Förnickla reflektorer

Förnickla reflektorer

Publicerad

Fråga: Hej! Jag tänkte ge mig på att förnickla ett par riktigt dåliga reflektorer, 100mm diameter. Jag har med stor entusiasm läst Jims artiklar om detta, och funderar på ett par saker. Om jag vill bygga upp ett lite tjockare lager under nicklet för att ta de värsta groparna, känns ju koppar som ett alternativ, eller?

Men koppar fäster väl rätt dåligt på stål? Ska man därför lägga ett zink- eller nickellager allra först, sedan tjockt med koppar och sist det blanka nickellagret?

/Knut

 

Svar: Det stämmer att koppar är svår att få fast på stål med de kemikalier som vi lekmän kan få tag på. Men koppar är ett utmärkt och hyfsat lättslipat "spackel" till lite ojämnare ytor. Detta löser man med ett så kallat anslagsbad där man först lägger på ett tunt lager nickel som man sedan förkopprar.

Nicklet fäster på järn och stål och koppar i sin tur fäster på nickel. Då blir det inga problem då kopparn fastnar utan problem på det tunna nickelskiktet. Däremot ska man hålla lite tempo så att nickelytan inte hinner reagera med luftens syre. Gör allt på samma dag.

När man lagt på tjockt med koppar så slipar man kopparbeläggningen med väldigt fint (korn 1000 – 2000) våtslippapper. Här får man vara försiktig så man inte slipar genom nickelskiktet. Om skadorna i den underliggande ytan var små så kanske de försvann efter detta första kopparlager. Sedan rengör man noggrant det slipade kopparskiktet och förkopprar på nytt.

Om alla skador är borta polerar man nu kopparen till spegelglans. Här får man vara extra noga med rengöringen så inga rester av slipmedlet finns kvar på ytan. Sedan förnicklar man ytan och efter det är det klart.

Om skadorna inte försvann efter första förkoppringen får man slipa även kopparskikt nummer två. Så här får man hålla på – förkoppra och slipa, förkoppra och slipa – tills alla skador är borta och man kan polera det sista kopparskiktet innan förnickling. Det blir ungefär som när man lägger på en slipgrund vid lackering. Lacka, slipa, lacka – tills ytan är jämn.

Ibland kan det finnas rätt djupa porer i reflektorn som kanske inte är realistiskt att fylla med koppar. Dessa kan man då låta vara kvar om de är små – särskilt om de befinner sig i reflektorns nedre del eftersom halvljuset (som inte får blända) bildas i reflektorns övre del.

Jim Lundberg

Se även:

Förkoppring - spackla med koppar

Så förnicklar du hemma

Här förkoppras en prydnadslist i ett bad av kopparsulfat med lite svavelsyra (surkopparbad) för att fylla igen repor och porer. Denna list är av mässing och då behövs inget anslagsbad med nickel.

Efter förkoppringen ser listen ut så här. Nu slipar man ner kopparen för att få en jämn och slät yta. Är skadorna fortfarande synliga efter denna slipning så får man lägga på mer koppar. Upprepa tills skadorna inte syns. Sista kopparlagret polerar man med lumptrissa. Nicklet blir inte blankare än ytan det hamnar på.

Efter ett antal kopparskikt med mellanslipning är listen nu polerad och redo för förnicklingen.

Man måste ha klart för sig att nickelytan inte blir mycket blankare än den underliggande kopparytan så det gäller att få kopparytan så blank som möjligt om det ska bli bra.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206