Vad är detta för moped?
Publicerad 2020-12-29 10:28
Fråga: Hej. Kan denna utredas på erat forum? Vad är det för modell? Vad är det för årsmodell? Är allt original? Fattas det något? Finns det någon bild på liknande?
Mvh
Butcho
Svar: Mopeden är en Zündapp Combinette. Årsmodellen kan var lite knepigare eftersom mopeder inte är registrerade. Zündapp själva kan inte hjälpa till eftersom hela fabriken stängdes och såldes till Kina på 80-talet. Här får man gå daterade reklambilder eller kolla med märkesklubbar som kan ha uppgifter om årsmodeller – eventuellt genom ramnumret.
Mopeden på bilderna ser i mina ögon ut som en privatimporterad moped med fläktkylningen och den långa limpan. Det är många som har tagit hem mopeder till Sverige från Europas veteranmarknader. Dessa är inte typgodkända i vårt land och har dessutom högre motoreffekt en 1 hästkraft som gäller för dessa. Man får inte köra dem på allmän väg.
I Sverige fick en långsadel, "limpa", på mopeder ha en maxlängd på sittytan av 50 cm. Är den längre så är i alla fall sadeln import – troligtvis hela mopeden. På motorblockets framsida ska det sitta en skylt som visar tillverkningsår, "Baujahr" samt motoreffekten, "PS" (=Hk). Sen kan man kolla på förgasaren och cylinderns insug. Förgasaren ska ha en borrning på 9,5 mm och insuget ska ha måtten 7 x 13,8 mm (närmast kolven) om mopeden är avsedd för den svenska marknaden.
Det som ser ut att saknas på din moped är "fågelburen" bakom cylindern som täcker förgasaren. På reklambilden nedan från 1964 syns en snarlik Combinette avsedd för Sverigemarknaden. Den har en cykelsadel samt en annan utformning på tutan och saknar fläktkylningen. På tyska Zündappklubbens hemsida kan man hitta mer information om mopederna.
Jim Lundberg
Uppdatering: Butcho har skickat en bild på motorns typskylt som visar att motorn är tillverkad 1967 och har en effekt på 2,6 hk (Se bilden längst ner). En importmoped, med andra ord.

Zündapp Combinette avsedd för svenska marknaden. Broschyrbild från 1964.

På framtill på Zündappmotorerna ska det sitta en typskylt med information om motorn. Så här kan det se ut på en motor som är godkänd i Sverige. Dels står motoreffekten i PS =hästkrafter (pil 1). I Sverige var 1 Hk maxeffekt.
Dessutom står tillverkningsåret på motorn, Baujahr (pil 2). Denna skylt sitter tyvärr i sprutet från framhjulet och kan vara rejält åtgången an vatten, sand och salt.

Uppdatering. Frågeställaren har skickat in en bild på motorns typskylt där det framgår att motorn (och troligtvis mopeden) är tillverkad 1967 och att motoreffekten är 2,6 hk.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
är det någon som bryr sig om man försäkrar
med ram nr , och sätta dit en 1 hk cylinder,
och sätta dit en sadel som passar bra..
tar gärna emot en sådan för en billig peng...
-
#2
jag är ganska säker på att igen skulle reagera eller bry sig ett dugg om du sätter dit en
1 hästars cylinder och försäkrar den. i den mån dom vet någonting alls om äldre mopeder
något som jag funderar över är trimningsgraden på mopederna man ser och hör på alla mopedträffar. Dom som kör 0,8 hästare och kommer fram till etappmålet ett par timmar efter dom snabbaste räknas nog i promille av deltagarna, Och det verkar gå hur bra som helst åtminstone från polisens sida. jag har inte hört talas om att dom delat ut några böter eller kollat upp ramnummer på någon av dessa aktiviteter någonsin.
-
#3
Det går nog bra att köra dessa maskiner med en toppfart på 100+ km/t - tills de klipper en unge eller hund.
-
#4
hund ska vara i koppel.. köra på en person
kan inte vara en höjdare, om det är
en kraftigt berusad person så kommer man undan
om allt är i sin ordning med fordonet, finns för många berusade och drogpåverkade ute på
våra vägar trimmade moppar verkar vara en
droppe i havet mot dessa drogpåverkade dårar,
ta fordonen ifrån dom och kör till närmsta
bilskrot, hur svårt kan det vara, bara välja hur man vill ha det här i livet...
