För hög matarspänning till tändspolen?

Stefas utanpåliggande tändspolar.

För hög matarspänning till tändspolen?

Publicerad

Fråga: Hej. Pajad tändspole på grund av för hög matarspänning? Jag lindade om en tändspole på en NSU-motor, 56:a, till matarspole och satte dit en extern tändspole. Nu har den gått sönder. Avbrott på sekundärlindningen. (Fast det konstiga är att det blev gnista med "6 V-testet" mot kondensatorn).

Den omlindade spolen har 290 varv (som original) och ger 12V vid handvevning av pedalerna. Kan det ha bränt tändspolen? Kanske bäst att linda av till 200-220 varv (enl. Stora Tvåtaktsboken) så det blir lägre spänning?

/Torbjörn

 

Svar: Det kan vara för hög spänning från matarspolen som "grillat" din utanpåliggande tändspole. Sen kan det ju även vara ett dåligt exemplar av tändspole då det tyvärr kommer in en hel del mopeddelar från låglöneländer. Fast min erfarenhet är att just de nytillverkade utanpåliggande tändspolarna verkar vara bättre än de nytillverkade spolarna som ska sitta innanför svänghjulet.

En matarspole till en 6-volts tändspole bör ha 175 till 240 varv för att inte skada tändspolen. Testa du med att linda av tills du kommer ner till cirka 200 - 220 varv. Att spolen ger gnista när du matar den med 6 volt från ett batteri kan bero på att sekundären är avbränd, men vid likströmsmatning får den så pass mycket "kräm" att den lyckas klämma ur sig en gnista.

Om det uppstår ett avbrott på sekundären (=oändlig resistans) så uppstår ett gnistgap inne i spolen mellan trådändarna i avbrottet. Det kan fungera ett tag, men gnistorna bränner succesivt av den tunna tråden (ca 0,05 mm) så att avståndet mellan trådändarna blir större och större. Lite som vinjetten i "Mission impossible".

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

1 kommentar

Rodge: Scoter restorations i england enormt snabb leverans 3-4 dagar på sin höjd Marcello om du över huvud taget får tag i honom så tar det extremt lång tid att få grejorna alltid var det något som gick...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206