Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Skonsam delning av en motor. Istället för att bryta och bända mellan blockhalvorna så trycker man istället in vevaxeln med ett verktyg.
Fråga: Hej! Har nu fått bort alla drev, kopplingskorg, skruvar på min ILO 98cc och skall dela på halvorna men verkar svårt. Skall jag värma någonstans eller skall jag bara slå in kilar mellan halvorna?
Mvh
Peter Segemark
Svar: Det som brukar hålla emot när man ska dela en motor är ramlagren som ofta sitter tajt i både blocken och på vevaxelns ramlagertappar. Man bör undvika kilar för att tvinga isär blockhalvorna då det är lätt hänt att man skadar tätningsytorna mellan halvorna med framtida läckage som följd.
Värm blocken runt ramlagren så brukar det gå betydligt lättare att dela på motorn – då släpper lagren ur sina hål i blocket. Den skonsammaste metoden är att trycka på axeltapparna. Man kan tillverka en "ut-tryckare" (motsatsen till avdragare) som man skruvar fast i blocket runt vevaxeltapparna.
Den kan bestå av en tjock plåt (5 – 10 mm) eller ett plattjärn som man skruvar fast i motorns befintliga hål. I plåten borrar man ett hål mitt för ramlagertappens centrum där man svetsar fast en mutter (M10 – M12). Sedan drar man i en skruv i muttern som då trycker mot ramlagertappen så att denna i sin tur pressas in i blocket/vevhuset – med eller utan ramlagret.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
använd värmepistoltill blocken, brukar använda kylspray dom senaste åren till axlar som
ska i ram lagren som är tajta, oftast går
det löjligt lätt att trä i en axel.