Söker delar till Lambretta TV 175
2 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.
Husqvarna Cornette från 1959.
Fråga: Har en Husqvarna Cornette från 1961. När jag trampar på pedalen för att starta går det så tungt att jag inte kan få den att gå runt utan stort besvär. Har kollat kolv och cylinder utan några skador. När den gått i gång och blivit varm är det inga större problem att starta motorn men är den kall har jag stora problem. Tacksam för förslag på åtgärd av mitt problem.
Lennart Sjöstrand
Svar: Det var många år sedan jag kickade igång en Husqvarna Äggmotor som sitter i denna modell så jag kommer inte ihåg om den var en trögtrampad modell. Vissa motorer har rätt hög utväxling på tramporna (exempelvis Kreidler K50) och då kan det räcka med att man monterat nya kolvringar och/eller ett nyhonat lopp för att det ska gå märkbart tungt att kicka – tills allt är inkört och löper lätt.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Söker delar till Lambretta TV 175
2 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Roger. Frågan ovan är från 2014 så chansen att frågeställaren ska se din kommentar är nog liten. Men det var ett intressant tips som firman i England.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej Lennart
Jag har en Cornette med trampor, alltså ingen kick.
När den ska startas, drar jag in kopplingen och flyttar högertrampan till kl 2 (jag är högerbent). Sedan går det fint att kicktrampa igång äggmotorn. Testar jag från kl 12 går det knappt.
Min erfarenhet av "ägg-motorn" är att den bjuder på lite mera motstånd att trampa runt än många andra.
Särskilt den slidmatade med 3 kolvringar.
Äggmotorn är i regel enligt min erfarenhet en tung motor att trampa runt, vill inte påstå att utväxlingen verkar särskilt hög eller så, men vi har två äggmotorer med trampor från 59, samt att jag provat andra. Jag brukar få stå och (nära på) hoppa på pedalen för att den ska gå runt. Ibland slirar kopplingen till och med utan att den går runt.
Jag tror äggmotorn har ganska hög kompression i förhållande till vissa andra motorer... Vet dock inte annars varför den är mer trögtrampad men den är det i alla fall. Även jag tycker mig märka att det går lättare att trampa runt när motorn är varm.
Jag köpte en 4132 med äggmotor på tradera. den var nästan stum att kicka igång. Jag kollade oljan i växellådan o den var stel som vax. Det var gammal vegetabilisk olja som luktade linolja. Gjorde rent allt o med riktig olja så fungerar den perfekt.