Svänghjulet tar i blocket på ILO Piano

Fråga: Hej Jim. Har en ILO piano G50 som tändningen strular lite på. Har precis renoverat en motor jag köpt. Hade sedan innan ett Stefa tändsystem med nya slitdelar som monterades. Men när jag drar svänghjulet så tar det i blocket…

Såg då i din fantastiska bok att de kunde ha boschsystem. Är det samma modell som ex. Sachs och Zundapp har? Kan detta vara boven I dramat?

Tack på förhand.

Mvh Albin

 

Svar: Nu vet jag inte hur svänghjulet tar i blocket, men om det är i bakkant så kan det bero på att ditt svänghjul är avsett för en axel med en grövre kona så att det går in för djupt. Det vanligaste tändsystemet på ILO Pianomotorn var Stefa/Haldex med antingen mässingssvänghjul eller aluminiumsvänghjul (det senare syns bilden ovan).

Jag har personligen aldrig sett en ILO Pianomotor med Bosch tändsystem, men enligt Monarks egna instruktionsböcker så ska det finnas sådana motorer som ska ha uttag för tre belysningar med 15/5/3 watt (strålkastare/bromsljus/bakljus).

Du har förmodligen fel svänghjul om det går på för långt. Dessutom måste man ha rätt rotationsriktning på hjulet för att tändningen ska fungera. På din motor (med remtransmission) ska hjulet ha en pil som visar att det är avsett för rotera medsols.

Om du försöker montera ett svänghjul från en Sachs så är det avsett för en grövre kona och då går det på för långt (se nedre bilden). Dessutom roterar svänghjulet på en Sachs (kugghjulstransmission) motsols.

Jim Lundberg

 

Svänghjulet tar i blocket på ILO Piano
Här är ett Sachssvänghjul monterat på vevaxeln till en ILO Pianomotor. Axeln har en klenare kona och axelns gänga sticker därför ut långt ur svänghjulet som i sin tur går in för långt mot motor/tändsystem.
Rulla till toppen