För hög matarspänning till tändspolen?

Fråga: Hej. Pajad tändspole på grund av för hög matarspänning? Jag lindade om en tändspole på en NSU-motor, 56:a, till matarspole och satte dit en extern tändspole. Nu har den gått sönder. Avbrott på sekundärlindningen. (Fast det konstiga är att det blev gnista med ”6 V-testet” mot kondensatorn).

Den omlindade spolen har 290 varv (som original) och ger 12V vid handvevning av pedalerna. Kan det ha bränt tändspolen? Kanske bäst att linda av till 200-220 varv (enl. Stora Tvåtaktsboken) så det blir lägre spänning?

/Torbjörn

 

Svar: Det kan vara för hög spänning från matarspolen som ”grillat” din utanpåliggande tändspole. Sen kan det ju även vara ett dåligt exemplar av tändspole då det tyvärr kommer in en hel del mopeddelar från låglöneländer. Fast min erfarenhet är att just de nytillverkade utanpåliggande tändspolarna verkar vara bättre än de nytillverkade spolarna som ska sitta innanför svänghjulet.

En matarspole till en 6-volts tändspole bör ha 175 till 240 varv för att inte skada tändspolen. Testa du med att linda av tills du kommer ner till cirka 200 – 220 varv. Att spolen ger gnista när du matar den med 6 volt från ett batteri kan bero på att sekundären är avbränd, men vid likströmsmatning får den så pass mycket ”kräm” att den lyckas klämma ur sig en gnista.

Om det uppstår ett avbrott på sekundären (=oändlig resistans) så uppstår ett gnistgap inne i spolen mellan trådändarna i avbrottet. Det kan fungera ett tag, men gnistorna bränner succesivt av den tunna tråden (ca 0,05 mm) så att avståndet mellan trådändarna blir större och större. Lite som vinjetten i ”Mission impossible”.

Jim Lundberg

För hög matarspänning till tändspolen?
Rulla till toppen