Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Fråga: Har renoverat en Husqvarna Roulette, motorn går bra varvar fint, men när jag håller in kopplingen så tappar den varv. Går den då på tomgång så stannar motorn efter ett litet tag, typ fem tio sekunder. Haft isär kopplingen och jag kan inte se något fel.
Anders C
Svar: Husqvarnamotorn har ett "urtrampningslager" i kopplingens centrum (SKF 608) som ska minimera friktion och slitage när man frikopplar. Men även om detta lager skulle ha kärvat ihop av någon anledning så borde inte den uppkomna friktionen räcka för att bromsa ner motorn så mycket att den inte orkar gå på tomgång.
Testa med att ta bort kopplingskåpan och vrid på kopplingskorgen (ta ur tändstiftet). Prova sedan med att trycka korgen hårt inåt motorn samtidigt som du vrider på den. Om så sker kan det vara något lager i växellådan var defekt.
Jim Lundberg
Uppdatering 2021-01-08: Anders har skickat bilder på sin koppling.
Bild 1: Alla lameller ligger där dom ska. Bild 2: shimsningen. Bild 3: Man ser skavning runt centrum och den shims som jag la till. Bild 4: Skavning mot blockhalvan, kopplingskorgen har således skavt mot blocket. Bild 5: Man kan se små märken där lamellerna ligger. Kan detta påverka?
Anders
Sprängskiss över Husqvarnamotorn. Mellan korgen och lagret ska det sitta en bricka (nr 16 - inringad) som kommer att flytta ut korgen lika mycket som brickans tjocklek och då ska förhoppningsvis korgen gå fri ifrån motorblocket.
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Haha - det var en rolig rubriksättning. Det lät som att frambromswajer o kopplingsvajer sitter på fel handtag!
God fortsättning på nya året // Ingvar
kan det verkligen vara sant,,
Om den stannar pga att växeln också ligger i, så är det troligen lite fel placering av några brickor i kopplingskorgen.
Det är framför allt brickan (shimsen) mellan lamellpaketet och kopplingskorgen som är viktig. Har den fel innermått eller saknas, ligger kopplingskorgen och skaver på axeln som går in i motorn när man frikopplar.
Ta ur lamellpaketet (går fint med en tunn hylsa utan att lossa de 6 skruvarna) och kontrollera att axeln i motorn sticker ut någon tiondel från den synliga delen i botten på kopplingskorgen. Om inte, kontrollera om du lagt en bricka eller två för mycket mellan motorblocket och kopplingshuset.
Lycka till!
Äsch, jag menar att kopplingskorgen ligger och skaver mot lamellpaketet, inte axeln..
När jag kikar närmare på bild 4 så reagerar jag på att korgen skavt mot blocket. Så långt in ska inte korgen kunna komma. Jag tror att det ska sitta en bricka mellan korgen och lagret se sprängskissen ovan (detalj nr 16)
Jag Ska prova under helgen. Återkommer med hur det går. Hur tjock bör brickan vara???
Hej! Jag har tyvärr inga uppgifter på detta, men bara så tjock att korgen inte når in till blocket. Börja med ca 0,5 mm. Det som verkar hända är att när du drar in kopplingen så trycker ju kopplingsaxelns excenter mot kopplingskorgen som då åker in tills den tar i blocket vilket leder till friktion som bromsar motorn.
Hej!
Jag vill minnas att den inringade brickan tyvärr ska ligga innanför lagret mot en klack på axeln, beroende på vilken modell av motor det är. Annars får ju kullagret ta hand om axialtrycket när man frikopplar.
Det lär finnas en liten text om det i de reservdelslistor Jim har.
Men brickan får inte vara för tjock, för då kommer inte nästa klack på axeln sticka ut tillräckligt inuti kopplingshuset (stora remhjulet).
Märkena efter lamellerna i aluminiumet behöver du nog inte bry dig om. De har inte med det här problemet att göra i varje fall.
/Knut
Jag är inne på samma ide som Knut Johansson. Jag har konstaterat att Lagret flyttar sig inåt, så någon bricka på insidan måste det vara. Har skaffat ett nytt lager , så jag ska kolla med en bricka innanför lagret. Anders
Man ser att det sitter en bricka på kopplingsaxeln, på sprängskissen Nr.23