-
#5
Jag har sett många tillbud med 100+moppar där även hundar i koppel var i farozonen. Bakhjulsåkning bland barnvagnar och liknande.
Det är kul med trimning - men inte ute bland folk.
-
#6
du har fullständigt rätt, tänk så skönt att köra
en smal grusväg som leder till en liten
skogssjö. är så hopplöst bortskämd med dessa
vägar. inte en bil, inte en människa i sikte,
tycker lite synd om stadsbor ibland..
-
#7
Jag har aldrig fattat varför man alltid måste köra så fort.
Njuter man av att köra moped eller (veteran)-bil vill man väl hålla på så länge som möjligt istället för att flyga fram som folk gör.
Jag vill i alla fall hinna njuta av vyerna och naturen istället för att köra omkring med tunnelseende hela tiden.
Varför så bråttom?,30 är ganska lagom.
-
#8
Håller helt med föregående talare.
Skaffade en gammal husbil med en sugdiesel för ett knappt år sedan.
Tyckte att den var skämmigt slö i början (4 vxl automatlåda, som måste lägga i ettan ibland på brant landsväg).
Känner numera snarare att det är ett mervärde att den är lite trött (men pålitlig) ; har sett så mycket fin natur o småvägar i sommar, då man känner sig som en bromsklots på större vägar.
Vägen är målet, även på en moppe.
-
#9
för mej gör det inget om dom går i
40-45 km.. får fixa en moppe till våren,
köra mindre motorcykel med andra ord,
men det är svårt..
-
#10
Hej!
Nu har jag tyvärr ingen moppe men väl några MC och jag håller med om att köra fort inte de roliga! Roligare då att bara njuta av småvägar i maklig takt. Sen är det naturligtvis kul att köra fort ockå men på bana...Där får race sinnet sitt!
-
#11
Hej
varför ska man trimma en moped?, när det finns motorcyklar att köpa ,för den som vill åka fort.
-
#12
varför ska man trimma en moped när det finns
motorcyklar, ungefär, ,varför skulle man trimma
en volvo b18-b20 när det fanns snabbare bilar
att köpa, det är just grejen att det går att
göra detta, intresset, finns inget intresse
så skiter man i att trimma, jag har ett
jävla intresse att mickla.. GOTT NYTT ÅR..
-
#13
Jag har ägt och försäkrat en importerad Zündapp Combinette -66a utan problem. Tänkte inte ens på att den kunde ha högre effekt än svensksålda. Sålde den pga den asfula fläktmotorn.
-
#14
asfula fläkten.. bara sätta dit en vanlig
kick kåpa, har gjort det omvända, varför inte
polera upp fläktkåporna, blir spegelblankt.
-
#15
Hej !
Butcho:
Hjälpte för några år sedan en från Vasa i Finland med lite Zündapp funderingar, detta ledde till att en del intressant info dök upp via nätet.
Följande diskuterades kanske kan detta även ge dig nyttig info om din moped:
Kollade lite på tyska Zündapp sidor, hittade ett urplock av några motorer samt kul data om vilka mopeder och MC de satt monterade i. Ofta kallar vi många av dessa som Super Combinette och Sport Combinette från 1961 och framåt för KS 50 i Sverige. Detta verkar vara 40 km/h mopeder med motoreffekter från 1,5 - 2,9 hk över en tidsperiod från 1956 - 1976.
I Tyskland såldes även enklare mopeder motsvarande dagens EU klass 2. Dessa gick under namnet "Mofa" de kan ha samma bestyckning som de svenska 1,0 hk modellerna eller tom med lägre effekt nedåt 0,7 hk. Detta är mopeder med trampstart eller cykelstart ofta med automatkoppling.
Länk: https://www.zuendapp-museum-hofen.de/Motoren-Explosionszeichnungen.htm
Motorer som då faller inom ramen för de Svenska modellerna blir ju då, även om inte alla såldes på den svenska marknaden på våra mopeder:
• 258 2-växlad handväxel med trampor.
• 265 2-växlad handväxel med trampor.
• 266 3-växlad handväxel med trampor
• 267 3-växlad fotväxel med kick.
• 276 3-växlad fotväxel med kick fäktkyld. Togs denna in i Sverige ?
