Olika kompression beroende på rotationsriktning på tvåtaktare

Fråga: Hej i Jultider! Jag har en Husqvarna Novolette där 44 cc-motorn ger olika kompression beroende på vilket håll svänghjulet snurras. Åt ’rätt’ håll, medurs, är kompet riktigt bra, men åt ’fel’ håll är det betydligt sämre.

Hur kan det vara så? Beror det på den lilla vinkeln kolven trycks mot ena eller andra sidan av cylinderväggen? Fenomenet märks på fler av mina mopeder, även på en ILO FP50, men inte lika tydligt. Jag kan tillägga att Novoletten ovan går fint.

Tack!

/Knut

 

Svar: Eftersom det handlar om en tvåtaktare så finns ju inga ventiler samt kamaxel som kan arbeta olika beroende på rotationsriktningen, utan här handlar det ju bara om en kolv som rör sig linjärt, uppåt och nedåt. Dessutom sitter ju kolvbulten med största sannolikhet i kolvens centrum. Vissa kolvar har en förskjuten kolvbult för att minska trycket på trycksidan – alltså den sidan av cylinderloppet som vevstaken ”pekar på” under arbetstakten. En sådan kolv i en tvåtaktare skulle ge möjligtvis en lite annorlunda vevgeometri om man byter rotationsriktning.

Jag tror mer på det som du redan är inne på – att kolven trycker mot den motstående sidan av cylinderväggen där den normalt inte arbetar så hårt och där tätningen möjligtvis skiljer sig lite.

Jim Lundberg

Rulla till toppen