Permatex i motorn
Publicerad 2020-12-02 06:29
Fråga: Jag byter packningar på motorn till min Opel Kadett 1969. Nu undrar jag om det räcker med ny en packning och att delarna dras med rätt moment, eller om även typ Permatex skall användas till packningarna till vattenpump, transmissionskåpa, bensinpump, oljetråg och liknande.
Lars-Ove
Svar: Permatex är ett varumärke som har flera olika produkter men jag antar att du i det här fallet menar packningsklister och inte så kallad packning på tub. Generellt ska du inte behöva använda det för att det ska bli tätt. För egen del brukar jag lägga på ett tunt lager packningsklister för att hålla packningen stadigt på plats när de ska monteras och det ger i alla fall för mig en känsla av trygghet att använda det på packningen mellan motorblock och bensinpump.
Med andra ord – använd om du vill och tycker att packningarna blir lättare att montera. Däremot är jag tveksam till att använda ordinarie packning tillsammans med så kallad packning på tub. Jag vill också minnas att man inte ska använda packningsklister till topplockspackningen.
Lycka till
Robert Gustavsson
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
vet sen länge många bmw boxrar svettas lite olja vid cylinderfoten ,har ägt 2 st 900 cc som svettades lite olja, passa på att pensla på
lite permatex på packningen när kolvarna var
vägda, svettningarna slutade direkt, så
permatex hjälper mot svettningar, har även
renoverat några volvo motorer B20 som jag
kladda in permatex på trågpackningen körde
200 mil inget läckage, det kommer efter
efter 1000 mil sade en expert, men inte då
det svettades inget, så kan det bli,
man måste ha i åtanke att metall kan slå sig
av all värme, ta till ex gamla moped halvor och
dra mot en plan glas skiva och dra några
gånger så ser man snart hur plant det är..
vissa jb 128 är väldigt ojämna, har fått
sätta packning på dom fast det inte ska vara
någon, går bra det också, max 0.40 tjock..
-
#2
Tycker också att du skall göra som det känns bäst för dig!
Trågpackningen (och alla andra packningar) på min B20 sitter utan "Permatex" och det fungerar bra.
Klart är i alla fall att risken för svettningar och läckage minskar med "Permatex" men tag också med i beräkningen att det kan bli svårt att göra rent packningsplanen när du en gång i framtiden plockar isär motorn igen.
På gjutjärn går det hyfsat lätt att få rent men på lättmetall gäller det att vara försiktig då det är väldigt lätt att få hack och liknade så att packningsplanen blir mer eller mindre förstörda
-
#3
Hej!. Jag är flitig användare av Permatex och dess "kopior" men inte så mycket för tätningens skull utan för att fixera packningen så att den sitter kvar på ena sidan om/när man måste ta isär grejorna.
Då limmar jag förstås bara packningen på ena sidan. Permatex har den fördelen att den löses upp av sprit - även om det suttit länge. Annars blir det som Per säger om det handlar om aluminium som ju är lätt att "tälja" i.
Men av förståeliga skäl fungerar inte Permatex (den bruna, kådliknande varianten) i bränslesystem om man kör på E85 (=85 % etanol).
-
#4
finns det någon B 18-B 20 som kom från fabrik
som inte svettades efter några år-mil...
men som sagt, man tar vad men tror på.
-
#5
Jag brukar också svettas efter några mil!
-
#6
bra jim , då ska jag åka upp i sommar så
ska vi kolla upp detta, men några mil blir
det inte, det räcker att du springer en mil
så får jag ta fram syrgasen, misstänker det i
alla fall,
-
#7

-
#8
Hej!
Ja "packning på tub" kan vara döden för en motor. Permatex är förvisso kladdigt och fult men om det kommer för mycket innanför t ex registerkåpan på en Traja så är det så att Permatexen inte blandar sig med olja utan likasom flyter ut litet på ytorna bredvid och sedan kapslar in sig där den är och där sitter den kvar i minst 50 år.
Det finns ju Silicone RTV. Ett fantastiskt bra sätt att få en omöjlig tätning att bli bli tät. Men detta kan vara döden för en motor. Om man lägger på så mycket att det överskottet pressas in och bildar en slamsa, så flyter den inte ut som permatex utan bildar just en slamsa som bara är fäst i den ynkliga lilla spalten man tätat. Slamsan lossnar och följer med oljan tills den fastnar i någon av de de rätt klena kanaler för smörjning av vevlager, vipparmar etc.
