Olika stora munstycken med samma nummer?

Äldre Bingförgasare med ringflottör från 50-talet har olika långa munstycken.

Olika stora munstycken med samma nummer?

Publicerad

Fråga: Olika munstycken med samma nummer? Hej igen i vinterrusket! Jag skaffade en uppsättning korta munstycken 50 - 60 med 3,4 mm gänga för att testa på mina förgasare med ringflottör. Om jag försiktigt löder fast en 6 mm2 kabelhylsa på ett sådant munstycke, får jag det att hyfsat likna Bing original till dessa förgasare.

Men de korta munstyckena har betydligt större hål än motsvarande långa. Alltså, en kort 52 ser ut att motsvara en lång 60-ish Är det så, och finns det en översättningstabell i så fall?

Tack för en fantastisk sida!

/Knut

 

Svar: Nu minns jag inte hur Bing räknar storleken på sina munstycken men en del tillverkare går på diametern på hålet i millimeter (exempel storlek "60" motsvarar 0,60 mm) medan andra räknar på flödet.

Nu har jag inte flödestestat långa och korta munstycken mot varandra men min erfarenhet är att ett "48 kort" motsvarar ett "48 långt" när man testar i en förgasare. Själva flaskhalsen sitter på samma höjd (se nedre bilden) på båda typerna av munstycken och det verkar bara som att skillnaden ligger i en längre "sugledning" på långa munstycken som dessutom har två radiella hål.

Jag har tittat med lupp i långa och korta munstycken och där ser det ut som att munstycken med samma nummer har lika stora hål oavsett om de är långa eller korta. Det händer (har gjort det själv) att folk borrar/brotschar upp fasta munstycken när de behöver en större storlek och sådana munstycken cirkulerar ju runt på marknader. Jag brukar ta bort numret på de munstycken som jag modifierat för att inte lura mig själv och andra i framtiden.

Jim Lundberg

Oavsett hur långt munstycket är så sitter själva strypningen (pilen) på samma höjd relativt flottörhusnivån.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Söker delar till Lambretta TV 175

1 kommentar

Rodge: Scoter restorations i england enormt snabb leverans 3-4 dagar på sin höjd Marcello om du över huvud taget får tag i honom så tar det extremt lång tid att få grejorna alltid var det något som gick...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206