Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Gaffelbenen går att gänga loss genom att vrida dem motsols. Alternativet är att lossa fjäderfästena på ovansidan av övre gaffelkronan.
Fråga: Gott nytt år på er alla Experter! Skall montera nya bälgar på min Monarped och behöver hjälp hur man gör!
Mvh
Pär i Lund.'
Svar: Nu vet jag inte vilken årsmodell det handlar om, men frågan handlar förmodligen om hur man tar isär framgaffeln inför bytet av bälgarna och de flesta Monarpederna har samma grundkonstruktion på teleskopgafflarna.
Först så får man ta bort hjulet, skärm och skärmstag. Nu finns det två varianter – antingen så vrider man runt de undre gaffelbenen tills fjädrarna släpper från sina fästen (de är högergängade som en vanlig skruv) eller så lossar man det två skruvarna uppe på den övre gaffelkronan. Gör man den senare varianten kan skärm och hjul oftast sitta kvar.
När man dragit ur gaffelbenen är det bara att trä på bälgarna, men passa gärna på att rengöra alla delar och smörj in dem med nytt fett – detta brukar aldrig bli gjort annars.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.