Spackel kommer ofta på burk. Men hur ska man veta att man får rätt mängd härdare?
Blanda till Plastic Padding på burk
Publicerad 2020-12-28 11:02
Fråga: Plastic Padding säljs numera bara i stora burkar och inte längre i tub. Det är en klar nackdel. Förut var det lätt att blanda rätt. Det var bara att dra två lika långa strängar av massa och härdare för att sen blanda ihop dem.
Nu med den stora burken vet man aldrig säkert hur mycket härdare man ska använda till den mängd massa som man vill blanda. Har ni något tips på hur man blandar en valfri mängd massa med därtill rätt mängd härdare?
Per
Svar: Jag har inte använt just Plastic Padding på burk på länge, men väl liknande produkter så som Hagmans stålplast och där verkar det vara väldigt okritiskt med hur stor/liten mängd härdare man ska tillsätta. Jag har för mig att det på Hagmans stålplast anges 1 – 3 procent härdare vilket ju är väldigt lite.
Jag har hittills "skjutit från höften" när jag blandar till spackel och lagt på en godtyckligt stor klick härdare. Än så länge har härdartuben räckt till hela burken och spacklet har härdat igenom helt.
Men jag har tänkt precis som du – finns det något enkelt trick för detta? Har du som läsare lösningen på detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Min bild är också att det är mycket okritiskt, så länge man inte får för lite härdare. Således borde det inte spela någon markant roll om man pratar om vikt-procent eller volym-procent (inte alltid det anges på burken ens). De gånger jag blandat har jag därför gått på vikten, och använt en vanlig (men noggrann) köksvåg: t.ex. 5 gram härdare till 100gram spackel har funkat bra för mig. Rätt eller fel, men jag tar några gram extra härdare just för att jag är rädd att några gram kan "försvinna" t.ex. i behållarens hörn under blandningen.
-
#2
ögonmått har funkat för mig i minst 50 år
-
#3
Man brukar alltid använda viktprocent för när man blandar smetiga grejer.
Men moderna härdspackel brukar ju ha en färg indikator. Har man för litet av härdaren i så ändrar den inte till rätt nyans. Jag använde sådant här klet när jag spacklade totalt fullkomligt vedervärdiga väggar i grabbens lägenhet innan han skulle sälja den. Jag brukar blanda på djupa engångstallrikar. Man ser lätt om det är dåligt blandat någonstans då.
Hälsar Ingvar från ett snöigt Borås
-
#4
Det som stör mig med "burkspackel" är när man har en ganska liten buckla/repa och ska blanda till en motsvarande mängd spackel. Med tuberna var detta inget problem - man tryckte exempelvis ut 5 mm spackel och 5 mm härdare till en liten klick med rätt andelar av bägge.
Men att göra samma sak med burkspackel är knepigt och 5 mm härdare väger så lite att man nog måste ha en specialvåg - typ en sådan som man använder när man laddar om patronerna till älgstudsaren.
Men - ta i trä - hittills har det fungerat med burkarna. Bara någon enstaka gång har härdaren tagit slut före spacklet.
-
#5
mycket härdare ,snabbare härdning, man måste
kunna smeta på innan härdning inträffar...
-
#6
Eller jobba i en kall verkstad! 
-
#7
jag brukar värma upp detaljen till 25-30 gr
med värmepistol så går det fortare, tror det fäster bättre faktiskt, men är lite osäker.
-
#8
Jag tycker nog att spacklet fäster där det inte skall sitta. Köpte en begagnad SAAB 900 för kanske 30 år sedan. Den hade rullat som privatbil för en distriktssköterska och den var aldrig krockad eller något. Den var litet skiten så jag tänkte bara dra över den med högtryckstvätten... det skulle jag inte gjort... Halva bakluckan var spacklad med plastic padding som snabbt lossnade i ett enda stycke med förfärligt ljud . och det luktade plasticpadding. Jaja - den skulle besiktigas - tre 2or för rost i bärande delar... nä den bilen hade jag inte länge...