• 278 3-växlad fotväxel med kick. Kantmotorn med svarta sidokåpor.
• 283 4-växlad fotväxel med kick. Fläktkyld. Togs denna in i Sverge ?
• 284 5-växlad fotväxel med Kick. Finns som fartvind eller vattenkyld.
Tittar vi då på dessa hur de var bestyckade i Tyskland: Små variationer förekommer, senare 2,9 hk kan ha olika Bing 1/15/xx förgasare.
40 km/h mopeder (Motsvarande EU klass 1)
• Combinette S 428 258 1956 -1958 1,5 hk med Bing 1/9,5/53.
• Combinette 428 265 1958 -1960 1,9 hk med Bing 1/10/67.
• Combinette 428 265 1961 - 1965 2,6 hk med Bing 1/16/60.
• Super Comb 429 266 1958 - 1960 1,6 - 2,0 hk, Bing 1/16/67.
• Super Comb 433- 266- 1961 - 1968 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• Super Comb 437- 267 1961 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• C 50 Super 278 1969 - 1976 2,9 hk, med Bing 1/16/79.
• Spot Comb KS 267 1961 - 1963 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• CS sport 278 1968 2,6 hk, med Bing 1/16/70.
• C50 Sport 278 1969 - 1976 2,9 hk, med Bing 1/15/46.
De kraftfullare cylindrar på 6,25 Ps som vi diskuterat i tidigare kommentarer sitter i så kallade kleikraftrad dvs 50 cc lätta motorcyklar.
MVH
Bengt
är det någon som bryr sig om man försäkrar
med ram nr , och sätta dit en 1 hk cylinder,
och sätta dit en sadel som passar bra..
tar gärna emot en sådan för en billig peng...
jag är ganska säker på att igen skulle reagera eller bry sig ett dugg om du sätter dit en
1 hästars cylinder och försäkrar den. i den mån dom vet någonting alls om äldre mopeder
något som jag funderar över är trimningsgraden på mopederna man ser och hör på alla mopedträffar. Dom som kör 0,8 hästare och kommer fram till etappmålet ett par timmar efter dom snabbaste räknas nog i promille av deltagarna, Och det verkar gå hur bra som helst åtminstone från polisens sida. jag har inte hört talas om att dom delat ut några böter eller kollat upp ramnummer på någon av dessa aktiviteter någonsin.
Det går nog bra att köra dessa maskiner med en toppfart på 100+ km/t - tills de klipper en unge eller hund.
hund ska vara i koppel.. köra på en person
kan inte vara en höjdare, om det är
en kraftigt berusad person så kommer man undan
om allt är i sin ordning med fordonet, finns för många berusade och drogpåverkade ute på
våra vägar trimmade moppar verkar vara en
droppe i havet mot dessa drogpåverkade dårar,
ta fordonen ifrån dom och kör till närmsta
bilskrot, hur svårt kan det vara, bara välja hur man vill ha det här i livet...
Jag har sett många tillbud med 100+moppar där även hundar i koppel var i farozonen. Bakhjulsåkning bland barnvagnar och liknande.
Det är kul med trimning - men inte ute bland folk.
du har fullständigt rätt, tänk så skönt att köra
en smal grusväg som leder till en liten
skogssjö. är så hopplöst bortskämd med dessa
vägar. inte en bil, inte en människa i sikte,
tycker lite synd om stadsbor ibland..
Jag har aldrig fattat varför man alltid måste köra så fort.
Njuter man av att köra moped eller (veteran)-bil vill man väl hålla på så länge som möjligt istället för att flyga fram som folk gör.
Jag vill i alla fall hinna njuta av vyerna och naturen istället för att köra omkring med tunnelseende hela tiden.
Varför så bråttom?,30 är ganska lagom.
Håller helt med föregående talare.
Skaffade en gammal husbil med en sugdiesel för ett knappt år sedan.
Tyckte att den var skämmigt slö i början (4 vxl automatlåda, som måste lägga i ettan ibland på brant landsväg).
Känner numera snarare att det är ett mervärde att den är lite trött (men pålitlig) ; har sett så mycket fin natur o småvägar i sommar, då man känner sig som en bromsklots på större vägar.
