Husqvarna Roulette som stannar när man drar in kopplingen

Husqvarna Roulette som stannar när man drar in kopplingen

Publicerad

Fråga: Har renoverat en Husqvarna Roulette, motorn går bra varvar fint, men när jag håller in kopplingen så tappar den varv. Går den då på tomgång så stannar motorn efter ett litet tag, typ fem tio sekunder. Haft isär kopplingen och jag kan inte se något fel.

Anders C

 

Svar: Husqvarnamotorn har ett "urtrampningslager" i kopplingens centrum (SKF 608) som ska minimera friktion och slitage när man frikopplar. Men även om detta lager skulle ha kärvat ihop av någon anledning så borde inte den uppkomna friktionen räcka för att bromsa ner motorn så mycket att den inte orkar gå på tomgång.

Testa med att ta bort kopplingskåpan och vrid på kopplingskorgen (ta ur tändstiftet). Prova sedan med att trycka korgen hårt inåt motorn samtidigt som du vrider på den. Om så sker kan det vara något lager i växellådan var defekt.

Jim Lundberg

Uppdatering 2021-01-08: Anders har skickat bilder på sin koppling.

Bild 1: Alla lameller ligger där dom ska. Bild 2: shimsningen. Bild 3: Man ser skavning runt centrum och den shims som jag la till. Bild 4: Skavning mot blockhalvan, kopplingskorgen har således skavt mot blocket. Bild 5: Man kan se små märken där lamellerna ligger. Kan detta påverka?

Anders

Sprängskiss över Husqvarnamotorn. Mellan korgen och lagret ska det sitta en bricka (nr 16 - inringad) som kommer att flytta ut korgen lika mycket som brickans tjocklek och då ska förhoppningsvis korgen gå fri ifrån motorblocket.

Hej Jim.

En sprängskiss angående frågan om Husqvarna som 'stoppar' när kopplingen används.

/Knut Johannessen

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206