Zündapp KS 50 som bara går på tomgång

Zündapp KS 50 som bara går på tomgång

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Först vill jag tacka för din hjälp sist med elfrågorna jag hade angående min Zündapp KS 50. Nu till förgasarbryderier! Dellorto 21mm på 70cc. Hur jag än byter mellan munstycken hög, låg större, mindre, ändrar nålen upp å mer på alla 4 punkter så får jag motorn att starta och gå på tomgång men bara brölar och ökar inte det minsta vid gaspådrag. Ingen som helst skillnad! Hög har 88, 90, 92 att välja emellan och låg 40, 42, 45 å 50. Luft har 60. Vad gör jag för fel? Allt är nytt i kartong kan tilläggas. Mega tacksam för svar!

Pigge

 

Svar: Jag är ingen direkt mopedtrimmare och har inte testat delarna du har skaffat. Generellt kan man däremot säga att alla delar måste lira ihop. Porttider (duration), munstycken, avgasrör och så vidare måste samverka för att det ska fungera bra.

En kompis moped vägrade fungera med en flång ny Mikuni 16 eller 19 mm trots att jag till och med tillverkade egna huvudmunstycken som låg långt utanför storlekarna i normala utbudet. Vad vi än testade så gick den illa – orsaken? Luftfiltret! Vi testade ett annat luftfilter med en annan anslutning till förgasaren och då fungerade motorn direkt som den skulle.

Vad som kan vara fel i ditt fall får jag lämna över till våra läsare att tipsa om – kanske avgassystemet?

Kul att du fick till elen!

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206