Olika kompression beroende på rotationsriktning på tvåtaktare

Olika kompression beroende på rotationsriktning på tvåtaktare

Publicerad

Fråga: Hej i Jultider! Jag har en Husqvarna Novolette där 44 cc-motorn ger olika kompression beroende på vilket håll svänghjulet snurras. Åt 'rätt' håll, medurs, är kompet riktigt bra, men åt 'fel' håll är det betydligt sämre.

Hur kan det vara så? Beror det på den lilla vinkeln kolven trycks mot ena eller andra sidan av cylinderväggen? Fenomenet märks på fler av mina mopeder, även på en ILO FP50, men inte lika tydligt. Jag kan tillägga att Novoletten ovan går fint.

Tack!

/Knut

 

Svar: Eftersom det handlar om en tvåtaktare så finns ju inga ventiler samt kamaxel som kan arbeta olika beroende på rotationsriktningen, utan här handlar det ju bara om en kolv som rör sig linjärt, uppåt och nedåt. Dessutom sitter ju kolvbulten med största sannolikhet i kolvens centrum. Vissa kolvar har en förskjuten kolvbult för att minska trycket på trycksidan – alltså den sidan av cylinderloppet som vevstaken "pekar på" under arbetstakten. En sådan kolv i en tvåtaktare skulle ge möjligtvis en lite annorlunda vevgeometri om man byter rotationsriktning.

Jag tror mer på det som du redan är inne på – att kolven trycker mot den motstående sidan av cylinderväggen där den normalt inte arbetar så hårt och där tätningen möjligtvis skiljer sig lite.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206