Förvinterhälsningar // Ingvar, Borås
-
#9
ingvar, det får vara någon måtta på
kladdet, brukar bland blanda tjock permatex
med thinner och sedan pensla på försiktigt,
har plockat isär en mopedmotor som var full
av orange silikon ,det var ingen vacker syn
lagom är alltid bäst, när man blandar
ut permatex med thinner så passar det bäst
till packningslösa motorhalvor och då måste
man pensla på väldigt lite..
-
#10
Jo silicone RTV kan skapa många fler problem än det avhjälper...
Ja registerkåpan på Triumphs klassiska paralelltwin T100 o T110 skall monteras utan packning med bara litet gojs emellan. Jag har tyckt mig märka att om jag tvättar ytan som skall Permatexas med aceton så flyter den ut av sig själv nästan.
Skall väl ta isär en HVA 118 cc sportmotor till jul. efter en avåkning i somras så blev det en oljepöl under motorn efter någon vecka. Jag vet att en eller två av M6-gängorna i huset är dåliga så det kanske bara är att transkåpan fått en smäll. Det är tvenne styrstift som ser till att kåpan med sin kick sitter på rätt ställe. Ja det blir väl att "Helicoil-pirat-laga" de dåliga gängorna...
Svinkalla östanvindar ute idag // Ingvar, Borås
-
#11
En kompis jobbade i många år med motorrenoveringar och han berättade att det kunde ligga fullt med droppar och strängar av silikon runt oljepumpens pickup.
Felet många gör med silikon är att man dels slabbar på för tjockt och att man dels inte låter silokonfogen härda innan man klämmer ihop delarna den sista biten och då kläms merparten ur skarven och trillar ner i motorn.
-
#12
rätt jim ,vänta är rätt ord men hur många gör
det kan ta 24 tim eller mera.. hm..
vet inte om det finns snabb tork silikon
men tror inte det, använder bara silikon till
fönstertätning...
-
#13
ingvar, dåliga M 6 gängor går utmärkt att
gänga om till M 7, går också bra att sätta dit
insatsgängor, men brukar ofta gänga om till M7
men det är en smaksak..
-
#14
M6 och M7 har samma stigning (1 mm) så det går bra att bara gänga upp hålen från M6 till M7. Går det tungt att dra runt tappen så kan man borra ur resterna av M6-gängan med en 5,8 - 6 mm borr.
-
#15
rödsprit om man ska vara noga ..är inte det
ibland, har provat med blåsprit i nödfall,
minns inte resultatet.. detta gäller aluminium.
vet sen länge många bmw boxrar svettas lite olja vid cylinderfoten ,har ägt 2 st 900 cc som svettades lite olja, passa på att pensla på
lite permatex på packningen när kolvarna var
vägda, svettningarna slutade direkt, så
permatex hjälper mot svettningar, har även
renoverat några volvo motorer B20 som jag
kladda in permatex på trågpackningen körde
200 mil inget läckage, det kommer efter
efter 1000 mil sade en expert, men inte då
det svettades inget, så kan det bli,
man måste ha i åtanke att metall kan slå sig
av all värme, ta till ex gamla moped halvor och
dra mot en plan glas skiva och dra några
gånger så ser man snart hur plant det är..
vissa jb 128 är väldigt ojämna, har fått
sätta packning på dom fast det inte ska vara
någon, går bra det också, max 0.40 tjock..
Tycker också att du skall göra som det känns bäst för dig!
Trågpackningen (och alla andra packningar) på min B20 sitter utan "Permatex" och det fungerar bra.
Klart är i alla fall att risken för svettningar och läckage minskar med "Permatex" men tag också med i beräkningen att det kan bli svårt att göra rent packningsplanen när du en gång i framtiden plockar isär motorn igen.
På gjutjärn går det hyfsat lätt att få rent men på lättmetall gäller det att vara försiktig då det är väldigt lätt att få hack och liknade så att packningsplanen blir mer eller mindre förstörda
Hej!. Jag är flitig användare av Permatex och dess "kopior" men inte så mycket för tätningens skull utan för att fixera packningen så att den sitter kvar på ena sidan om/när man måste ta isär grejorna.
