Dela på ILO 98-motor

Skonsam delning av en motor. Istället för att bryta och bända mellan blockhalvorna så trycker man istället in vevaxeln med ett verktyg.

Dela på ILO 98-motor

Publicerad

Fråga: Hej! Har nu fått bort alla drev, kopplingskorg, skruvar på min ILO 98cc och skall dela på halvorna men verkar svårt. Skall jag värma någonstans eller skall jag bara slå in kilar mellan halvorna?

Mvh

Peter Segemark

 

Svar: Det som brukar hålla emot när man ska dela en motor är ramlagren som ofta sitter tajt i både blocken och på vevaxelns ramlagertappar. Man bör undvika kilar för att tvinga isär blockhalvorna då det är lätt hänt att man skadar tätningsytorna mellan halvorna med framtida läckage som följd.

Värm blocken runt ramlagren så brukar det gå betydligt lättare att dela på motorn – då släpper lagren ur sina hål i blocket. Den skonsammaste metoden är att trycka på axeltapparna. Man kan tillverka en "ut-tryckare" (motsatsen till avdragare) som man skruvar fast i blocket runt vevaxeltapparna.

Den kan bestå av en tjock plåt (5 – 10 mm) eller ett plattjärn som man skruvar fast i motorns befintliga hål. I plåten borrar man ett hål mitt för ramlagertappens centrum där man svetsar fast en mutter (M10 – M12). Sedan drar man i en skruv i muttern som då trycker mot ramlagertappen så att denna i sin tur pressas in i blocket/vevhuset – med eller utan ramlagret.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206