Trögstartad Cyclemaster

Trögstartad Cyclemaster

Publicerad

Fråga: Hej igen i vintermörkret, och ursäkta ännu en fråga. Jag har en Cyclemaster med Boschtändning som ni hjälpt mig med tidigare. Steg för steg blir den bättre, men ännu inte bra.

Jag har laddat magneterna i svänghjulet med fantastisk hjälp av HYAB, och bytt tändspolen till en Boschkopia (passar riktigt bra). Gnistan är finfin på stift med avklippt elektrod, och förtändningen ok.

Flottören är ett annat kapitel jag fått hjälp med, bland annat måtten på flottörnålen som är en lite udda bottenstängare. Flottören i sig är en smula bucklig i överkant, och jag vet inte om den alls håller rätt nivå. Men den stänger i varje fall.

Trots det är motorn löjligt svårstartad, om den ens startar alls. Den blir tvärsur som det verkar (blött stift). Men om den startar, går den faktiskt bra. Kan detta bero på fel flottörnivå? Och kan motorn ändå gå fint trots det (om den startar)?

Så tacksam för svar

/Knut

 

Svar: Om tändstiftet blir blött så är det antingen klen gnista eller för stor mängd bensin som är orsaken. Om gnistan är stark nog att hoppa över gapet på ett tändstift med avklippt sidoelektrod ("teststift") så bör det inte vara tändningsproblem. En motor med otäta kolvringar kan också vara svårstartad, men har då märkbart dålig kompression.

När det gäller flottören så kan den vara orsaken och då för att den inte stänger helt. Om flottören läcker litegrann så är det inte säkert att detta märks när man kör – bara motorn förbrukar mer bensin än vad flottören läcker in.

Men om motorn står avstängd med öppen bensinkran så kan läckaget snart sura ner motorn så att den blir svårstartad. Botemedlet är då att slipa in flottörnålen mot sitt säte – på din förgasare sitter detta i botten av flottörhuset. Ta fin ventilslippasta eller Autosol på nålen och sätt in den på plats. Dra sedan nålen uppåt samtidigt som den vrids fram och tillbaka. Rengör noga efteråt.

Du kan testa detta på följande vis: öppna bensinkranen och stäng av den igen så fort bensinen slutat rinna till förgasaren (=stängd flottör). Detta förutsätter att man har en genomskinlig bensinslang eller dito filter så man ser bensinflödet. Testa nu med att starta. Om den är lättstartad med denna korta påfyllning är det flottörnålen som inte tätar.

Ett annat sätt att testa läckande flottörer är att stänga av bensinkranen när man kör. Går motorn bättre efter en kort stund (innan den stannar) så är det troligtvis en läckande flottörnål. Om nålen tätar så går motorn lika bra efter att man stängt kranen för att sedan tvärdö.

Att flottören är bucklig brukar inte vara så farligt – förutsatt att det är måttliga bucklor från flödarknappen.

Jim Lundberg

Små bucklor i en flottör brukar inte påverka funktionen så länge den är tät. Flottören på bilden är dock bortom räddning.

Inringat syns den packbox som kan läcka in olja i vevhuset med igengeggat tändstift som följd.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

1 kommentar

Rodge: Scoter restorations i england enormt snabb leverans 3-4 dagar på sin höjd Marcello om du över huvud taget får tag i honom så tar det extremt lång tid att få grejorna alltid var det något som gick...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206