Vägen är målet, även på en moppe.
för mej gör det inget om dom går i
40-45 km.. får fixa en moppe till våren,
köra mindre motorcykel med andra ord,
men det är svårt..
Hej!
Nu har jag tyvärr ingen moppe men väl några MC och jag håller med om att köra fort inte de roliga! Roligare då att bara njuta av småvägar i maklig takt. Sen är det naturligtvis kul att köra fort ockå men på bana...Där får race sinnet sitt!
Hej
varför ska man trimma en moped?, när det finns motorcyklar att köpa ,för den som vill åka fort.
varför ska man trimma en moped när det finns
motorcyklar, ungefär, ,varför skulle man trimma
en volvo b18-b20 när det fanns snabbare bilar
att köpa, det är just grejen att det går att
göra detta, intresset, finns inget intresse
så skiter man i att trimma, jag har ett
jävla intresse att mickla.. GOTT NYTT ÅR..
Jag har ägt och försäkrat en importerad Zündapp Combinette -66a utan problem. Tänkte inte ens på att den kunde ha högre effekt än svensksålda. Sålde den pga den asfula fläktmotorn.
asfula fläkten.. bara sätta dit en vanlig
kick kåpa, har gjort det omvända, varför inte
polera upp fläktkåporna, blir spegelblankt.
Hej !
Butcho:
Hjälpte för några år sedan en från Vasa i Finland med lite Zündapp funderingar, detta ledde till att en del intressant info dök upp via nätet.
Följande diskuterades kanske kan detta även ge dig nyttig info om din moped:
Kollade lite på tyska Zündapp sidor, hittade ett urplock av några motorer samt kul data om vilka mopeder och MC de satt monterade i. Ofta kallar vi många av dessa som Super Combinette och Sport Combinette från 1961 och framåt för KS 50 i Sverige. Detta verkar vara 40 km/h mopeder med motoreffekter från 1,5 - 2,9 hk över en tidsperiod från 1956 - 1976.
I Tyskland såldes även enklare mopeder motsvarande dagens EU klass 2. Dessa gick under namnet "Mofa" de kan ha samma bestyckning som de svenska 1,0 hk modellerna eller tom med lägre effekt nedåt 0,7 hk. Detta är mopeder med trampstart eller cykelstart ofta med automatkoppling.
Länk: https://www.zuendapp-museum-hofen.de/Motoren-Explosionszeichnungen.htm
Motorer som då faller inom ramen för de Svenska modellerna blir ju då, även om inte alla såldes på den svenska marknaden på våra mopeder:
• 258 2-växlad handväxel med trampor.
• 265 2-växlad handväxel med trampor.
• 266 3-växlad handväxel med trampor
• 267 3-växlad fotväxel med kick.
• 276 3-växlad fotväxel med kick fäktkyld. Togs denna in i Sverige ?
• 278 3-växlad fotväxel med kick. Kantmotorn med svarta sidokåpor.
• 283 4-växlad fotväxel med kick. Fläktkyld. Togs denna in i Sverge ?
• 284 5-växlad fotväxel med Kick. Finns som fartvind eller vattenkyld.
Tittar vi då på dessa hur de var bestyckade i Tyskland: Små variationer förekommer, senare 2,9 hk kan ha olika Bing 1/15/xx förgasare.
40 km/h mopeder (Motsvarande EU klass 1)
• Combinette S 428 258 1956 -1958 1,5 hk med Bing 1/9,5/53.
• Combinette 428 265 1958 -1960 1,9 hk med Bing 1/10/67.
• Combinette 428 265 1961 - 1965 2,6 hk med Bing 1/16/60.
• Super Comb 429 266 1958 - 1960 1,6 - 2,0 hk, Bing 1/16/67.
• Super Comb 433- 266- 1961 - 1968 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• Super Comb 437- 267 1961 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• C 50 Super 278 1969 - 1976 2,9 hk, med Bing 1/16/79.
• Spot Comb KS 267 1961 - 1963 2,6 hk, med Bing 1/16/60.
• CS sport 278 1968 2,6 hk, med Bing 1/16/70.
• C50 Sport 278 1969 - 1976 2,9 hk, med Bing 1/15/46.
De kraftfullare cylindrar på 6,25 Ps som vi diskuterat i tidigare kommentarer sitter i så kallade kleikraftrad dvs 50 cc lätta motorcyklar.
MVH
Bengt