Multigrade eller singlegrade i Zündapp?

Fråga: Hej! Oljefråga. När de rekommenderar SAE 80 typ till Zündapp, om man då köper multigradeolja ska man väl ha sista siffran 80, alltså 75w/80? Inte som många som tar 80w90 – det blir väl för hög viskositet? Om man köper en olja där det står bara ”80w” så blir det väl inte bra det heller för ”w” ska väl inte vara med då blir det ju första siffran kall/vinterviskositeten?

Peter

 

Svar: Om man ska ersätta en singelgrade (”Rak”) olja med en multigradeolja – eller omvänt – så är de det sista talet i beteckningen som man ska gå efter. Ska du ersätta en singelgrade SAE 80 med en multigrade så är det exempelvis en SAE 75w-80 som gäller. Samma sak med motoroljor. En singlegrade SAE 40 ersätter man då med SAE 5w40, SAE 10w40 eller SAE 15w40.

Man skiljer på oljans viskositet när den är kall och när den är varm. Första talet är kallviskositeten och det sista talet är varmviskositeten. Om vi tar 40-oljorna ovan så har alla dessa i stort sett samma viskositet när de är varma – alltså vid driftstemperatur. Men när de kallnar så blir de olika ”tjocka”. Den raka 40-oljan blir tjockast när motorn kallnat och sedan i fallande skala 15w, 10w och 5w. ”w” står bara för att oljan lämpar sig även för vinterbruk (w som i ”winter”)

Men vad kan hända om man häller i olja med ”fel” viskositet i växellådan på en moped? Nästan ingenting. Tyvärr så blir det ofta stora debatter när det gäller oljor vilket främst skrämmer bort de som inte har så stora kunskaper om oljor och äldre fordon. Man får intrycket av att om man gör det minsta fel i sitt val av olja kommer man att förstöra hela motorn. Fel…

I stort sett alla oljor som är avsedda för någon typ av fordon fungerar utmärkt i växellådan på en moped. Det man bör ha koll på är API-klassningen (se etiketten) som går från GL1 till GL5. Transmissionsoljor av klass GL4 till GL5 innehåller friktionsnedsättande additiv (tillsatser) som kan angripa gulmetaller som exempelvis bronsbussningar vilka finns i de flesta växellådor. Se frågan: Vilken olja ska man ha till en växellåda med bronslager?

Däremot kan kopplingen påverkas av viskositeten. Har man för tjock olja kan man kopplingen börja tjuvdra (på engelska: oil drag) vilket betyder att kopplingen inte frikopplar helt vilket kan leda till att det blir svårare att hitta friläget när man står still och att det i vissa fall blir lite ljudligare växlingar – särskilt vinterid. Oljor med exempelvis tillsatser av Teflon kan orsaka att kopplingen slirar och ska undvikas i växellådor som delar oljan med kopplingen.

Jag har pratat med folk som använt dieselolja, matolja och liknande i sina växellådor och det har fungerat. Men jag skulle inte rekommendera dieselolja då den är alldeles för tunn och som dessutom kan angripa lamellerna. Matolja och andra vegetabiliska oljor måste bytas med korta intervaller då de ofta oxideras (reagerar med luftens syre och börjar stelna) relativt snabbt och denna process snabbas dessutom på av värmen som uppstår i en motor.

Motoroljor och transmissionsoljor har olika måttsystem för viskositeten (se tabellen nedan) vilket man gjort för att minska risken för att någon ska hälla transmissionsolja i motorn (fyrtaktare) vilket kan orsaka haverier. Därför har man bestämt att motorolja betecknas från SAE 0 till SAE 70. Allt däröver är transmissionsoljor. Av tabellen framgår då att man kan ersätta en SAE 80 transmissionsolja med en SAE 30 motorolja. Personligen så häller jag i vad som finns på hyllan i mina mopeder. ”Universaloljan” för mig är så kallad gräsklipparolja vilken håller viskositeten SAE 30 och som går att hitta på mackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Jim Lundberg

Multigrade eller singlegrade i Zündapp?
Man räknar viskositeten olika för motor- respektive transmissionsoljor. Av tabellen framgår att en transmissionsolja SAE 80 går att ersätta med en motorolja med viskositeten SAE 20 eller SAE 30.
Multigrade eller singlegrade i Zündapp?
Universaloljan till alla möjliga fordon. Gräsklipparolja (här Briggs & Stratton) med viskositeten SAE 30 fungerar utmärkt i de flesta mopedväxellådor (utom automater). Perfekt olja till Volvo Amazon med överväxel (M41-lådan) som faktiskt ska ha en rak motorolja SAE 30.
Rulla till toppen