Hälsningar från ett regnigt Borås
-
#9
Plastic Padding tycker inte om vibrationer
och för mycket värme...
-
#10
Inte jag heller.
-
#11
inte jag heller.. trodde du längtade till
våren och värme och vibrationer
från din vrål trimmade monarped
-
#12
Den gör faktiskt 42 km/t! (om det är en bra dag) 
-
#13
42 km , aja baja, kommer snuten blir det
vatten och bröd på hall, det värsta brott man
kan göra i dagens sverige, att moppen går
lite för fort, mycket allvarligt..
-
#14
jag får väl hålla igen lite! 
Fick ett mej från vår medarbetare Robert Gustavsson som skrivit av vad det står på hans Plastic Paddingburk:
Tillblandning: Stick hål på membranet i härdartuben med baksidan av tubhatten. Blanda massa av golfbollsstorlek (40 ml) med 3–4 cm härdare (ca 2-4%). Används för mycket härdare försämras Plastic Paddings egenskaper. Blanda ej mer än vad som förbrukas på ca 5 min.
-
#15
på tal om snabbhärdande, Så skulle jag och en kompis snabb reparera skärmarna på hans 1967 opel rekord i början på 80talet och det vi skulle prova var något plastic padding luktande i form av ca 25mm tjocka och 300-400mm långa brungråa plastkolvar med ett mindre glasrör invändigt fyllt med flytande härdare.
En föregångare till dagens 2komponents knådmassa, Som vi hittade i hans pappas garage.
sagt och gjort vi skalade av plasten från "korven" och blandade innehållet i glasröret med massan som luktade styren eller plasticpadding redan efter någon tiondels sekund kändes det att massan blev varm och börjde härda till den milda grad att vi han inte gå över till den andra sida på bilen innan massan stelnat totalt. vi löste problemet till slut genom att blanda det som visade sig vara ett kemankare för bergbult direkt i hålet på skärmen, tilläggas är att det var ungefär lika lättslipat som betong efter någon minut så det blev inga mer rostlagningar på det viset.
man använde dessa kem-ankare när man behövde förstärka berget i tunnlar och gruvor i stället för dom tidigare expanderbultarna som var tvungna att dras manuellt. med Kem-ankare stoppade man in en korv i hålet och tröck in bulten som krossade härdarröret och massan härdade, ögonblickligen som lim till bergbult var det suveränt, som spackel till opel skärmar var det dock totalt oanvändbart
-
#16
Ha-ha! Laga bilar med kemankare var en rolig variant! Jag har både sålt och arbetat med kemankare och sett hur fort massan härdar.
Att ni överhuvudtaget hann få massan på plats var en bedrift. Och, ja - den är inte lättslipad. Men väl på plats är den suverän. Har en fackverksmast på tomten som sitter med kemankare + M20 gängstång sedan 15 år.
Min bild är också att det är mycket okritiskt, så länge man inte får för lite härdare. Således borde det inte spela någon markant roll om man pratar om vikt-procent eller volym-procent (inte alltid det anges på burken ens). De gånger jag blandat har jag därför gått på vikten, och använt en vanlig (men noggrann) köksvåg: t.ex. 5 gram härdare till 100gram spackel har funkat bra för mig. Rätt eller fel, men jag tar några gram extra härdare just för att jag är rädd att några gram kan "försvinna" t.ex. i behållarens hörn under blandningen.
ögonmått har funkat för mig i minst 50 år
Man brukar alltid använda viktprocent för när man blandar smetiga grejer.
Men moderna härdspackel brukar ju ha en färg indikator. Har man för litet av härdaren i så ändrar den inte till rätt nyans. Jag använde sådant här klet när jag spacklade totalt fullkomligt vedervärdiga väggar i grabbens lägenhet innan han skulle sälja den. Jag brukar blanda på djupa engångstallrikar. Man ser lätt om det är dåligt blandat någonstans då.
Hälsar Ingvar från ett snöigt Borås
Det som stör mig med "burkspackel" är när man har en ganska liten buckla/repa och ska blanda till en motsvarande mängd spackel. Med tuberna var detta inget problem - man tryckte exempelvis ut 5 mm spackel och 5 mm härdare till en liten klick med rätt andelar av bägge.
