Trögstartad Cyclemaster

Fråga: Hej igen i vintermörkret, och ursäkta ännu en fråga. Jag har en Cyclemaster med Boschtändning som ni hjälpt mig med tidigare. Steg för steg blir den bättre, men ännu inte bra.

Jag har laddat magneterna i svänghjulet med fantastisk hjälp av HYAB, och bytt tändspolen till en Boschkopia (passar riktigt bra). Gnistan är finfin på stift med avklippt elektrod, och förtändningen ok.

Flottören är ett annat kapitel jag fått hjälp med, bland annat måtten på flottörnålen som är en lite udda bottenstängare. Flottören i sig är en smula bucklig i överkant, och jag vet inte om den alls håller rätt nivå. Men den stänger i varje fall.

Trots det är motorn löjligt svårstartad, om den ens startar alls. Den blir tvärsur som det verkar (blött stift). Men om den startar, går den faktiskt bra. Kan detta bero på fel flottörnivå? Och kan motorn ändå gå fint trots det (om den startar)?

Så tacksam för svar

/Knut

 

Svar: Om tändstiftet blir blött så är det antingen klen gnista eller för stor mängd bensin som är orsaken. Om gnistan är stark nog att hoppa över gapet på ett tändstift med avklippt sidoelektrod (”teststift”) så bör det inte vara tändningsproblem. En motor med otäta kolvringar kan också vara svårstartad, men har då märkbart dålig kompression.

När det gäller flottören så kan den vara orsaken och då för att den inte stänger helt. Om flottören läcker litegrann så är det inte säkert att detta märks när man kör – bara motorn förbrukar mer bensin än vad flottören läcker in.

Men om motorn står avstängd med öppen bensinkran så kan läckaget snart sura ner motorn så att den blir svårstartad. Botemedlet är då att slipa in flottörnålen mot sitt säte – på din förgasare sitter detta i botten av flottörhuset. Ta fin ventilslippasta eller Autosol på nålen och sätt in den på plats. Dra sedan nålen uppåt samtidigt som den vrids fram och tillbaka. Rengör noga efteråt.

Du kan testa detta på följande vis: öppna bensinkranen och stäng av den igen så fort bensinen slutat rinna till förgasaren (=stängd flottör). Detta förutsätter att man har en genomskinlig bensinslang eller dito filter så man ser bensinflödet. Testa nu med att starta. Om den är lättstartad med denna korta påfyllning är det flottörnålen som inte tätar.

Ett annat sätt att testa läckande flottörer är att stänga av bensinkranen när man kör. Går motorn bättre efter en kort stund (innan den stannar) så är det troligtvis en läckande flottörnål. Om nålen tätar så går motorn lika bra efter att man stängt kranen för att sedan tvärdö.

Att flottören är bucklig brukar inte vara så farligt – förutsatt att det är måttliga bucklor från flödarknappen.

Jim Lundberg

Trögstartad Cyclemaster
Små bucklor i en flottör brukar inte påverka funktionen så länge den är tät. Flottören på bilden är dock bortom räddning.
Trögstartad Cyclemaster
Inringat syns den packbox som kan läcka in olja i vevhuset med igengeggat tändstift som följd.
Rulla till toppen