Fråga: Hej. Kan denna utredas på erat forum? Vad är det för modell? Vad är det för årsmodell? Är allt original? Fattas det något? Finns det någon bild på liknande?
Mvh
Butcho
Svar: Mopeden är en Zündapp Combinette. Årsmodellen kan var lite knepigare eftersom mopeder inte är registrerade. Zündapp själva kan inte hjälpa till eftersom hela fabriken stängdes och såldes till Kina på 80-talet. Här får man gå daterade reklambilder eller kolla med märkesklubbar som kan ha uppgifter om årsmodeller – eventuellt genom ramnumret.
Mopeden på bilderna ser i mina ögon ut som en privatimporterad moped med fläktkylningen och den långa limpan. Det är många som har tagit hem mopeder till Sverige från Europas veteranmarknader. Dessa är inte typgodkända i vårt land och har dessutom högre motoreffekt en 1 hästkraft som gäller för dessa. Man får inte köra dem på allmän väg.
I Sverige fick en långsadel, ”limpa”, på mopeder ha en maxlängd på sittytan av 50 cm. Är den längre så är i alla fall sadeln import – troligtvis hela mopeden. På motorblockets framsida ska det sitta en skylt som visar tillverkningsår, ”Baujahr” samt motoreffekten, ”PS” (=Hk). Sen kan man kolla på förgasaren och cylinderns insug. Förgasaren ska ha en borrning på 9,5 mm och insuget ska ha måtten 7 x 13,8 mm (närmast kolven) om mopeden är avsedd för den svenska marknaden.
Det som ser ut att saknas på din moped är ”fågelburen” bakom cylindern som täcker förgasaren. På reklambilden nedan från 1964 syns en snarlik Combinette avsedd för Sverigemarknaden. Den har en cykelsadel samt en annan utformning på tutan och saknar fläktkylningen. På tyska Zündappklubbens hemsida kan man hitta mer information om mopederna.
Jim Lundberg
Uppdatering: Butcho har skickat en bild på motorns typskylt som visar att motorn är tillverkad 1967 och har en effekt på 2,6 hk (Se bilden längst ner). En importmoped, med andra ord.