Då limmar jag förstås bara packningen på ena sidan. Permatex har den fördelen att den löses upp av sprit - även om det suttit länge. Annars blir det som Per säger om det handlar om aluminium som ju är lätt att "tälja" i.
Men av förståeliga skäl fungerar inte Permatex (den bruna, kådliknande varianten) i bränslesystem om man kör på E85 (=85 % etanol).
finns det någon B 18-B 20 som kom från fabrik
som inte svettades efter några år-mil...
men som sagt, man tar vad men tror på.
Jag brukar också svettas efter några mil!
bra jim , då ska jag åka upp i sommar så
ska vi kolla upp detta, men några mil blir
det inte, det räcker att du springer en mil
så får jag ta fram syrgasen, misstänker det i
alla fall,
Hej!
Ja "packning på tub" kan vara döden för en motor. Permatex är förvisso kladdigt och fult men om det kommer för mycket innanför t ex registerkåpan på en Traja så är det så att Permatexen inte blandar sig med olja utan likasom flyter ut litet på ytorna bredvid och sedan kapslar in sig där den är och där sitter den kvar i minst 50 år.
Det finns ju Silicone RTV. Ett fantastiskt bra sätt att få en omöjlig tätning att bli bli tät. Men detta kan vara döden för en motor. Om man lägger på så mycket att det överskottet pressas in och bildar en slamsa, så flyter den inte ut som permatex utan bildar just en slamsa som bara är fäst i den ynkliga lilla spalten man tätat. Slamsan lossnar och följer med oljan tills den fastnar i någon av de de rätt klena kanaler för smörjning av vevlager, vipparmar etc.
Förvinterhälsningar // Ingvar, Borås
ingvar, det får vara någon måtta på
kladdet, brukar bland blanda tjock permatex
med thinner och sedan pensla på försiktigt,
har plockat isär en mopedmotor som var full
av orange silikon ,det var ingen vacker syn
lagom är alltid bäst, när man blandar
ut permatex med thinner så passar det bäst
till packningslösa motorhalvor och då måste
man pensla på väldigt lite..
Jo silicone RTV kan skapa många fler problem än det avhjälper...
Ja registerkåpan på Triumphs klassiska paralelltwin T100 o T110 skall monteras utan packning med bara litet gojs emellan. Jag har tyckt mig märka att om jag tvättar ytan som skall Permatexas med aceton så flyter den ut av sig själv nästan.
Skall väl ta isär en HVA 118 cc sportmotor till jul. efter en avåkning i somras så blev det en oljepöl under motorn efter någon vecka. Jag vet att en eller två av M6-gängorna i huset är dåliga så det kanske bara är att transkåpan fått en smäll. Det är tvenne styrstift som ser till att kåpan med sin kick sitter på rätt ställe. Ja det blir väl att "Helicoil-pirat-laga" de dåliga gängorna...
Svinkalla östanvindar ute idag // Ingvar, Borås
En kompis jobbade i många år med motorrenoveringar och han berättade att det kunde ligga fullt med droppar och strängar av silikon runt oljepumpens pickup.
Felet många gör med silikon är att man dels slabbar på för tjockt och att man dels inte låter silokonfogen härda innan man klämmer ihop delarna den sista biten och då kläms merparten ur skarven och trillar ner i motorn.
rätt jim ,vänta är rätt ord men hur många gör
det kan ta 24 tim eller mera.. hm..
vet inte om det finns snabb tork silikon
men tror inte det, använder bara silikon till
fönstertätning...
ingvar, dåliga M 6 gängor går utmärkt att
gänga om till M 7, går också bra att sätta dit
insatsgängor, men brukar ofta gänga om till M7
men det är en smaksak..
M6 och M7 har samma stigning (1 mm) så det går bra att bara gänga upp hålen från M6 till M7. Går det tungt att dra runt tappen så kan man borra ur resterna av M6-gängan med en 5,8 - 6 mm borr.
rödsprit om man ska vara noga ..är inte det
ibland, har provat med blåsprit i nödfall,
minns inte resultatet.. detta gäller aluminium.