skulle fungera.
Trots (eller egentligen kanske p.g.a.) att jag trodde mig ha ett insugssystem som gav ett lågt tryckfall, så svarade inte motorn alls på mina åtgärder som jag hade hoppats.
En 2-taktares känslighet för mottrycket på avgassidan är beaktad och omtalad, men jag får en känsla av att dess känslighet för trycket på insugssidan är betydligt mindre omtalad.
min erfarenhet är att det är betydligt lättare att få en mindre förgasare att fungera, har du någon 10-12 mm så prova den innan du ger dig på något annat som tex avgassystemet. och en annan sak munstyckena, Är det dellorto original delar du håller på med eller har du köpt kineskopior?