Men att göra samma sak med burkspackel är knepigt och 5 mm härdare väger så lite att man nog måste ha en specialvåg - typ en sådan som man använder när man laddar om patronerna till älgstudsaren.
Men - ta i trä - hittills har det fungerat med burkarna. Bara någon enstaka gång har härdaren tagit slut före spacklet.
mycket härdare ,snabbare härdning, man måste
kunna smeta på innan härdning inträffar...
Eller jobba i en kall verkstad!
jag brukar värma upp detaljen till 25-30 gr
med värmepistol så går det fortare, tror det fäster bättre faktiskt, men är lite osäker.
Jag tycker nog att spacklet fäster där det inte skall sitta. Köpte en begagnad SAAB 900 för kanske 30 år sedan. Den hade rullat som privatbil för en distriktssköterska och den var aldrig krockad eller något. Den var litet skiten så jag tänkte bara dra över den med högtryckstvätten... det skulle jag inte gjort... Halva bakluckan var spacklad med plastic padding som snabbt lossnade i ett enda stycke med förfärligt ljud . och det luktade plasticpadding. Jaja - den skulle besiktigas - tre 2or för rost i bärande delar... nä den bilen hade jag inte länge...
Hälsningar från ett regnigt Borås
Plastic Padding tycker inte om vibrationer
och för mycket värme...
Inte jag heller.
inte jag heller.. trodde du längtade till
våren och värme och vibrationer
från din vrål trimmade monarped
Den gör faktiskt 42 km/t! (om det är en bra dag)
42 km , aja baja, kommer snuten blir det
vatten och bröd på hall, det värsta brott man
kan göra i dagens sverige, att moppen går
lite för fort, mycket allvarligt..
jag får väl hålla igen lite!
Fick ett mej från vår medarbetare Robert Gustavsson som skrivit av vad det står på hans Plastic Paddingburk:
Tillblandning: Stick hål på membranet i härdartuben med baksidan av tubhatten. Blanda massa av golfbollsstorlek (40 ml) med 3–4 cm härdare (ca 2-4%). Används för mycket härdare försämras Plastic Paddings egenskaper. Blanda ej mer än vad som förbrukas på ca 5 min.
på tal om snabbhärdande, Så skulle jag och en kompis snabb reparera skärmarna på hans 1967 opel rekord i början på 80talet och det vi skulle prova var något plastic padding luktande i form av ca 25mm tjocka och 300-400mm långa brungråa plastkolvar med ett mindre glasrör invändigt fyllt med flytande härdare.
En föregångare till dagens 2komponents knådmassa, Som vi hittade i hans pappas garage.
sagt och gjort vi skalade av plasten från "korven" och blandade innehållet i glasröret med massan som luktade styren eller plasticpadding redan efter någon tiondels sekund kändes det att massan blev varm och börjde härda till den milda grad att vi han inte gå över till den andra sida på bilen innan massan stelnat totalt. vi löste problemet till slut genom att blanda det som visade sig vara ett kemankare för bergbult direkt i hålet på skärmen, tilläggas är att det var ungefär lika lättslipat som betong efter någon minut så det blev inga mer rostlagningar på det viset.
man använde dessa kem-ankare när man behövde förstärka berget i tunnlar och gruvor i stället för dom tidigare expanderbultarna som var tvungna att dras manuellt. med Kem-ankare stoppade man in en korv i hålet och tröck in bulten som krossade härdarröret och massan härdade, ögonblickligen som lim till bergbult var det suveränt, som spackel till opel skärmar var det dock totalt oanvändbart
Ha-ha! Laga bilar med kemankare var en rolig variant! Jag har både sålt och arbetat med kemankare och sett hur fort massan härdar.
Att ni överhuvudtaget hann få massan på plats var en bedrift. Och, ja - den är inte lättslipad. Men väl på plats är den suverän. Har en fackverksmast på tomten som sitter med kemankare + M20 gängstång sedan 15 år.